За една година Даниел Ек се изкачи с десет места в ежегодната класация на най-влиятелните личности в музикалната индустрия, подготвяна от Billboard.

33-годишният генерален директор на сайта за стрийминг на музика Spotify заема първото място в подреждането, като детронира Лусиан Грейндж, генерален директор на Universal Music, пише френският вестник Les Echos.

„За първи път, откакто Napster подкопа продажбите на музика, индустрията с музикалните записи показва отново признаци на растеж и това преобръщане до голяма степен се дължи на един-единствен човек - генералния директор на Spotify Даниел Ек", отбелязва Billboard.

Три години след създаването на сайта за стрийминг на музика през 2011 г., младият швед успява да убеди големите музикални къщи да инвестират в неговия модел на заглавия по поръчка срещу абонамент, който предлага и безплатно съдържание. Убеден, че тази практика ще спре музикалното пиратство, Даниел Ек в крайна сметка успява да наложи модела си на международната сцена - първо в Скандинавия, след това в Европа, а накрая и в САЩ.

Billboard отбелязва, че през 2016 г. стриймингът представлява 51% от потреблението на музика в САЩ. На първо място тук е Spotify. Компанията е пряк конкурент на Apple Music, чийто брой абонати остава без промяна. Днес Spotify генерира сама 43% от платените абонаменти в света, сочат данни на компанията MIDIA.

Тя се оценяваше на над 8 млрд. долара през 2015 г. и се очакваше да излезе на борсата тази година. Но по-рано този месец TechCrunch съобщи, че компанията обмисля да отложи IPO-то си до 2018 г.

Това ще й даде повече време да постигне по-добър счетоводен баланс и да работи за промяна на бизнес модела си с цел подобряване на маржовете, разкри запознат източник.

Освен платформа за слушане на музика, Spotify е и много важно пространство за реклама за артистите и техните продуценти. Благодарение на препоръчителните списъци с песни и програмата Discover Weekly, Spotify се превърна в място, където феновете откриват музиката и я консумират.
Дори продажбите на билети са стимулирани от онлайн услугата, отбелязва Billboard.

Малък свят

„Spotify залага на нови артисти и промотира установени звезди“, казва Джули Грийнуалд, генерален директор на Atlantic Records, поставена на 15-о място в класацията на най-влиятелните личности в музикалната индустрия. Неизвестните лица в топ 100 са рядкост.

За останалите не е лесно да се сближат с шефа на Spotify. „Той е швед и е мълчалив, но е много учтив и честен“, казва мениджърът Скутър Браун, поставен на 23-о място. Той е приятел и голям инвеститор в сайта за стрийминг на музика.

Ек не се лишава от компанията на звездите, чиито албуми се разпространяват от Spotify. На сватбата му присъстваха отбрани гости от музикалния и технологичния свят, като Бруно Марс, Крис Рок и Марк Закърбърг.