Увяхващата сила на годежния пръстен
Разтварянето на перата на пауните, беседкови птици създават любовни гнезда, паяци обвиват мухи като подарък в паяжина. Подобно ритуали на ухажване играят важна роля в т. нар. от Чарлз Дарвин естествен отбор, когато женската поема по-голямата част от разходите за репродукция, а мъжките правят екстравагантни подаръци, за да демонстрират „репродуктивната си сила“.
При хората диамантеният годежен пръстен показва вкуса на мъжа, богатството и отдадеността му и трябва да убеди жената, че е добър избор. Компанията De Beers е продала близо половината от всички диаманти в света през XX век. През 30-те години на миналия век тя започва да рекламира връзката между диамантите и брака. Безпрецедентната твърдост на диамантите е символ на трайността на любовта, а „пламът“, или техният блясък, са израз на страстта.
Пръстенът трябва да струва колкото две месечни заплати, което си е добра инвестиция, защото както е известно, диамантите са вечни, пише The Economist. Търсенето на диамантени пръстени обаче отслабва. Макар че нарастващата средна класа в Китай вероятно ще продължи да предлага брак по традиционния начин, младите хора в западните държави са по-склонни да създават запомнящи се преживявания, отколкото да залагат на блясъка.
Имиджът на диамантите пострада в последните години, тъй като някои от тях бяха добивани във военни зони, а парите от продажбата им се използваха за водене на бойни действия. В същото време „синтетичните“ диаманти, създавани в лаборатория, които от дълго време са годни за индустриална употреба, стават достатъчно добри, за да се съревновават с добиваните от земята скъпоценни камъни.
Но дългосрочната заплаха за блясъка на диамантите е по-изненадваща – цената им може рязко да намалее. В последните години регулаторите и пазарните сили подкопаха картела на De Beers, като ограничиха дела на камъните на други производители.
Сега отговаряща само за една трета от глобалните продажби, компанията вече харчи по-малко за реклама, тъй като не разполага с лъвския пай от приходите. Но високата цена на диамантите се дължи най-вече на ограниченото им предлагане и силното търсене. Докато при повечето продукти по-ниската цена повишава търсенето, при диамантите тя може да ги убие.
С увеличаването на равенството между мъжете и жените пръстенът може да изчезне като елемент от мъжкото ухажване. Но тези процеси се развиват бавно и няма да се променят бързо. Ако диамантите изчезнат като символ на готовността на мъжа за брак, какво може да ги замени? Може би различен подарък. В Китай бъдещият младоженик трябва да притежава апартамент и да засипе бъдещите си роднини с пари.
Но блестящият камък отива при жената, а не при семейството й. И той е нещо повече от подарък, той е символ за статус, показващ, че макар мъжът да поема разходите по семейния живот, той все пак може да си позволи малък лукс. Той може да разчита и на по-обикновена показност, като добро образование, добра работа и остър ум.
Но това може да впечатли една жена толкова лесно, колкото и друга или няколко едновременно. Той трябва да покаже отдаденост. Салвадорските гангстери са си правели екстравагантни татуировки, японските членове на якудза си отрязвали част от пръста. Тези видими признаци за отдаденост правят трудно отклонението и налагат големи разходи.
Но едва ли биха били подходящи като предложение за брак. Малко жени биха носили с гордост отразяното кутре на годеника си. Много млади дами търсят партньор, който да е креативен, благороден и да печели достатъчно, за да не се налага да живеят при родителите му.
Милионер основател на стартъп компания, която създава приложение за преподаване на йога, би бил идеален. Като символ на отдадеността му ухажорът може да предложи символа на обичта си – 51% от акциите си, по-добре от обща банкова сметка.
Не толкова заможните мъже могат да предложат свързване на акаунтите в Uber с цел обвързване на репутацията на двойката – съвместният й петзвезден статус ще бъде заплашен, ако някой се държи лошо. Свързването в Uber ще позволи на партньорите да следят местонахождението си, което намалява шансовете за изневяра.
Каквото и да замени диамантите, то със сигурност ще е дигитално и няма да се носи на пръста.