Летният боксофис в Холивуд с най-ниски приходи от 2007 г.
Кино индустрията имаше объркано и трудно лято. Тя постигна неоспорим успех с филми, като „Жената-чудо“ и „Дюнкерк“, но като цяло изглежда, че Холивуд не успява да се справи с тенденцията за понижаване на приходите от летните филми от последните години, съобщава Daily Telegraph.
Този летен сезон повече филми от всякога не достигнаха финансовите си цели, което накара експертите да прогнозират, че приходите на студиата от летните им филми ще са под 4 млрд. долара. Това са най-ниските общи приходи от 2007 г. и е спад с 13.15% спрямо миналото лято.
Голямата надежда на всяко киностудио през лятото е да открие нови поредици, които да носят приходи в идните години. Надеждите бяха големи за адаптацията на поредицата от книги на Стивън Кинг „Тъмната кула“, както и за научнофантастичната лента на Люк Бесон „Валериан и градът на хилядите планети“, базирана на френски графичен роман.
И двата проекта, въпреки присъствието на суперзвезди, като Риана и Матю Макконъхи, разочароваха аудиторията, а в случая с „Тъмната кула“ направо я объркаха. Въпреки надеждите, че двата филма ще поставят началото на потенциални поредици, съмнително е, че отново ще чуем за тях.
Провалът на тези филми показва, че студиата трябва да бъдат предпазливи и да създават творби, които са бързо разпознаваеми за киноманиаците. Но предпазливият подход, като на Universal с жалкия римейк на „Мумията“, създаде филм, който беше оплют от критиците и се срина в бокс офиса, въпреки участието на Том Круз.
Но дори и старата холивудска концепция за поредиците се оказа ненадеждна. Макар предимствата на продължението, в сравнение с началото на нова поредица, да са очевидни, лесното извличане на полза от успеха на предишните филми не се случваше често това лято.
Въпреки силното представяне на „Пазители на галактиката“ 2, „Пришълецът: Завет“ не отговори на финансовите очаквания на киностудиото, дори и след солидните отзиви на критиците, а „Колите“ 3 е на път да се превърне в най-недоходоносния филм на Pixar, създаван някога.
Макар че не е продължение, филмовата адаптация на „Спасители на плажа“ е друго финансово разочарование това лято, въпреки носталгията към звездния актьорски състав.
Но каква е причината за намаляването на посещаемостта на киносалоните?
По-рано тази година режисьорът и продуцент Брет Ратнър, който съфинансира „Батман срещу Супермен: Зората на справедливостта“, заяви, че сайтът за отзиви за филми Rotten Tomatoes “унищожава филмовия бизнес“.
Сайтове, като Rotten Tomatoes, улесниха киноманиаците да преценяват качеството на даден филм, още преди да го гледат, и това вероятно е една от причините за провалите на високобюджетни филми, като „Тъмната кула“ и „Крал Артур“, които бяха оплюти от критиците.
В същото време „Жената-чудо“, която спечели над 400 млн. долара в американския бокс офис, и „Зад волана“ с нетна печалба от 167 млн. долара при бюджет от 34 млн. долара, бяха похвалени от критиците. Може би решението на проблемите в Холивуд е просто – да се правят по-добри филми.
Но отзивите на критиците не са единствената причина за проблемите на кино индустрията. „Войната на планетата на маймуните“ си спечели положителни отзиви от критиците, но в крайна сметка спечели по-малко пари от предходните филми.
Следващата седмица пък излиза екшън комедията „Хитмен: Бодигард“, която се очаква да донесе приходи от 18 млн. долара в американския бокс офис. И това въпреки смесените отзиви на критиците.
Холивуд е изправен пред разрешаването на трудна загадка. Зрелището вече не гарантира зрителска аудитория, носталгията не гарантира голям брой зрители, положителните оценки на критиците също не гарантират аудитория. Дори Том Круз ще ви каже, че звездната сила вече няма същата притегателна сила като едно време.
Но успехът сред критиците и в бокс офиса на филми, като „Жена-чудо“, The Big Sick и Girls Trip, с актьорски състав, в който преобладават жените и тъмнокожите, показва, че има пространство за растеж в разказването на нови истории, които зрителите не са виждали преди това. Или могат да направят „Топ гън 2".