В момента доминацията на Amazon.com в електронната търговия е абсолютен факт и необещаващото начало на компанията лесно може да бъде забравено. Под ръководството на главния изпълнителен директор и основател Джеф Безос, Amazon се трансформира от малка книжарница, която провеждала срещите на служителите си в тогава по-големия си конкурент, Barnes and Noble, до една от най-големите компании в света. Не е изненандващо, че по пътя си до това да се превърне в най-богатия човек в света Безос не е губил много битки.

Ако има някой конкурент, който процъфтява в предвождания от Amazon свят, това е Марк Лор. Лор основава компанията за онлайн търговия Jet.com през 2014 г., а малко повече от две години след това, сайтът е придобит от Wal-Mart като Лор впоследствие застава начело на електронната търговия на Wal-Mart в САЩ. Под ръководството на Лор, Wal-Mart усъвършенства дигиталната си дейност и изглежда като най-сериозния конкурент на Amazon в сверата на електронната търговия в САЩ. Jet.com разполагаше с предостатъчно капитал за да стартира дейността си, като част от тези средства са предоставени от самия Безос.

Това е малката сграда, в която е първия офис на Amazon. Компанията провеждала срещите си в местната книжарница Barnes and Noble.

Войни за бебешки пелени

Jet.com не е първия опит на Лор за пробив в електронната търговия. През 2005 г. Лор и неговият партньор Винит Бхарара основават Diapers.com. Високорисковата идея е проста: да се фокусират върху една демогрфска група (младите родители); да предоставят продукт от първа необходимост (бебешки пелени); да продават други продукти като бебешко мляко, детски столчета за автомобили и играчки; и да използват ефективни практики за намаляване на цените и осигуряване на евтини доставки. Идеята им се отплаща добре и компанията в последствие се разраства като към нея е добавен и сайта Soap.com, под шапката на компанията майка Quids, пише Motley Fool.

Снимка: Twitter

До втората половина на 2009 г. Лор и неговата компания вече отчитат печалба преди данъци. Бизнес средата обаче става все по-тежка за младия сартъп. Според книга за Amazon компанията сваля цената бебешките пелени с до 30%, за да открадне пазарен дял и да фалира малкия си конкурент. Получава се ... до известна степен.

Изправената пред заплаха от ескалация на ценовите войни Quidsi се отказва и е придобита от Amazon за 500 млн. долара. Така на Лор му остават милиони дори и след като се разплаща с първоначалните инвеститори в компанията. Безос и Лор отбелязват придобиването с любезни думи, но Лор впоследствие признава:

Това не беше празненство. Беше нещо като траур. Такова беше усещането и то беше много странно. Казвахме си "Защо се чувстваме толкова зле сега?" Току-що продадохме тази компания и спечелихме много пари, но просто не се чувствахме страхотно.

Лор работи за Amazon в продължение на няколко години преди да напусне. Amazon закрива Quidsi през 2017 г., освобождавайки 263-ма служители.

Wal-Mart няма как да изгуби втория път

Кешът, получен от Amazon е от ключово значение за следващото начинание на Лор. След като получава 55 млн. долара от Bain Capital, Accel Partners и MentorTech Ventures Лор основава Jet.com. Първоначално Jet.com се различава от останалите в сектора по това че развива дейност по модел базиран изцяло на абонамент. Срещу 50 долара на година клиентите можели да купуват стоки на едро (в рова число бебешки пелени) на цени между 10% и 15% под най-ниските онлайн цени. Три месеца след основаването си Jet.com се отказва от таксата за членство и става обикновена компания за електронна търговия.

Wal-Mart, която има за цел да създаде свой собствен дигитален канал за търговия, е била сериозен конкурент за придобиването на Quidsi за 600 млн. долара, но губи наддаването с Amazon. Компанията не изпуска втората възможност и плаща 3.3 млрд. долара в кеш и акции за Jet.com. Гигантът в търговията на дребно натоварва Лор със задачата да оглави дигиталната дейност на компанията. След придобиването дигиталният бизнес на Wal-Mart включи на висока корост като продажбите за третото тримесечие на годината скачат с 50% на годишна база. Освен това Wal-Mart навлезе на японския пазар по-агресивно сключвайки стратегическо партньорство с местния конкурент на Amazon, Rakuten.

Може да се очаква Лор и Безос да продължават да жънат успехи

Лор буди уважение за начина, по който се конкурира срещу Безос, но не може да се очаква Amazon да се огъне под натиска. Първо в електронната търговия може да има повече от две компании. Второ, по-голяма част от печалбата на Amazon идва от облачния бизнес Amazon Web Services, който е с висок марж на печалба. Wal-Mart пък е малко вероятно да навлезе в този бизнес.