Неговият 12-годишен син яде бургери всеки ден
12-годишният син на Итън Браун яде бургери почти всеки ден.
Това може да не звучи като начин, по който родителите биха искали децата им да се хранят, но Браун няма никакви притеснения, защото бургерите са от неговата собствена компания Beyond Meat. И са направени изцяло от растения.
"Моят син получава чист протеин, а не холестерол," казва Браун. "Той расте невероятно бързо в момента, затова искам да приема тези протеини."
Браун твърди, че се е заел с мисията да даде ново определение на думата "месо".
Базираната в Лос Анджелис компания на Браун произвежда вегански бургери, пилешки хапки и колбаси от растителни протеини. Те се приготвят така, че да наподобяват вкуса, консистенцията и външния вид на телешкото, пилешкото и свинското месо.
Стоковите запасите от основния подукт на компанията Beyond Burger бързо са разпродадени след пускането им на пазара през 2016 г., като за това помага и положителна статия за компанията в New York Times.
Сред акционерите на компанията пък личат имената на основателя на Microsoft Бил Гейтс, основателите на Twitter Биз Стоун и Еван Уилямс и актьора Леонардо ДиКаприо.
"В месото няма никаква мистерия," казва Браун. "Това са аминокиселини, липиди, минерали и вода. Ако можете да осигурите тези четири неща в същата форма или структура като мускула, защо това да не може да бъде наречено месо?"
Преди да основе Beyond Meat през 2009 г., Браун работел в сектора на алтернативната енергия, където разработвал водородни горивни клетки.
Той твърди, че харесвал работата си заради потенциала за намаляване на вредните емисии на автомобилите, но смятал, че може да допринесе с повече към обществото, като се опита да намали вредния ефект за природата от отглеждането на добитък.
Той също така иска хората да ядат по-малко месо заради хуманното отношение към животните и по здравословни причини, пише BBC.
Затова Браун основава Beyond Meat и започва да проучва как може да се използват растителни материали, за да се възпроизведе съставът на протеините и мазнините в месото.
Той се свързва с учени от Университета на Мисури, които правели проучвания, свързани с растителни заместители на месото и започнал да работи с тях по създаването на нов продукт.
Браун харчи всичките си спестявания и набира допълнителни средства от близки и познати. "Умолявах моите роднини за средства. Невероятно е какво би направил човек, за да успее."
Първият продукт, който Браун и екипът от учени създават, е пилешки хапки.
След като многократно се обажда по телефона на веригата хранителни магазини Whole Foods, "почти до степен на непристойно поведение", той споделя, че успява да си уреди среща, след която веригата започва да зарежда и да предлага неговия продукт през 2013 г.
Браун обаче не бил доволен от първите рецепти. "Привличахме купища вегетарианци, но ну привличахме консумиращите месо," казва той. "Трябваше да започнем отново."
Така той и екипът му от биохимици, биофизици и биомедици се захващат за работа и създават продукти, които са дори още по-близки до истинското месо.
Заедно с подобряването на състава, Браун споделя, че най-голямото му предизвикателство било да накара хората да спрат да мислят за тези продукти като "имитация на месо ".
"Никога не бих ги нарекъл по този начин. Не наричаме мобилните телефони фалшив телефон - това е по-добър телефон от стационарния. Трябва да накараме хората да мислят по този начин."
Най-продаваните бургери Beyond Burger "кървят" като истински телешки бургер, благодарение на добавянето на сок от цвекло. В тях също така има грахов протеин, кокосово масло и картофено нишесте, а компанията моли веригите да ги съхраняват в хладилните витрини до суровите телешки продукти.
Продуктът в момента се продава в 8 000 супермаркета в САЩ и се предлага в хиляди ресторанти из цялата страна.
Във Великобротания бургерите се сервират във веригата Honest Burger. Те трябваше да започнат да се продават във веригата супермаркети Tesco от миналия месец, но имаше забавяне и това се очаква да стане по-късно през годината. От Beyond Meat твърдят, че това се дължи на факта, че не успяват да задоволят търсенето както в САЩ, така и в чужбина.
Потребителите приемат идеят за растителни заместители на месото, които имат за цел да изглеждат по същия начин като месото. Над една четвърт от британците (26%) казват, че харесват идеята за подобни продукти, според Mintel.
Колко добър обаче е вкусът на продуктите на компанията?
Отзивите в редица онлайн блогове за храна са до голяма степен положителни. Според някои обаче, те имат вкус на истинско телешко месо, докато според други това не е така.
Въпреки че Beyond Meat вече има доста конкуренти, в лицето на щатската Impossible Meat и британската Moving Mountains, Браун твърди, че неговата компания не смогва да задоволи търсенето.
Beyond Meat отвори наскоро втората си производствена база в Колумбия, Мисури, където ще бъдат създадени още 250 работни места. Освен това, компанията създаде и нова лаборатория за проучвания в Лос Анджелис.
Това разрастване бе финансирано от външни инвестиции в компанията, които вече възлизат на 72 млн. долара. Браун не разкрива какъв е неговият дял в компанията, но го определя като "приличен ".
Браун, който прекарва детството си близо до столицата Вашингтон, казва, че подхожда към всеки работен ден сякаш е някакво спортно събитие – храни се добре, спортува и медитира.
На работа той признава, че концентрацията му е голяма и че няма много време за странични приказки. "Повтарям това постоянно на сина си," казва той.
"Няма да получиш извънредни резултати, ако не вложиш извънредно количество работа."