Днес американската автомобилна столица Детройт би трябвало да изживява истински разцвет. Безработицата е на 50-годишно дъно, горивата са евтини, а продажбите на автомобили в Съединените щати доближиха рекордните си нива през 2018 г.

И въпреки това американските автомобилни производители затварят заводи, намаляват работните смени и съкращават служители. Индустрията се държи така, сякаш е в рецесия, пише Bloomberg.

Истината е, че поне в един от сегментите на автомобилния пазар рецесията наистина е факт. Детройт попадна под ударите на рязката промяна в изискванията на потребителите. Традиционният седан, който само допреди шест години заемаше половината от продажбите, днес почти не се купува.

Купувачите вече изобщо не поглеждат към традиционните семейни автомобили, а предпочитат високопроходимите SUV возила (абревиатура на Sport Utility Vehicle, което на български се превежда като "практичен спортен автомобил").

Делът на класическите седани падна до рекордно ниските 30% в САЩ през 2018 г., а резултатите тепърва ще се влошават. До 2025 г. продажбите на този тип автомобили ще паднат до 21.5%, показва прогнозата на LMC Automotive.

Така автопроизводителите се оказват с излишни производствени мощности, които изкарват на пазара с около 3 млн. повече коли, отколкото купувачите се нуждаят.

"Тази ситуация спокойно може да бъде класифицирана като автомобилна рецесия", смята вицепрезидентът на LMC Automotive Джеф Шустър.

Мрачната тенденция кара американските автопроизводители да търсят изход от ситуацията. Тази година автомобилното изложение в Детройт, което е едно от най-големите събития в индустрията в световен мащаб, за последен път се провежда през януари.

От догодина форумът ще се премести през юни в опит да привлече повече посетители и да привлече обратно компаниите, които се отказаха от участие, включително и големите европейски имена, като BMW, Daimler и Volkswagen Group.

Оптимистите посочват подобряването на финансовите резултати на General Motors и ревизираната във възходяща посока прогноза за печалбата на компанията, публикувана миналата седмица.

Анализаторите, цитирани от Bloomberg, обаче отбелязват, че тя се дължи най-вече на съкращаването на разходите и по-конкретно на плановете за затваряне на пет от заводите на GM в Северна Америка. То ще увеличи печалбата за тази година с близо 2.5 млрд. долара, но в никакъв случай не е позитивен сигнал в дългосрочен план.

В момента американските автомобилни компании генерират свръхпроизводство, което се равнява на годишната продукция на около 10 автомобилни завода. Това означава, че за да се постигне баланс, ще трябва да бъдат съкратени над 20 000 работни места само в автомобилните фабрики.

Още поне толкова ще бъдат загубени по веригата на доставките в компаниите за производство на авточасти и услуги, свързани с автоиндустрията.

Автомобилната индустрия в САЩ страда от политиката на Тръмп Представителите на автомобилния сектор се опасяват от разразяването на пълномащабна търговска война


В миналото една от стратегиите за справяне при подобни ситуации предвиждаше натрупаните запаси от излишни автомобили да се продават на компаниите за отдаване на коли под наем и на фирмите, които работят с големи флотилии от служебни возила. Но това само отлага неизбежната катастрофа, защото тези продажби "на едро" намаляват нормата на печалба и "надуват" общата статистика за пазара.

По този начин продажбите на нови автомобили в САЩ се задържаха над 17 милиона през последните четири години, въпреки че доставките на лични автомобили достигнаха своя пик още през 2015 г.

В днешно време всве повече американци "зарязват" традиционните седани в полза на SUV-овете и дори на пикапите, които предлагат повече вътрешно пространството при почти същия разход на гориво. Доставките на пикапи в САЩ през 2018 г. отчетоха ръст от 2%, до 2.4 милиона броя, на фона на нулевото изменение в общите продажби на автомобилния пазар.

Иронията е, че тежката ситуация, в която се намират американските автопроизводители в момента, до голяма степен се дължи на мерките, които те предприеха, за да се справят с предходната рецесия от 2008 г. Тогава поскъпването на горивата и икономическият срив удариха именно високия сегмент и търсенето на луксозни и високопроходими возила.

Компаниите решиха да пренасочат ресурса си към производството на по-евтини и икономични седани, но сега точно те са най-малко търсени от купувачите. Евтините горива и икономическият растеж отново поставиха Детройт в ситуацията да произвежда по много от грешния продукт.

За разлика отпреди 10 години обаче, шефовете на американските автомобилни гиганти може и да не намерят подкрепа в лицето на Вашингтон. Президентът Доналд Тръмп директно атакува изпълнителния директор на GM Мери Бара заради нейното решение да затвори четири от заводите на компанията в САЩ.

Синдикатите също се готвят за битка и смятат да отстояват докрай интересите на служителите, които не виждат причина за съкращенията на фона на все още силния икономически растеж в страната.

"Ситуацията в момента е много странна, защото икономическите условия са добри, но въпреки това индустрията изглежда се връща към "тъмните времена" отпреди 10 години", казва Джеф Шустър.