Как ще се промени виното през 2019 година?
Светът на виното се променя по-бързо, отколкото си мислим. 2018 година бе изпълнена с политически сътресения, търговски войни и климатични бедствия, а това превърна някои традиционни винени дестинации в губещи, докато за други донесе дивиденти, пише Bloomberg.
От инвестиционна гледна точка обаче виното бе един от най-силно представящите се активи през изминалата година. По данни на лондонската винена борса The London International Vintners Exchange възвръщаемостта му е по-висока от тази на акциите и облигациите.
Контрастите вероятно ще се запазят и през 2019 година, както и някои от тенденциите, които оформиха облика на пазара напоследък. Сред тях са възходът на розето, засилването на връзката между технологиите и винопроизводството и създаването на специализирани мобилни приложения.
Редакторът на Bloomberg Елин МакКой обобщава седем промени в света на виното, които вероятно ще настъпят през настоящата 2019 година.
1. Старото отново е на мода
Преоткриването на забравените стари лозя и "възкресяването" на традиционните сортове ще задоволи нарастващия интерес към екзотичните вина и търсенето на нещо различно от класиката. Освен това тази тенденция може да се окаже и успешен инструмент в борбата с последствията от климатичните промени.
Чили например целенасочено работи за обновяването на старите лозови масиви, някой от които са засаждани от испанските колонизатори през XVI и XVII век. Местните винопроизводители се връщат и към изпитаните технологии от миналото.
2. Инвазията на канабиса
Легализацията на марихуаната в Канада и Калифорния, която предстои и на други места, води до създаването на "хибриди" продукти между виното и зеленото растение. Канадската инвестиционна банка Canaccord Genuity прогнозира, че американският пазар на напитки с екстракт от марихуана може да достигне 600 милиона долара през следващите четири години.
Един от първите опити е на калифорнийската винарна Rebel Coast. Тяхното бяло вино от сорта Совиньон блан съдържа по 20 милиграма тетрахидроканабинол (основното психоактивно вещество в канабиса) във всяка бутилка. Тъй като в щата все още съществува забрана за смесване на алкохол и марихуана, виното на практика е безалкохолно. Това му носи и още едно предимство - в една чаша от него се съдържат само 35 килокалории, докато при конвенционалните бели вина тази стойност достига 150 килокалории.
Вложение в бутилка: Скъпите вина се превръщат в инвестиционен хитВторичният пазар на бутиковите вина в световен мащаб е на стойност около 5 милиарда долара 3. Предизвикателствата на климатичните промени
Някои от регионите, които в миналото бяха атрактивни за винопроизводителите, вече не са такива. В Аржентина например много от местните винарни местят насажденията си на по-висока надморска височина. Други пък се местят на север, където климатът е по-подходящ за отглеждането им. Подобни "миграции" ще стават все по-често явление през 2019 година.
Айдахо и Минесота се превръщат в привлекателни винени дестинации, а някои компании, като Pinard & Filles, се насочват дори към ледените околности на Квебек.
4. Консумацията по време на полет
Хората, които прекарват по няколко часа на 12 000 метра височина, нямат много варианти за забавление, а винените удоволствия са една добра алтернатива.
Частният превозвач VistaJet е една от компаниите, които предлагат специални дегустаторски програми на своите пътници, а сортовете, които се предлагат на борда на самолетите, са съобразени с влиянието на атмосферното налягане и дори състава на въздуха на голяма височина.
Със сигурност техният пример ще бъде последван и от други представители на авиационния бранш.
5. Модата на "веганското" вино
Засилващият се интерес към здравословното хранене и чистите продукти превърнаха веганството в една от най-бързо развиващите се потребителски тенденции. Само в Съединените щати продажбите на растителни храни се увеличават с 20% през 2018 година и достигат 3.3 милиарда долара.
Тази ниша естествено ще доведе и до разработката на нови продукти на винения пазар, които да са подходящи са веганите. Британската компания Majestic Wine дори поставя специални стикери върху своите бутилки, които обозначават изцяло растителния им произход. Ако си задавате въпроса защо някои традиционните червени и бели вина не отговарят на това изискване, отговорът се крие в химическите агенти, които някои винарни използват за неутрализирането на т. нар. "тежки танини" в своите продукти. Част от тях се извличат от яйчените белтъци и други протеини с животински произход Въпреки че след ферментацията те се премахват от крайния продукт, временното им присъствие ги прави "невегански".
Когато бившият главен технолог на френската винарна Дом Периньон Ришар Жофроа заяви, че следващият му проект ще е свързан с производството на саке в Япония, вече беше ясно че това е важна тенденция.
Традиционната японска алкохолна напитка присъства в менютата на все повече елитни ресторанти извън границите на Страната на изгряващото слънце. Много сомелиери вече сериозно я възприемат като достойна алтернатива на виното.
7. Купувачите търсят все повече лукс и високи технологии
Покупката на бутилка вино вече включва много повече от това да отидеш до магазина и да я сложиш в пазарската количка. Мобилното приложение Vivino например ви дава възможност да "сканирате" бутилката, която пиете в ресторанта, да си поръчате същата, само че онлайн и след това тя да бъде доставена до вашия дом.
Вендинг машините за автоматични покупки на вино в малки разфасовки също са част от бъдещето. Традиционните търговски обекти пък се опитват да разнообразят преживяванията за своите клиенти и предлагат допълнителни "екстри". В лондонския магазин на Harrods например можете да се насладите на специална "маса за аромати", както и на различни интерактивни информационни табла, свързани с виното.