Климатичните промени се отразяват катастрофално дори и на най-развитите държави. Поредният пример за това е устойчивото понижаване на нивото на река Рейн, което заплашва растежа на най-голямата икономика на Стария континент, пише Bloomberg.

Река Рейн е един от най-важните водни пътища в Европа. Обикновено трафикът по поречието е много интензивен, а разминаването между товарните шлепове, туристическите корабчета и фериботите понякога е проблематично.

В края на 2018 г= обаче, след продължителното и сухо лято, нивото на Рейн падна толкова ниско, че корабоплаването в някои от най-плитките участъци на реката бе спряно.

Икономическият ефект от тази транспортна криза бе толкова сериозен, че се отрази на ръста на брутния вътрешен продукт на Германия през третото и четвъртото тримесечие на годината.

"Нивото на реката се понижава видимо с всяка изминала година. Плашещо е да наблюдаваш отблизо как климатът се променя", казва Кевин Клипс, който притежава товарен кораб за превоз на автомобили.

Река Рейн извира високо в Швейцарските Алпи и се вие в продължение на над 1200 километра покрай някои от най-важните индустриални центрове на Швейцария, Германия и Холандия, преди да достигне делтата си край най-голямото европейско пристанище Ротердам. Тя е втората най-дълга река в Европа - след Дунав.

Когато нивото на реката се понижи драстично в края на лятото на 2018 г., германският стоманодобивен гигант Thyssenkrupp бе принуден да забави част от доставките за своите клиенти, след които е и автомобилният концерн Volkswagen, тъй като не можеше да превозва суровите материали до металургичния си комбинат в Дуйсбург.

Исландия - ледената земя, която внася ледИсландия съвсем не е толкова ледена, колкото си мислите


Химическата компания BASF пък загуби над 250 млрд. евро, тъй като бе принуден да използва по-скъпи сухоземни транспортни алтернативи за своята продукция.

Изпълнителният директор на компанията Мартин Брюдермюлер призова за мащабни инвестиции в допълнителна инфраструктура по поречието на Рейн, включително и изграждането на нови язовири и резервоари, които да изпускат допълнителни количества вода в реката и да поддържат корабоплаването в сухите месеци.

"Вече видяхме какви могат да бъдат последствията за германската икономика. Проблемът е свързан с глобалното затопляне и може да се случи отново", казва икономистът от Oxford Economics Оливър Ракау.

Река Рейн се пълни от ледниците в Алпите и от валежите. В периода от 1973 до 2010 г. обаче (когато са проведени последните проучвания от швейцарското правителство) притокът на вода от алпийските ледници се е понижил с 28%. Според Вилфрид Хаг от Мюнхенския университет, към днешна дата понижението вероятно достига 35%.

"Алпите се затоплят още по-бързо заради топенето на ледниците. А това означава, че индцидентите, като този през лятото, свързани с резки понижения на речното равнище, ще се случват все по-често", казва Хаг.

Нивото на реката при село Кауб, където е един от най-плитките участъци, падна до най-ниските си нива за последните 12 години през лятото на 2018 г. В продължение на месеци товарните шлепове бяха принудени да се съобразяват с това, пише Bloomberg.

До края на декември корабите, които по принцип могат да превозват по 18 000 барела дизелово гориво, не можеха да бъдат товарени на пълния си капацитет.

Проблемите с резките промени в речното ниво подължават да се отразяват на товарния трафик дори и през януари, отчитат от базираната в Ротердам спедиторска компания Riverlake Barging.

Много от бензиностанциите в района на Баден-Въртенберг бяха принудени временно да затворят част от обектите си заради проблеми с доставките. Наложи се дори и използването на специалните дъжравни резерви в Швейцария и Германия.

През ноември цената на природния газ в Европа се повиши средно с 13%, тъй като много от електрическите централи засилиха производството в газовите си генератори за сметка на мощностите, работещи на въглища, тъй транспортът им по Рейн беше силно затруднен.

Рекордни жеги в Япония: застрашават олимпиадата през 2020 г.Япония бе ударена от невиждана гореща вълна


Дори и при изключително добре развитата пътна и железопътна мрежа на Германия, удобството на речния транспорт засега не може да бъде заменено, отчитат експертите, цитирани от Bloomberg.

Шлеповете могат да превозват товари, надвишаващи пет пъти собственото им тегло, което ги прави най-евтината транспортна алтернатива. Корабният превоз на даден товар от Ротердам до Базел, например, струва средно с 40% по-малко, отколкото с влак.

За да се избегнат бъдещите логистични проблеми, правителството на Ангела Меркел предвижда серия от превантивни мерки. Една от тях е облекчаването на автомобилния трафик в най-натоварените индустриални центрове по поречието на Рейн и премахване на ограниченията за движение на товарни автомобили през уикендите.

Обмисля се и подобряване на връзката между товарните влакови композиции и оптимизиране на товара на шлеповете, които се движат по реката.

При всички положения обаче жителите на населените места, разположени на бреговете на Рейн, виждат промяната със собствените си очи и разбират, че проблемите в бъдеще по всяка вероятност ще зачестяват.