Как двама братя се справиха с конкуренцията на McDonald’s?
В бизнеса няма нищо по-добро от малко здравословна конкуренция, която да поддържа мотивацията ви.
Само че за братята Тони Тан Кактионг и Ернесто Танмантионг тази конкуренция идва рано-рано и под формата на легендата в бързото хранене McDonald’s.
През 1981 г. - точно когато двамата братя започвали да осъществяват мечтата си да създадат империя за бързо хране във Филипините, McDonald’s пристига в страната и заплашва да погълне целия пазар с огромния си апетит за международно разрастване.
Jollibee вече се била разраснала значително, в сравнение с 1975 г., когато започва дейността си като заведение за сладолед в град Куезон, близо до столицата Манила.
Въпреки това, със своите няколко десетки заведения за бързо хранене из разпокъсания архипелаг, тя не била нищо особено, в сравнение с хилядите заведения на McDonald’s в САЩ и други държави.
Приятели на двамата братя ги съветват да се откажат от това предизвикателство, разказва Танмантионг пред CNBC.
“Когато стана ясно, че McDonald’s ще идва в страната, наши приятели ни казваха да не се конкурираме с тях, а да правим като останалите и да не се опитваме да се конфронтираме с този глобален гигант,” казва Танмантионг, президент и главен изпълнителен директор на Jollibee.
Тан Кактионг обаче не искаше и да чуе за такова нещо, добавя Танмантионг. Вместо това 28-годишният тогава основател свиква среща, за да бъде изготвен план за нападение.
„Направихме SWOT анализ на силните ни страни и изготвихме стратегическо планиране вътре в компанията,” казва Танмантионг.
“След онази стратегическа среща ние придобихме доста голяма увереност. Така че, вместо да избягаме като подплашени пилета, ние се шегувахме, че всъщност сервираме Chickenjoy,” казва Тианмантионг, визирайки основното пържено пиле, което предлага компанията.
Уникалното меню, което включва сладки Jolly спагети, хотдози и пикантни бургери, стои зад разрастването на Jollibee Foods в международен план в годините от тогава насам.
Компанията вече има над 3 500 заведения във Филипините и още 1 000 извън страната, в това число носещи името на допълнителните й марки Smashburger, Burger King Philippines и Panda Express Philippines.
Снимка: YouTube
Докато компанията продължава да се разраства в САЩ, която е един от ключовите й стратегически пазари, заедно с Китай, тя отново ще влезе в сблъсък с McDonald’s — този път на домашния терен на американската компания.
По-рано през годината Jollibee отвори първото си заведение в Манхатън, Ню Йорк, което е едно от едва 37-те й в САЩ.
Танмантионг заявява, че той, Тан Кактионг (който сега е председател на Jollibee), други техни двама братя и останалата част от екипа първоначално планирали да се насочат към клиентите с филипински корени, които живеят в чужбина.
Те обаче с изненада открили, че отличителният вкус на Jollibee се харесва и на хора, които нямат връзка с Филипините. Всъщност, тези хора съставляват 50% от клиентската база на компанията в чужбина.
Танмантионг обаче казва, че брат му обича предизвикателствата.