Най-големият производител на велосипеди бяга от Китай
Най-големият производител на велосипеди в света Giant Manufacturing Co. изтегля част от производството си от Китай заради повишаването на митническите тарифи в САЩ, съобщава Bloomberg.
Още през септември миналата година, след като Доналд Тръмп заплаши Пекин с въвеждане на нови търговски санкции, компанията пренасочи част от продукцията, предназначена за американския пазар, към заводите си в "домашната" си база в Тайван.
"Още щом беше обявен планът за 25-процентните мита, ние го приехме съвсем сериозно. Започнахме преместването още преди Тръмп да си затвори устата", шегува се президентът на Giant Бони Ту. По думите ѝ още през 2018 г. е станало ясно, че ерата Made in China вече върви към своя край.
В края на 2018 г. Giant успяха да преместят производството на повечето американски поръчки извън Китай. През юли миналата година компанията обяви, че изгражда нов завод в Унгария, тъй като преместването на поточните линии по-близо до крайния потребител вече се превръща в трайна тенденция.
В момента Giant разполага с един завод в Тайван, един в Холандия и още пет в Китай. Налага се тайванското подразделение да работи на двойни смени, за да успява с изпълнението на всички поръчки. Производителят на шосейни и планински велосипеди обяви, че търси нови партньори в региона на Югоизточна Азия.
Производителят на велосипеди е само една от все по-широкия кръг компании, които търсят начин да намалят своята зависимост от китайското производство, на фона на ескалиращия търговски конфликт между двете водещи световни икономики.
По-рано тази седмица и американският производител на електронни компоненти Intel обяви, че ще преструктурира веригата си на доставки. Същото смята да направи и една от най-големите хонконгски вериги за търговия на дребно Li & Fung Ltd.
"Светът вече не е плосък", казва още президентът на Giant, цитирайки заглавието на популярната книга на Томас Фрийдман "Светът е плосък". В нея той защитава тезата, че светът предлага равни възможности за развитие на всички компании, независимо от тяхното местонахождение, използвайки метафората за "плоската земя".
"За съжаление, тази концепция вече не е валидна навсякъде", казва още Бони Ту.
Изпълнителният директор на Li & Fung Спенсър Фунг също е на това мнение. Според него Китай се е превърнал в "световна фабрика" защото предлага най-висока ефективност при производството на стоки от различни сегменти и всякакъв калибър. А свободната търговия е направила аутсорсингът една от най-лесните операции за мултинационалните компании.
"Сега обаче, на фона на търговската война, те са принудени да преосмислят цялата си стратегия и да диверсифицират своето производство извън Китай", казва Фунг.
Акциите на Giant поскъпнаха с близо 10% в понеделник на борсата в Тайпе, след като компанията обяви, че очаква една четвърт от приходите ѝ за тази година да дойдат от продажби на електрически велосипеди.
Анализаторите и инвеститорите оценяват усилията на тайванската компания да защити производството си от повишаването на митническите тарифи, изнасяйки част от него извън Китай. От началото на тази година Giant повиши пазарната си оценка с близо 80%, до най-високото ниво от 2015 г. насам.
Според Бони Ту новите митнически тарифи повишават цената на всеки велосипед средно със 100 долара, ако е произведен в Китай за износ в САЩ. Тя не уточнява каква е цената на преместването на поточните линии, но е категорична, че в дългосрочен план решението за диверсификация е по-изгодно за компанията.
В същото време Ту е категорична, че печалбата на Giant ще е много по-висока, ако търговската война приключи със споразумение между САЩ и Китай.
Giant е готова да възстанови производството на велосипеди в Китай, веднага след като Вашингтон и Пекин сложат подписите си под евентуалната търговска сделка.
"Ако САЩ премахнат 25-процентните мита, сме готови да възстановим китайското производство моментално", казва президентът на компанията.