Лидерите на корпоративна Америка осребряват чиповете си вследствие на нарастващите опасения относно устойчивостта на най-дълго продължилия бичи пазар в американската история.

Корпоративни инсайдъри са продавали акции средно за 600 млн. долара дневно през август, според данни на TrimTabs Investment Research, която следи ликвидността на пазарите.

Август е на път да се превърне в петия месец през годината, в който продажбите на акции от страна на инсайдъри надхвърлят 10 млрд. долара. Единствените други две години, в които това е ставало, са 2006 и 2007 г., или периодът преди последния мечи пазар при акциите, казва от TrimTabs.

Инвеститорите често гледат на купуването и продаването на акции от страна на инсайдъри, или основни ръководители, големи акционери и директори, като на индикация за доверието.

Въпреки че пазарът е много по-голям, отколкото през 2007 г. и цифрата от 10 млрд. долара може сега да не е същата по значимост както тогава, ускоряването на темповете, с които инсайдърите се насочват към изхода, може да е индикатор за предстоящите предизвикателства, особено откакто търговската война между САЩ и Китай заплашва да предизвика нова рецесия, пише CNN Money.

"Това е сигнал за липсата на доверие," казва Уинстън Чуа, анализатор в TrimTabs. "Когато инсайдърите продават, това е признак, че те смятат, че оценките на акциите са високи и това е добър период човек да е извън пазара."

Опасенията относно предстояща рецесия предизвикаха скок на пазарната волатилност през последната година, която беше засилена от най-лошия декември от Голямата депресия насам. Въпреки че S&P 500 продължава да бележи ръст от 14% през 2019 г., пазарите падат през август, след като търговската война ескалира.

Dow Jones падна с 623 пункта, или 2.4% в петък. Индексът възстанови около една трета от тези загуби в понеделник, но вчера записа ново понижение от близо половин процент.

Интензивните продажби от страна на инсадйъри често са считани за зловещ сигнал за дадена компания, защото се смята, че ръководителите имат по-добра представа в каква посока ще се движи цената на акциите, отколкото средностатистическия инвеститор. Идеята е, че ако те смятат, че акциите ще поскъпват, не биха продавали.

Според Никола Кола, съосновател на DataTrek Research, продажбите от страна на инсайдъри невинаги са полезен индикатор на високо ниво. Вместо да отразяват липсата на доверие, продажбите може просто да са в резултат на това, че ръководителите се готвят за по-ниско заплащане.

"Повечето мениджъри получават заплащане въз основа на ръста на печалбата. Ако очакват, че бонусите ще са по-малки, те продават акции, за да компенсират разликата," казва Кола. "Това е още един прознак, че ръководствата на компаниите знаят, че годината ще е трудна по отношение на ръста на печалбите."

Други ръководители пък може да продават акции, за да диверсифицират портфейлите си или за да си осигурят средства за плащане на данъци. За да избегнат нарушаването на правилата за търговия с вътрешна информация, някои ръководители насрочват периодична продажба на акции.

Въпреки това, докладът на TrimTabs показва, че инсайдърите продават повече, отколкото когато и да било по друго време през бичия пазар, който започна през март 2009 г.

Само през миналата седмица акции са продали ръководители в Salesforce, Slack, Chipotle, Visa и Home Depot, според OpenInsider.

Темповете на обратното изкупуване на акции, което е друг признак за доверие, също така се забавят, макар и от изключително високи нива.

Щатските компании са обявявали обратни изкупувания на акции на стойност 2 млрд. долара на ден по време на отчетния сезон, според TrimTabs. Това е най-слабият темп от две години.

Финализираните обратни изкупувания на акции от страна на компании от S&P 500 са намалели с 13% през второто тримесечие, до 165.7 млрд. долара, според индексите S&P Dow Jones. Обратните изкупувания обаче остават над нивата от 2017 г. - последната година преди данъчния закон на републиканците, който донесе големи ползи за компаниите.