Почти невъзможно е да се разбирате чудесно с всички хора, с които работите през годините, но когато става дума за началника, то във ваш интерес е да изградите добри взаимоотношения с него.

„Взаимоотношенията имат голям принос върху траекторията на вашата кариера”, казва Дана Браунли, автор на книгата The Unwritten Rules of Managing Up (Неписаните правила на добрите отношения с началството).

„Трудно е да бъдете успешен, когато вашият шеф не е най-големият ви поддръжник”, казва тя, цитирана от CNN.

Вашият шеф има властта да ви повиши или да ви уволни, да говори във ваша защита или да ви вкарва в големи проекти.

Какво да правим, ако не се разбираме с шефа?

Не играйте ролята на жертва

Ако имате проблеми с шефа, не се оплаквайте налявао и надясно в офиса.

„Ще влезете в спирала”, казва Стив Арнсън, автор на книгата What Your Boss Really Wants from You (Какво действително иска шефът от вас).

Когато се оплаквате пред колегите си, това вреди на репутацията ви и носи риск всичко да стигне до шефа, което ще навреди на взаимоотношенията ви дори още повече.

„Бъдете внимателни и не разпространявайте слухове, че шефът е на път да ви махне – ще се превърне в пророчество, което ще се сбъдне”, казва той.

Започнете да учите

Всички имаме различен стил на работа. Възможно най-добрата ситуация е когато мениджърите и служителите са достатъчно гъвкави, така че да отговарят на взаимните си нужди.

По думите на Арнсън, служителите трябва да поемат повече отговорност по отношение на добрите взаимоотношения. Никой не очаква да свършите 90% от работата, но трябва да се стремите да поемате минимум 51% от отговорността за добрите взаимоотношения с вашия шеф, казва той, добавяйки, че не е здравословно тази отговорност да се оставя изцяло в полето на началника.

Така например, някои шефове са по-отворени и с готовност приемат служителите си по всяко време, докато други държат да имате предварителна договорка за разговор. Някои началници искат да са замесени дълбоко в проектите, които ръководят, докато други оставят свобода на персонала.

„Не ми харесва, когато шефът иска да се срещнем 10 пъти за нещо, но трябва да го направя. Трябва да го приема”, казва Арнсън.

Според Браунли има два вида работници: такива с фокус върху задачите и такиива с фокус върху взаимоотношенията. Първият типаж не се нуждае от дълги разговори, а просто иска да си свърши работата, докато вторият тип има нужда от разговори и обсъждане, преди да се заеме със задачата.

„Трябва да прецените от какво се нуждаят и кой тип човек са”, казва тя.

Обърнете внимание на миговете, в които шефът говори ласкаво за нещо, така ще разберете какви са вижданията му.

„Шефовете говорят за качества на други хора, които те самите ценят и харесват”, казва Арнсън. Обърнете внимание кое поведение бива възнаградено и обратното.

Задавайте детайлни въпроси, когато те говорят позитивно за някого, за да разберете какво всъщност търсят вашите работодатели. Така ще можете да наблегнете на тези качества, които най-добре резонират с представата на вашия шеф.

Намерете обща почва

Ако изглежда, че не се разбирате с шефа, потърсете автентични точки, които могат да ви сближат.

„Хората гравитират около личности, които имат същия ентусиазъм за нещата, за които ги е грижа”, казва Браунли.

Как да изглеждате, че знаете какво правите, дори и да не е така?Ще има период в кариерата ви, когато ще буксувате на едно място или ще се чувствате несигурни. Никой не иска да изглежда некомпетентен или неопитен пред шефа или пред колегите си, но голяма част от прогреса в кариерата ви се състои от това да научавате нови неща и да не се страхувате да търсите помощ

Огледайте офиса на шефа или се вслушайте в разговорите как е минал уикендът. Така можете да разберете какви общи интереси споделяте.

Това могат да са хобита, деца на сходна възраст, да се окаже, че сте от едно и също населено място или че сте фенове на един и същи спортен отбор.

Помощ

Вашият шеф навярно има доста дълъг списък с отговорности. Така вместо да бъдете служител, който прави този списък още по-дълъг, бъдете този, който помага за скъсяването му.

Например, ако шефът спомене голям проект, никак не е лошо да предложите идеи как бихте могли да бъдете полезни.

Ако правите живота им по-лесен и снемате товар от плещите им, това ще доведе до голяма промяна във взаимоотношенията помежду ви.

Учете се от вътрешни лица

Ако сте извън кръга на вашия шеф, опитайте се да разберете кой всъщност попада в него и го питайте за съвет как да процедирата за по-гладки взаимоотношения.

Кажете им, че се опитвате да изградите добра връзка. Ще се изненадате, че повечето хора нямат проблем да ви насочат, става ясно от думите на Браунли.

Не насилвайте нещата

Изграждането на добри взаимоотношения с началника, особено когато те вече са влошени, отнема време. Това, което не трябва да правите, обаче е да насилвате нещата.

Дайте си време и оставете този процес да се случи по естествен начин, а не чрез натягане.

„Грабнете някоя възможност да участвате в събитие, на което знаете, че ще присъства вашият шеф. Това ви дава възможност да попаднете в неговата среда”, съветва Браунли.