На 30 г. той напуска Уолстрийт, за да започне начисто в Австралия
След като получава работа във водещ хеджфонд от Уолстрийт, Стивън Маркс решава, че е постигнал всичко.
Маркс, който тогава е на 23 години, е единият от само двамата дипломирали се студенти, които получават работа в легендарния нюйоркски екип за търговия с акции на Стив Коен, което е равносилно на подвиг за родения в Бруклин младеж.
На 27-годишна възраст той вече оглавява екипа за търговия в Лондон и се наслаждава на живота в английската столица. До 30-ата си годишнина обаче блясъкът от тази работа вече е поизбледнял и Маркс копнее за ново начало.
“Хората смятат, че човек трябва да има само една кариера, но това просто не е вярно,” казва Маркс пред CNBC.
Затова той решава да преобърне живота си с главата надолу и си купува еднопосочен билет за Австралия с мечтатата да започне начисто.
От фонд мениджър до основател на компания
Седемнадесет години по-късно Маркс вече е съосновател и главен изпълнителен директор на Guzman y Gomez (GyG) - австралийска верига ресторанти за мексиканска храна, която се надява да може да се конкурира с утвърдени имена като Chipotle.
Маркс основава компанията през 2006 г., няколко години след като се мести в Австралия, а сега вече има 115 зaведения в Австралия, Сингапур и Япония.
Като споделя самият той обаче, това е една история за успеха, която започва доста случайно.
“Имах планове да построя хотел близо до плажа,” спомня си Маркс. След като не успява да задвижи първоначалния си план, той се натъква на една изцяло нова идея.
“Наистина ми липсваше добрата мексиканска храна,” казва Марк, отбелязвайки, че “се бил разглезил” с нея в Ню Йорк.
“В Австралия не знаеха какво е добра мексиканска храна. Повечето хора мислеха черния боб за маслини”.
Затова Маркс се заема да им покаже, като инвестира “всичко”, което е спестил от Уолстрийт, в създаването на марка, която според него нямало как да не успее.
“Привлякох най-добрите служители от латиноамериканските ресторанти и доведох шеф готвачи от Мекскико,” казва той.
Маркс обединява усилия с Робърт Хазан - стар приятел от САЩ, за да създаде компанията.
“Израснах с предприемачески дух и знаех, че не искам просто да копирам някой друг. Причината човек да стане предприемач е, защото смята, че може да направи нещо по-добре”, казва Маркс.
Изграждането на марка
По негови думи обаче задачата не се оказва никак лесна.
“Наистина трябваше да образоваме пазара,” казва той, спомняйки си, че редовно имал дни, в които сервирал бурито безплатно, за да печели клиенти.
Според него обаче, благодарение на това, че концентрира усилията си основно в Сидни и отваря заведения на добри места, той скоро успява да натрупа последователи.
“Бях обсебен от това да накарам хората да заобичат марката GyG,” казва той.
“Много предприемачи правят грешката да разпростират бизнеса си отначало,” продължава той. “Аз обаче се бях концентрирал върху Сидни в първите няколко години.”
Уроците, научени от Уолстрийт
Този подход скоро привлича вниманието на инвестиори, които са готови да подкрепят разрастващата се марка GyG.
Маркс обаче казва, че времето, прекарано на Уолстрийт, го е научило да подбира инвеститорите си внимателно и вместо да приема пари от хора, които не споделят неговата визия, той избира да продължи сам.
“Имаше хора, които искаха да инвестират, но аз не исках да го правят. Така че трябваше да се справяме някакси, въпреки че свършвахме парите.”
Три години след създаването си компанията вече има шест ресторанта, а търпението на Маркс се отплаща и двамата с Хазан сключват сделка с екипа, който стои зад McDonald’s Австралия.
Той твърди, че те споделяли неговата страст и помогнали за разрастването на компанията както на местно, така и на международно ниво.
Завръщане у дома
Десетилетие по-късно Маркс вече гледа към завръщане в САЩ. GyG е на път да отвори първия си ресторант в Северна Америка - в Чикаго, в началото на 2020 г.
Американският предприемач, който подписва сделка на стойност 44 млн. долара с инвестиционната компания TDM Partners през август 2018 г., за да финансира това разрастване, смята, че GyG разполага с всичко необходимо, за да спечели изцяло нов пазар.
“Когато се изгражда нещо ново, хората обикновено се притесняват прекалено много от конкуренцията,” казва Маркс.
“Аз не съм притеснен. Аз знам в какво съм добър и се концентрирам върху това.”