Гладникът, който основа компания със $130 млн. продажби
Когато Тимо Болдт бил амбициозен 26-годишен служител във финансовата сфера, той твърди, че никога нямал време да ходи до супермаркета.
Докато работел дълги часове всеки ден в Лондон през 2012 г., той копнеел за удобен и лесен начин да готви и да хапва прилична храна вкъщи.
"Дори и ако ми оставаше време да готвя, част от храната се похабяваше, а понякога онлайн рецептите нямаха никакъв смисъл," казва Тимо пред BBC. "Мислех си как ли мога да разреша собствения си проблем и да облекча положението си?"
След като започнал да проучва въпроса, Тимо осъзнал, че това, от което той и другите хората като него, които не разполагат с много свободно време, е компания, която да им изпраща редовно хранителни продукти по пощата. Кутиите трябвало да съдържат всички продукти в точните пропроции и лесна за изпълнение рецепта.
По онова време, преди седем години, имало няколко компании, които вече били започнали подобна дейност, като германската HelloFresh. Тимо предположил, че пазарът ще се разрасне значително и заложил на пускането на свой собствен комплект хранителни продукти на име Gousto.
Ако превъртим времето напред до днес, той твърди, че продажбите на компанията са на път да надхвърлят 100 млн. паунда (129 млн. долара), а тя си е осигурила и сходна сума инвестиции.
Заедно с конкуренти, като Simply Cook и Mindful Chef, Gousto сега е част от индустрия, която някои оценяват на 1 млрд. долара на година само във Великобритания. В световен мащаб този сектор се очаква да достигне 9 млрд. долара до 2025 г.
Gousto, която в момента увеличава броя на служителите си от 500 до 1 200, всичките във Великобритания, е далече от дните на скромното си начало.
Тимо, който е роден и израснал в Берлин, се мести в Лондон, след като навършва 20 години. Когато напуска Лондонското Сити, за да основе Gousto, той използва 75 000 паунда (97 200 долара) от собствените си спестявания, а след това успява да набере още 130 000 паунда (168 500 долара) от роднини и приятели.
Тъй като нямал възможност да получава заплата през първите три години, той твърди, че оцелял заради "безумно големия си оптимизъм". Подобно на много основатели на компании, в началото той опитвал да върши цялата работа, дори и това да се отразявало на семейния му живот.
"Давах на клиенти личния си телефонен номер, което съпругата ми ненавиждаше," казва той. "Хората ми звъняха посред нощ, за да питат къде им е доставката."
Компанията първоначално продавала кутиите от щанд на пазар в Източен Лондон, но след това лека-полека натрупала онлайн присъствие от уста на уста и чрез реклама. Тимо също така се включва в предаване за предприемачи по BBC през 2013 г., но не успява да получи финансиране от бизнес лидерите, участващи в него.
Това се случва, след като той вече бил разкрил, че Gousto губи по 25 000 паунда (32 400 долара) на месец и вече имал предложение за инвестиция от друго място.
Днес главният офис на компанията е в Хамърсмит, Западен Лондон, а тя притежава собствена фабрика в Линкълншир, която изпраща средно по 250 000 охладени комплекта храна на месец. Средностатистическия й клиент е на 40 години с малки деца.
Компанията все още е на загуба, но според Тимо това е целенасочено, тъй като компанията вместо това се концентрира върху растежа. "Можем да сме на печалба, но вместо това инвестираме интензивно."
Според Ник Керъл, директор Търговия на дребно в Mintel, доставките на комплекти хранителни продукти обикновено са привлекателни за заможни хора и за такива с млади семейства.
"Това говори, както за удобството, което те предлагат, така и за работата, която компании, като Gousto, са свършили, за да привлекат по-младите заможни родители, които нямат много време, чрез създаването на услуга, която позволява бързото и удобно готвене на ястия," казва Керъл.
Пред Gousto и конкурентите й обаче има и предзвикателства.
Според Тимо Gousto работи в посока намаляване на пластмасата, която използва в опаковките си. "В момента прилагаме технология за намаляване на пластмасата с 50% тази година," казва той. Също така казва, че компанията разглежда иновативни алтернативи на пластмасата.
От компанията също така твърдят, че полагат усилия за намаляване на хранителните отпадъци в собствената си верига на доставки, като използват компютърни алгоритми, които прогнозират търсенето за над 40-те седмични рецепти, които Gousto предлага.
Друг проблем, с който Gousto трябва да се бори, е цената на кутиите, която компанията намали с между 10 и 15% преди две години. Въпреки това обаче те все още не излизат евтино. В момента кутия с две рецепти за двама души струва 24.99 паунда (32.39 долара), което означава по 6.25 паунда (8.10 долара) на порция.
Тимо твърди, че е успял да намали цените през 2017 г. в резултат на разрастването на бизнеса и икономиите от мащаба. "Ние искаме всички да могат да си позволят нашата услуга," казва той.
В момента той няма планове да разширява дейостта на Gousto извън Великобритания, но се притеснява от евентуалните последици от брекзит и дали това ще откаже талантливите чужденци от желанието им да живеят и работят във Великобритания.
"Виждам големи рискове от брекзит на макроикономическо ниво, но съм положително настроен относно Gousto и готвенето у дома, особено във времена на несигурност."