Подкрепена както от правителството, така и от академичните среди, японската автомобилна индустрия се готви за нещо, което с лекота може да бъде наречено най-мащабната демонстрация на автономно шофиране в историята.

Стартът на всичко това е насрочен за началото на юли - две седмици преди началото на Летните Олимпийски игри, чийто домакин ще е японската столица Токио, пише Forbes.

Групата SIP (Strategic Innovation Promotion Program), която обединява множество правителствени агенции и редица производители, ще пусне около 80 автономни превозни средства, включително автобуси, миниванове, автомобили с повишена проходимост и седани, които да оперират маршрути по предварително подготвено трасе от летището Haneda Airport (най-близкото до Токио международно летище) до олимпийското селище и други стратегически обекти, свързани с предстоящите Олимпийски игри.

Японското правителство и автомобилна индустрия напредват с плановете си за въвеждане на автономни превозни средства и инфраструктура, която подкрепя тези системи, поради три основни причини.

Първо, за намаляване на фаталните инциденти по пътищата, второ, за редуциране на задръстванията и вредните емисии и трето, за създаване на основа за бъдеща транспортна система, която да подкрепя застаряващото население на страната.

През 2025 г. се очаква един на всеки четирима граждани на Япония да бъде над 65-годишна възраст.

Над правителството и производителите има натиск за създаването на напреднали системи за защита, които да служат като превенция при възрастните водачи, тъй като в страната има чести случаи на объркване на спирачката с педала за ускорение, които водят до фатални катастрофи.

За директорите начело на програмата SIP, като шефа научни разработки в Toyota Сейго Кизимаки, две четирибуквени думи означават много: MaaS (Mobility as a Service или мобилност като услуга) и C.A.S.E. (Connected, Autonomous, Shared and Electrification или свързаност, автономност, споделяне и електрификация).

Toyota е сред официалните спонсори на Олимпийските игри в Токио, като ще дари голяма част от превозните средства, които ще бъдат използвани в демонстрацията на автономните системи през юли.

Източник: Toyota

Едно от возилата на бъдещето, което отговаря на дефинициите на MaaS и C.A.S.E., е Toyota e-Palette, представено по време на изложението за потребителска електроника CES в Лас Вегас през януари 2018 г.

Концепцията на е-Palette е автоматизирано, електрическо, многоцелево превозно средство, което може да изпълнява редица задачи в бизнеса и ежедневието.

Минибусът в кубовидна форма беше представен на CES, като част от e-Palette Alliance - партньорство, което обединява редица компании, като Toyota, Amazon, DiDi, Mazda, Pizza Hut и Uber. Целта на тези компании е да разработят концепция за приложение, планиране и верификация на автономните автомобили.

Над дузина e-Palette коли ще реализират първото си реално приложение благодарение на японската транспортна програма, като ще циркулират из Олимпийското селище през юли и август, обслужвайки транспортните нужди на атлетите и официалните лица.

Капацитетът на автономното превозно средство e-Palette възлиза на 12 правостоящи и до 8 места за сядане, като предоставя лесен достъп до инвалидни колички и велосипеди.

От 2018 г. насам дузина автономни проекти бяха реализирани на територията на Япония, осигурявайки транспортни алтернативи главно за възрастни граждани в слабо населени региони. Тези проекти служат за осъзнаване на необходимата инфрастурктура за създаване на по-мащабна автономна транспортна система.

През миналата година в град Маебаши, който се намира на около 100 км северно от Токио, автономен бус реализира 16-километрово пътуване, превозвайки пътници през определени спирки.

Тъй като правилата за движение по пътищата в Япония все още не позволяват автономни превозни средства по обществени пътища, „резервен водач“ беше седнал на мястото на водача с ръце, поставени над автоматично движещия се волан, готов да коригира всяко непредвидено развитие.

Има ли кой да финансира проектите за летящи автомобили?По света има около 170 проекта за разработка на електрически летателни апарати

Освен това, през последната година Nissan обяви, че ще бъде първият прозиводител в света, който ще пусне автономен асистен ProPilot 2.0 в седана Skyline.

Революционната стъпка е възможна поради добавянето на лицево разпознаване и 3D мапинг навигация към сензорите и камерите на автомобила.

Технологията обаче работи само на пътища, които преди това са били детайлно картографирани от новата 3D система.

Така автомобилът може да „разбира” къде точно се намира по магистралната мрежа с точност на локализацията до 2 инча (около 5 сантиметра).

Източник: Nissan

Члeновете на SIP, които не са производители на автомобили, като стартъпа за роботи ZMP Inc., също ще предлагат автономни услуги в обозримо бъдеще.

ZMP планират пускането на автономен електрически бус от (от ниво 3) през тази година на летището в Чубу, което обслужва третия най-голям японски град Нагоя.

Изпълнителният директор на компанията Хисаши Танигучи, коментира, че това ще бъде първата комерсиална употреба на автономно превозно средство от ниво 3 на национално летище.

Всичките 80 автономни превозни средства, произведени от 8 японски компании, които ще участват в демонстрацията през юли, ще разполагат с „резервен водач” за всеки случай.

Такива водачи ще има и в бусчетата, които ще превозват атлетите в Олимпийските селища. В крайна сметка, всичко това все още представлява експеримент, който цели да покаже бъдещето в транспорта, но без да пренебрегва сигурността.