Четирите принципа на Коби Брайънт за успешни инвестиции
Коби Брайънт казваше, че се надява хората да го помнят след 20 години като инвеститор, а не като баскетболист.
Въпреки че неговата бизнес кариера беше трагично къса, той успя да постигне доста за този кратък период.
Брайънт знаеше как да извлича максимума от ресурсите си, което навярно е едно от най-важните качества за всеки капиталист, пише Forbes.
Легендарният атлет винаги бързаше за някъде. Избран в драфта на NBA на едва 17-годишна възраст, само няколко години по-късно той спечели първата си шампионска титла.
През следващите две десетилетия Брайънт се превърна в третия най-резултатен играч в историята на лигата, натрупвайки внушителните 680 млн. долара от заплати и спонсорски сделки.
Докато прави всичко това, Брайънт също така не забравя да планира бъдещето, мислейки за кариерата си след баскетбола.
„Започнах да виждам страстта и отдадеността в предприемачите. Асоциирам се с това, защото по този начин подхождам към играта всеки ден”, казва Брайънт пред CSQ Magazine. През 2013 г. той стартира компанията Kobe Inc., чрез която да преследва бизнес интересите си.
През 2014 г. атлетът инвестира 6 млн. долара в придобиването на 10% от марката спортни напитки BodyArmor. През 2018 г. Coca-Cola инвестира в компанията, което вдига оценката й, а инвестицията на Брайънт се изстрелва в небесата, като делът му достигна стойност от 200 млн. долара.
Никак не лош старт на инвестиционна кариера, нали?
През 2016 г., след като вкара 60 точки в последния си мач като професионалист, Брайънт бързаше да покори нови висини. Още през същата година той стартира компания за рискови инвестиции на стойност 100 млн. долара, фокусирайки се върху медийни и технологични бизнеси.
Други атлети, като Пейтън Манинг (американски футбол) и Стеф Къри (баскетбол), също инвестираха в начинанието.
През миналия септември Брайънт и неговият партньор Джеф Стибел обявиха пред CNBC, че техният фонд е инвестирал в 18 бизнеса, отчитайки 10 излизания от вложенията. Само за три години фондът нарасна до над 2 млрд. долара.
Брайънт също така основава и медийна компания през 2016 г. на име Granity Studios. Един от първите проекти на фирмата е късометражен филм на име „Скъпи баскетбол”, написан лично от Брайънт. Това се превръща в поредния бърз успех за атлета, след като печели Оскар за творението си през 2018 г.
Ако сте новобранец, когато става дума за инвестиране, то първоначално всичко може да ви изглежда малко страшно. Има много сложни процеси. Но ако последвате примера на Брайънт, като деконструирате инвестициите си, то можете да удължите процеса на обучение, докато трупате доходност.
Брайънт винаги е искал да бъде ученик, преди да се превърне в учител. Той разбира, че успехът винаги оставя следи след себе си. В баскетбола той се учи от легенди, като Меджик, Бърд и Джордан. Той комбинира стиловете им, създавайки своя хибридна версия на непобедим атлет.
Той прави същото и в бизнеса, търсейки ментори и моделирайки себе си спрямо техните принципи, които съвпадат с неговите личностни предпочитания.
Брайънт спазва четири конкретни принципа, за да се превърне в успешен инвеститор.
1. Разбираш ли бизнеса?
Това е един от критериите на самия Уорън Бъфет. Легендарният инвеститор влага само в бизнеси, за които смята, че попадат в неговия „кръг на компетентност”.
Брайънт изгради кръг на компетентност, като комунираше с успешни фигури от различни индустрии, включително Опра Уинфри и главния дизайнер на Apple Джони Айв.
Той изучава как те работят. Иска да знае как доминират индустриите си.
Брайънт не спира да се упражнява в нещата, които харесва. Например, той е партньор на рекламната компания Zambezi, като по време на финалите на NBA през 2009 г. е излъчена реклама на Vitaminwater, която тайно е написана от него.
2. Можеш ли да помогнеш на този бизнес по някакъв начин?
Това е основно нещо за инвеститорите с активистки наклонности, като Карл Айкан, както и за рисковите вложители, които използват своята мрежа и познание, за да помогнат на други бизнеси да постигнат растеж.
Брайънт прави точно това с инвестицията си в BodyArmor. Той е посланник на бранда, като присъства на събития, като конференцията на National Association of Convenience Stores в Чикаго.
Той участва постоянно в обмен на идеи с мениджмънта на компанията, като ги натиска да се конкурират на колкото се може по-високо ниво.
Брайънт не иска да вземе само парче от пазара на конкуренти, като Gatorade и Powerade. Той иска напитката BodyArmor да бъде номер едно по пазарен дял до 2025 г.
3. Какви са бариерите за навлизане в този бизнес?
Брайънт разбира какво се изисква, за да бъдеш победител в условията на тежка конкуренция.
Дори да сте късметлии и да имате ръст от близо 2 метра, подобно на Коби Брайнът, то шансовете ви да попаднете в NBA не са особено високи – 1 към 8 000.
Брайнът ще бъде запомнен не само като един от най-добрите бастеболисти от техническа гледна точка, но и като един от най-безмилостните съперници. Примерите за неговата етика в тренировките са безкрайни. Той идва по-рано, тренира по-дълго и здраво от всеки друг. За него това е конкурентното качство, което е под прекия му контрол.
В ранните етапи на своята кариера атлетът осъзнава, че ако прави това, без да се отказва, в крайна сметка ще изгради предимство, с което другите не разполагат.
Неговата отдаденост и работа създават „бариера за навлизане”, която му позволява да остане на върха през цялата си кариера.
В бизнеса нещата работят по същия начин. Ако сте на върха на планината, то носите мишена на гърба си. Нужни са конкурентни предимства, за да държите съперниците зад себе си.
Изборът на Брайънт да се фокусира върху медийнии технологични инвестиции се дължи отчасти на това, че става дума за сфери, където брандингът и интелектуалната собственост могат да изградят мощни бариери за навлизане.
4. Вярвате ли, че бизнесът е носител на положителна култура, която е устойчива?
Кобе Брайънт описва сам себе си като човек, който често се обсебва от различни неща. Той се стреми да прави бизнес със себеподобни.
Илон Мъск е бизнес лидер, който отговаря на това описание. Познат с това, че прави 100-часови работни седмици, той не се опитва да гради обикновени компании. С Tesla, SpaceX и The Boring Company Мъск е обсебен от идеята да създаде нещо необикновено.
По този начин оперира и Брайънт. Той влага допълнително време, точно както прави, когато става дума за баскетбол, карайки себе си и всички около него да дават най-доброто, на което са способни.
„Съобщение в 3 часа сутринта, а той отговаря минута по-късно”, спомня си Майк Репол, основател на BodyArmor. „Тогава разбрах, че той е психотичен като мен. Не мисля, че някой от нас спи”, добавя той.
„Ние се обсебваме. Не искаме да правим нищо друго, освен това, което правим. От тук идва обсебването – когато човек се вълнува от нещо 24 часа на ден”, казва Брайънт.
Брайънт е пристрастен към безупречността. Във всичко, което прави. Той винаги се опитва да стане по-добра версия на самия себе си.