Артериите на световната търговия се запушват.

Транспортните компании, които превозват стоки от Китай към останалата част на света, твърдят, че ограничават броя на плавателните съдове, тъй като предприетите мерки за ограничаване на разпространението на заразата от коронавируса намаляват търсенето на техните услуги и заплашват да нарушат веригите на доставки в световен мащаб.

Около 80% от стоките по света се превозват по море, а в Китай се намират седем от 10-те най-натоварени пристанища, обработващи контейнери. Намиращите се наблизо Сингапур и Южна Корея също имат по едно мегапристанище.

"Затварянето на световния производствен център оказва сериозно влияние върху търговията като цяло, тъй като той е важен посредник във вътрешноазиатските и световните вериги на доставките," казва пред CNN Money Питър Санд, старши анализатор в международната транспорта асоциация BIMCO.

"Това ще засегне много индустрии и ще ограничи търсенето на транспортни услуги, свързани с превоза на стоки в контейнери," допълва Санд.

Всичко - от коли до машини и дрехи, както и други основни потребителски продукти, се транспортират в контейнери, а смущаването на индустрията може да има последствия далеч извън Китай, която се опитва да ограничи разпространяването на заразата от коронавируса, като държи заводите затворени, а работниците вкъщи.

Колкото повече продължава кризата в здравеопазването, толкова по-трудно ще бъде транспортирането на стоки по света. Коронавирусът вече уби над 560 души, а заразените са най-малко 28 000, основно в Китай, където близо 60 милиона души живеят в градове, които са под блокада.

Автопроизводителят Hyundai вече спря временно производството в заводите си в Южна Корея заради нарушаването на доставките на части, причинено от коронавируса в Китай.

Плаваща карантина

Блокадите означават, че някои кораби не могат да влязат в китайските пристанища, тъй като товаренето и освобождаването на стоки се забавя, казва Гай Платън, генерален секретар на Международната морска камара.

Други пък са блокирани на док, чакайки работниците да се завърнат на пристанищата, така че строителните и ремонтните работи да могат да бъдат довършени, добавя Платън.

Все повече плавателни съдове бездействат в "плаващи зони на карантина," тъй като държави, като Австралия и Сингапур, отказват да позволят на кораби, които са били в китайски пристанища, да влязат в техните портове, докато не бъде установено, че екипажите не са заразени, казва още Санд.

Платън има информация най-малко за един екипаж, който свършва храната, защото корабът им е принуден да чака дълго време.

Памперси и бръснати глави: как работят лекарите в УханГрад Ухан в Централен Китай, считан за огнище на новия коронавурис, е под карантина, която води до недостиг на храна и провизии

Големите транспортни компании, като Maersk, MSC Mediterranean Shipping, Hapag-Lloyd и CMA-CGM, обявиха, че са намалили броя на плавателните съдове по маршрутите, свързващи Китай и Хонконг с Индия, Канада, САЩ и Западна Африка.

Собствениците на кораби казват, че мерките за спиране на работа на китайските заводи след края на почивните дни около Лунната нова година са ограничили търсенето на плавателни съдове и са ги принудили да коригират капацитета си по време и на без друго слабия сезон за транспорта поради китайските празници.

Членовете на BIMCO, които наброяват 1 900 собственици на кораби, оператори, мениджъри, брокери и агенти, информират за ограничено или нулево търсене от страна на китайските купувачи на транспортирани с плавателни съдове суровини, като въглища, петрол и желязна руда, казва Санд. Този застой се отразява в цените на петрола, които навлязоха в мечи пазар.

Логистичната компания Freightos предупреди клиентите си да очакват забавяния в доставките на стоки от Китай и да обмислят пренасочването на някои доставки от вода по въздух или дори да си набавят стоки от други страни, в случай че е възможно.

Натрупването на недоставени стоки, което обикновено идва след Лунната нова година, ще се влоши от настоящата ситуация. Това пък ще увеличи цените на превоза и ще удължи забавянията, казват от Freightos.

Въздушните товарни превози също пострадаха

Не само морските превози на товари са засегнати.

IAG Cargo - товарното подразделение на компанията майка на British Airways IAG, преустанови в понеделник всичките си услуги до и от континентален Китай поне до края на месеца, изтъквайки като причина насоките, дадени от британското правителство.

Германската логистична група DHL обяви "сериозни прекъсвания на входящите и изходящи въздушни товарни превози, както и на превозите с камиони и на железопътните товарни превози."

Блокадите може да окажат "сериозен ефект върху веригите на доставките и промишленото производство" в Китай в най-различни индустрии като автомобилопроизводството, доставките на фармацевтични и медицински продукти и високотехнологичното производство, се казва в доклада на компанията.

DHL спря временно доставките за провинция Хъбей, която е епицентърът на вируса, но заяви, че не очаква други промени в дейността си.

UPS и FedEx Express обявиха, че продължат да летят до и от Китай. От UPS съобщиха, че отчитат спад в търсенето на услугите на компанията в резултат за спирането на дейността на компании в Китай.