COVID-19 промени начина, по който се храни светът
Пандемията от COVID-19 промени изцяло начина, по който се храни светът.
Тенденциите се променят в най-различни посоки, но единственото общо правило е, че хората искат да им е удобно, като в същото време се оказва, че в момента се хранят по-здравословно отколкото преди, когато прекарваха повече време в ресторантите, пише Bloomberg.
Потреблението на авокадо се повишава, а това на свинското шкембе, например, намалява. В същото време продажбите на замразени пици и оризови спагети преживяват истински бум.
Всички тези нови тенденции, които понякога си противоречат, а понякога се допълват, водят до дълбоки трансформации и на земеделските пазари. Цената на авокадото скочи с 60% от началото на март досега, а тази на маслото се срива заради липсата на търсене от страна на заведенията.
"От каквато и гледна точка да погледнем на ситуацията, коронавирусът напълно промени правилата на играта. За хората едно от най-важните неща в момента е да имат храна на масата. А потребителските навици се променят", казва проф. Силвен Шарлебоа от Института за анализи в областта на земеделието, който е част от Dalhousie University в Халифакс, Канада.
Според експертите много от тези тенденции ще останат и след като отмине кризата с COVID-19. Много хора, например, в момента се връщат към покупките на пакетирани и замразени храни. Те вероятно ще бъдат изненадани от повишаването на качеството на тези продукти и е напълно възможно да продължат да ги купуват и след карантината.
Готвенето вкъщи също има шанс до голяма степен да се запази като тренд и след края на пандемията.
През последните седмици авокадото беше един от продуктите, които се радваха на най-голям интерес. Когато през март бяха първите ограничителни мерки в САЩ, мексиканските фермери, които са водещите производители на авокадо в света, забавиха прибирането на реколтата, защото очакваха спад в търсенето.
Оказа се обаче, че гуакамолето (традиционно ястие, което се приготвя с авокадо) се превръща в истински хит за домакинствата, които са под карантина. Търсенето на плода в момента е много по-високо от очакваното, а цената му постоянно расте.
В момента един кашон авокадо от мексиканския сорт хас се продава за около 480 песос (19 долара), което представлява ръст от над 60%, в сравнение с месец март.
Има и други продукти, които бързо се разграбват от рафтовете по магазините, пише още Bloomberg. Търсенето на цитрусови плодове, например, е с около 50% по-високо отколкото преди година, тъй като все повече потребители предпочитат да купуват здравословни продукти, за които се смята, че повишават имунитета.
Портокаловият сок, който в последните години не се търси особено много заради високото си захарно съдържание, сега отново е "на мода". Фючърсите на портокаловия сок, търгувани на стоковата борса в Ню Йорк, поскъпват с 13% от края на февруари насам.
В Азия потребителите също се връщат към стоките, с които традиционно са се "пазели" от вирусите в миналото. Във Виетнам например се търси местния "черен чесън", а в Индонезия се запасяват с напитката джаму, която се приготвя от натурални съставки и се счита за мощен имуностимулант.
За много хора готвенето и храненето се превръщат в начин за бягство от скуката и стреса по време на карантината. В магазина те избират продукти, на които само допреди два месеца изобщо не биха обърнали внимание. Пакетираните храни се радват на особено голям интерес.
Търсенето на бързи закуски, от типа на чипсовете и вафлите, също се възражда, макар че те по принцип не попадат сред най-здравословните елементи от диетата. Но хората прекарват все повече време вкъщи, пред телевизора и компютъра, което ги предразполага към това да имат нещо за хапване под ръка.
В същото време ресторантите продължават да трупат загуби, защото в повечето държави по света почти всички заведения за обществено хранене или са затворени, или работят само за доставки по домовете.
Свиването на този сегмент от пазара е толкова голямо, че дори и ръстът на домашното потребление не може да го компенсира. Затова в някои сектори на земеделието, например производството на мляко и млечни продукти, фермерите бяха принудени да изхвърлят своята продукция поради липса на възможности за нейната реализация.
В Съединените щати имаше много подобни случаи.
Това се потвръждава и от движението на цените. Фючърсите на маслото на борсата в Чикаго, например, се сринаха до най-ниските си нива за последното десетилетие, същото се случва и със сиренето.
В Белгия пък сред най-тежко пострадалите са производителите на замразени бланширани картофи. Страната е най-големият производител на такива продукти в света. Те се използват основно в ресторантите, а огромната част от белгийското производство е предназначено най-вече за износ.
В момента обаче търсенето е намаляло драстично, а цената на бланшираните картофи се срина с близо 90% от началото на годината.
За много потребители обаче фактът, че с 20 долара днес могат да си купят много повече неща от супермаркета, отколкото в ресторанта или в дюнерджийницата, е добре дошъл.
Пазарните вериги в хранителната индустрия се "опростяват", казва анализаторът на американската консултантска компания RaboResearch Никълъс Фередей.
Според него тенденциите, които се формират в момента, ще оформят облика на този сектор и на потребителските навици в следващите няколко години.