Защо Холивуд има огромна нужда от технологиите във видеоигрите?
Живеещият в Северна Калифорния Ким Либрери, който се занимава със създаването на визуални ефекти и е печелил награди за работата си, е работил по филми, като „Изкуствен интелект“ и "Войната за планетата на маймуните“.
В продължение на девет години той работи с технология, която е по-известна в компютърните игри и по-конкретно в хитовата игра Fortnite.
Unreal Engine - собственост на Epic Games, предоставя съставните елементи и инструментите, от които един разработчик на компютърни игри се нуждае, но става все по-привлекателна технология за филмовите и телевизионните продуценти.
Най-новата версия на игровия двигател - Unreal Engine 5, излиза следващата година, а Epic тества сериозно функциите й.
Тя би трябвало да позволява на създателите на визуални ефекти, като Либрери, да спускат графики и образи направо в дадена сцена без много затруднения.
"При традиционното заснемане на филми режисьор или кинематограф може да заснеме дадена сцена, след това да предостави креативна свобода на екип от създатели на виртуална реалност и графични дизайнери, които да подсилят сцената с визуални ефекти и компютърно генерирани изображения в отделна фаза на продукцията", казва Либрери, който в момента е главен технологичен директор на Epic Games.
С Unreal Engine сътрудничеството между режисьор, кинематограф, дизайнер на продукция и екипите за виртуална реалност може да се случва едновременно като интерактивен процес на снимачната площадка.
"Unreal Engine 5 обещава да даде още повече свобода на творческия процес, като улесни това да бъде взет един виртуален свят, създаден за филм или за телевизия, и да бъде управляван в реално време," казва Либрери.
Антъни Хънт е главен изпълнителен директор на Cinesite - международна компания за дигитални продукции, която е работила по филми, като „Отмъстителите: Краят“, „Денят на независимостта: Нова заплаха“, „Железният човек 3“ и други.
Неговата компания наскоро използва Unreal Engine в шоу на живо с каскади за увеселителен парк, което включва сцени с преследване, ръкопашен бой и страховити скокове.
"Случва се точно пред вас с истински изпълнителни, интерактивен декор и огромен LED екран, като е невъзможно човек да каже къде свършва действието на живо и къде започва екранът," казва Хънт.
Филмовата индустрия отдавна ползва технологии от индустрията на филмовите игри.
Процесите по създаване на филми, като мапване на сцени в 3D чрез фотография, сторибордове и анимации, използват сходни системи с тези, използвани за създаване на игри.
Предизвикателствата около създаването на филми и телевизия в условията на карантина обаче вероятно ще ускорят използването на технологиите от игрите.
Например технологиите, използвани в игрите, са особено добри за създаването на сцени с много хора.
"Един статист трябва да бъде доведен, облечен и физически да присъства на снимачната площадка. Сега можем с компютърни технологии да пресъздаваме сцени, в които участват много хора, като само главните актьори са на преден план," казва Хънт.
Добър пример за това е сцена от биографичния филм за Елтън Джон Rocketman.
Една от сцените се развива на Доджър стейдиъм в Лос Анджелис, но всъщност актьорът Тарън Егъртън я заснема сцената в Студио Шепъртън. Публиката, всъщност, е 3D графика напасната, така че да бъде част от по-голяма сцена.
Компютърно генерираните изображения могат да бъдат комбинирани с LED стени, огромни екрани, съставени от отделни дисплей.
"LED стените стават все по-популярни във филмовите и телевизионните продукции, защото позволяват на създателите на филми да улавят визуалните ефекти на камера и да манипулират дигиталните обекти в реално време," казва Либрери.
"LED панелите са тези, които сме виждали в сериала „Мандалорецът“ на Disney и ще бъдат от огромна полза на снимачните площадки, след като ограниченията започнат да се вдигат, тъй като създателите на филми ще могат да ограничават пътуванията, като създават реалистичен фон, наподобяващ всяка една локация," казва още той.
"Когато ограниченията за физическото заснемане на филми бъдат премахнати, режисьорите ще имат ясен план за това какво и как да снимат своя филм или телевизионна продукция, защото вече ще са го правили на компютъра," смята Хънт.
Какво ще означава това за актьорите, снимачния екип и останалите служители, които работят в индустрията?
"Има вероятност снимачните екипи да се променят в известна степен. Някои роли може да се променят с продължаващото използване на CGI, други роли пък може да бъдат създадени," казва Даниел Грийн, директор на магистърска програма за мениджмънт в развлекателната индустрия в Университета Carbegie Mellon.
Когато заснемането на продукции се завърне към нормалния си ритъм, индустрията ще трябва да бъде обединена и да внесе промени, за да гарантира, че безопасността е от първостепенно значение, казва Грийн.
Ръководителите на филмови студия и продуцентите вече няма да вземат решения единствено въз основа на артистичната визия и разходите на продукцията.
"Те ще се консултират със здравни специалисти, за да си гарантират, че снимачните екипи, актьорите и персоналът работят в безопасна среда," казва той.
Грийн също така посочва, че CGI създава реалистични светове, които са забавни, но добрата история си остава основното нещо.
"Използването на CGI и виртуална продукция, както в „Цар Лъв“ например, може да добавя към това, което може да бъде показано на екрана, но в крайна сметка, публиката ще иска да бъде забавлявана от история, която ги грабва."
Травис Клойд, главен технологичен директор в CMG Worldwide - компания, която представлява 1 700 знаменитости, спортисти, музиканти, марки и исторически фигури, вижда и друго приложение за технологиите от видеоигрите.
Страхотна бизнес възможност е "съживяването" на исторически фигури и известни хора от миналото, като Джеймс Дий или Роза Паркс, посредством техни дигитални близнаци, смята Клойд.
В този процес вероятно ще се използва технология, като Unreal Engine.
Правенето на филми, разбира се, е бизнес, така че надеждата е, че новите технологии ще пестят време и пари.
"Ще трябва да се работи по по-малко неща на снимачната площадка и в постпродукцията и ще има по-малко нужда от пътувания и скъпи снимки на различни локации," казва Либрери.
"След като хората станат част от този нов начин на работа, те ще открият, че той е много по-икономичен и ефективен ", смята той.
"Със сигурност може да се каже, че виртуалната продукция ще бъде все по-използвана," казва той.