Какво представляват „полетите до никъде“ и защо хората си купуват билети
Националният превозвач на Сингапур Singapore Airlines обмисля пускането на нов маршрут през следващия месец – нещо, което медиите определят като “полет до никъде.”
Полетите, които излитат и кацат от едно и също летище, в този случай летище Чанги в Сингапур, може да започнат още следващия месец, според публикация в местното издание Straits Times.
От Singapore Airlines не са потвърдили за полетите и са заявили, че тези планове не са окончателни. Ако обаче пусне полети без дестинация, авиокомпанията няма да е единствената в Азия.
Подобни полети може да бъдат счетени за начин да се помогне на изпадналия в затруднение национален превозвач на Сингапур да се справи по време на годината с рекордни загуби, причинени от пандемията от Covid-19, докато междувременно позволят на жителите на една малка нация да напуснат острова, макар и само за няколко часа.
Singapore Airlines, която редовно е класирана сред най-добрите авиокомпании в света, бе засегната сериозно от пандемията, тъй като превозвачът не обслужва вътрешни полети.
От компанията са заявили пред CNBC, че обмислят “ няколко алтернативи”, за да ангажират хората, но официално изявление за това ще бъде направено, ако компанията реши да пристъпи към изпълнение на плановете си.
Повечето от 5.7-те милиона жители на Сингапур не могат да пътуват, откакто страната затвори границите си в края на март.
Австралиецът Лейтън Франсис, който живее в Сингапур от 2001 г., проявява интерес към полетите без дестинация, ако те се превърнат в реалност.
“Мисля, че е страхотна идея и бих се възползвал, ако Singapore Airlines пристъпи към реализирането ѝ” казва той. “Сингапур е остров, а аз съм свикнал да пътувам, така че летенето определено ми липсва.”
“Също така би било страхотно да се насладя на бизнес салона на летище Чагни,” казва още Франсис.
Друг жител на Сингапур, Сузана Лоу, пък казва, че би си платила за билет, “ако цената е приемлива.”
“Бих платила, основно защото пътуването ми липсва, както и целият процес по чекирането, храната в самолета, приятното отношение и усмивките на екипажа,” казва тя пред CNBC.
Стефан Ууд, управляващ директор на Singapore Air Charter, компания за частни самолети, казва пред CNBC, че предложил идеята за такива полети на Singapore Airlines преди месеци. Идеята се разви в поредица от полети в период от 25 седмици, които подкрепят местния бизнес, предлагайки на пасажерите местна бира, транспорт до и от летището с лимузина и отсядане в луксозни хотели.
В крайна сметка компанията реши да се захване сама с това начинание, казва Ууд. От Singapore Airlines са отказали да коментира описаното от него предложение.
“Идеята определено не бе за полет до никъде, а за полет до Сингапур,” казва Ууд. “Хората плащат за почивка в собствената си страна, така че идеята беше почивката да се започне с полет.”
Тенденция в други части на Азия
Ако Singapore Airlines пусне полети без дестинация тя няма да е първият азиатски превозвач.
В края на август японската авиокомпания All Nippon Airways изпълни 90-минутен полет за разглеждане на забележителности с един от своите самолети Airbus A380. Пасажерите получиха обслужване като за хавайски курорт на летището и на самолета, който обикновено лети между Токио и Хонолулу.
Тайванският превозвач Eva Air пусна полет за разглеждане на забележителности миналия месец на един от своите самолети Hello Kitty. Самолетът излита и каца на международното летище в Тайпе, като по време на полета с продължителност 2 часа и 45 минути пътниците могат да разгледат отвисоко Тайван и японския архипелаг Рюкю.
Тайванския национален превозвач China Airlines изпълни два полета, които излетяха и кацнаха в Тайпе през август. Представител на China Airlines е заявил пред CNBC, че инициативата е получила положителни отзиви от страна на местния пазар.
Royal Brunei Airlines пусна полет без дестинация миналия месец. На пътниците бе предоставена възможността да разгледат крайбрежието на страната по време на полета с продължителност 85 минути. Полетът, на който се предлагаше брънч, бе разпродаден за 48 часа, а стотици хора са заявили интерес за бъдещи полети.
Защо и къде има ефект подобна практика
Въпреки че тръпката от летенето не е за всеки, полетите без дестинация може да се окажат особено успешни на места, където броят на случаите на Covid-19 е нисък, но има ограничени възможности за пътуване.
Сингапур е обявила 57 454 случая на COVID-19 досега, като повечето от тях са сред общността от мигранти, работещи в страната, които живеят в големи общежития. Броят на новите случаи, с изключение на хората в общежития и влизащите в страната пътници, намалява от средно два на ден преди две седмици до един през миналата седмица.
Сингапурският семеен лекар Лий Кай Лун, които описва себе си като “почитател на летенето”, казва, че в момента би се чувствал по-спокоен, ако лети с други пътници от Сингапур, отколкото ако вземе международен полет.
“Без съмнение рискът не е нулев, но бих казал, че е много малък,” казва той. “След като бяхме блокирани толкова дълго време, искам да летя отново.”
Япония е обявила 75 657 случая на Covid-19, а Тайван 499. С население от около 440 000 Бруней има едва 145 случая.