9 меки умения, от които всеки ще има нужда в ерата на изкуствения интелект
Техническите умения и грамотността при боравенето с данни очевидно са важни в настоящата ера на изкуствения интелект (AI), големите масиви от данни и автоматизацията.
Това обаче не означава, че трябва да пренебрегваме човешката част от работата – уменията в сфери, в които роботите не могат да се справят толкова добре.
Тези меки умения ще станат дори още по-важни за успеха с развитието на естеството на работата и след като машините поемат по-лесните за автоматизиране аспекти от нея. С други думи, работата на хората ще стане като цяло по-човешка, пише Forbes.
Имайки предвид това, кои са уменията, върху които ще трябва да работят служителите в бъдеще?
Ето девет меки умения, които, според изданието, ще бъдат дори още по-ценни за работодателите:
1. Креативност
Роботите и машините могат да правят много неща, но трудно се конкурират с хората, когато става въпрос за нашите възможности да създаваме, да си представяме, да изобретяваме и да мечтаем.
На фона на всичките нови технологии, работните места на бъдещето ще изискват нови начини на мислене, което ще превърне креативното мислене и човешката изобретателност във важен актив.
2. Аналитично (критично) мислене
В добавка към креативното мислене, способността човек да мисли аналитично ще бъде още по-ценна, особено на фона на променящата се среда на работното място и поделянето на труда между машините и хората.
Това е така, защото хората, които умеят да мислят критично, могат да дават иновативни идеи, да решават сложни проблеми и да преценяват предимствата и недостатъците от различните решение, използвайки за това логика и разсъждения, вместо да разчитат само на усета си или емоцията.
3. Емоционален интелект
Емоционалният интелект представлява способността на човек да бъде наясно с емоциите си, да ги контролира и да ги изразява, както и да е наясно с емоциите на другите.
Предвид факта, че машините не могат лесно да копират способностите на хората да се свързват с други хора, е логично човеците с високи емоционален интелект да се търсят още повече.
4. Умения за междуличностно общуване
Свързана с емоционалния интелект, способността за успешна обмяна на информация между хората ще бъде важно умение.
Това означава, че служителите трябва да работят върху способността си да общуват ефективно с други хора – използвайки подходящия тон на гласа и език на тялото, за да предават своето послание ясно.
5. Активно научаване на нови неща с нагласа за израстване
Човек, който има нагласа за израстване, разбира, че неговите или нейните умения могат да бъдат развивани, а това трупане на умения води до по-сериозни постижения. Те са готови да се захващат с нови предизвикателства, да се учат от грешките си и активно да търсят начини да увеличават знанията си.
Такива хора ще се търсят много на работното място на бъдещето, благодарение на AI и други бързо развиващите се технологии, уменията ще остаряват още повече и от днес.
6. Преценка и вземане на решения
Вече знаем, че компютрите са способни да обработват информация по-добре от човешкия мозък, но в крайна сметка хората са отговорни за вземането на важни за бизнеса решения в една компания.
Хората са тези, които предвиждат евентуалните последствия от решенията им по отношения на дадена компания и хората, които работят в нея. По тази причина уменията за вземане на решения ще останат важни.
Няма съмнение обаче, че естеството на вземане на решение ще се променя и по-конкретно технологиите ще се погрижат за по-простичките и досадни решения, оставяйки хората да се фокусират върху решенията на по-високо ниво, които са по-сложни.
7. Лидерски умения
Работното място на бъдещето ще изглежда доста различно, в сравнение с днешния йерархични организации. Екипите, базирани на проекти, дистанционните екипи и гъвкавите организационни структури вероятно ще станат по-често срещани.
Това обаче не намалява важността на добрите лидерски умения. Дори и в проектните екипи отделните хора ще трябва да показват лидерски умения, за да се справят с различни проблеми и да разработват решения.
8. Разнообразие и културен интелект
Работните места стават по-разнообразни и отворени, така че служителите ще трябва да уважават, разбират и да се адаптират към колегите си, които може да гледат на света по различен начин.
Това очевидно ще подобри начина, по който хората общуват вътре в компанията, но също така ще направи услугите и продуктите на дадената компания по-приобщаващи.
9. Приветстване на промяната
Темповете на промяна дори и днес са смайващи, особено когато става въпрос за AI. Това означава, че хората ще трябва да са гъвкави и да работят върху способността си да приветстват и дори да се радват на промяната.
Служителите ще трябва да бъдат гъвкави и да се адаптират към променящите се работни места, очаквания и необходими умения. Най-същественото е, че ще трябва да гледат на промяната не като на бреме, а като на възможност за израстване.
Изводът е, че не трябва да се плашим от AI. Човешкият мозък е невероятен. Той е много по-сложен и силен от всеки изкуствен интелект, който съществува.
Така че вместо да се страхуваме от AI, автоматизацията и промените , които те ще доведа на работното място, би трябвало да търсим начини да овладеем нашите уникални човешки способности и да усвояваме тези меки умения, които ще стават все по-важни в бъдеще.