Все повече китайци се насочват към работа в дигиталната сфера
Все повече хора в Китай се насочват към работа в дигиталната икономика, тъй като пандемията от коронавирус ускори промяната към онлайн търговията и лайвстрийминга.
Безработицата в китайските градове се задържа на ниво от 5.7% през юли, според изнесените в петък официални данни. Официалното ниво на безработицата, което често е поставяно под съмнение от анализатори, остава същото като предходния месец.
По време на пика от ефекта от COVID-19 върху китайската икономика, безработицата достигна рекордните 6.2% през февруари.
“Заедно с възстановяването на икономиката се увеличава и търсенето при заетостта. Увеличават се някои гъвкави работни места и като цяло те играят важна роля в стабилизирането на заетостта,” заяви в петък Фу Лингхъ, говорител на Националната статистическа служба на Китай, цитиран от CNBC.
Примерите на Фу включват лайвстрийминг, електронна търговия и транспортни продукти, базирани на смартфоните, като споделени пътувания.
Нови работни места в онлайн обучението
В Китай също така се наблюдава скок в търсенето на онлайн курсове както за деца, така и за възрастни. Китайските родители държат на обучението на своите деца и това, че бяха принудени в продължение на няколко месеца да използват онлайн обучение, може да се превърне в по-дългосрочен навик.
След началото на пандемията от коронавирус Гао Лей казва, че е удвоил броят на учителите в трите преподавателски центъра на неговата компания Qizhi Future Technology.
С отслабването на разпространението на вируса повече курсове вече се провеждат присъствено, но той казва, че ще продължи да предлага онлайн обучение за подготовка за изпити в някои региони.
Бързото развитие на технологиите и новите ограничения за бизнеса изискват служителите да усвояват нови технически умения, за да бъдат конкурентоспособни.
“Тази година онлайн обучението прави пробив,” казва Остин Ли, главен изпълнителен директор на консултантската компания Edge Fashion, която вече генерира половината си приходи от онлайн курсове.
Неговата компания преди продавала основно консултантски и маркетингови услуги, но сега вижда възможности в онлайн обучението. Той отбелязва също така, че много хора в модната индустрия, които са изгубили работата си, сега търсят нов вид работа.
Един курс продължава между 7 и 10 дни и струва около 1 500 долара за онлайн версията - наполовина на това, което би струвала присъствената версия. Той твърди, че има курсисти от Лос Анджелис, Ванкувър, Бостън и Китай.
Тъй като пандемията от коронавирус принуди милиони хора да си останат у дома и ограничи дейността на физическите магазини, продажбите директно на потребителите чрез видеострийминг на живо започна да набира скорост в Китай.
Конкуренцията е жестока. Китайското приложение за кратки видеа и стрийминг Kuaishou обяви на 22 юли, че активните потребители дневно на лайвстрийминг функционалността са се увеличили със 70 милиона от края на 2019 и вече достигат 170 милиона.
Търсене на още създатели на видеосъдържание
Въпреки това компаниите наемат хора, за да се включат в тази тенденция. Китайската платформа за наемане на служители Qingtuanshe отчита най-голямо търсене за работа, която може да се върши от вкъщи, като редактиране на видеа и лайвстрийминг.
Лайвстриймингът за Douyin - китайската версия на TikTok, носи по 4 000 юана (около 575 долара) на месец.
В друга обява се търси човек само за гласов стрийминг със заплащане от 5 000 юана на месец. От Qingtuanshe твърдят, че имат над 410 000 регистрирани търговци и са обработили над 100 милиона молби за половин година.
Въпроси, свързани с устойчивостта
Не е ясно дали онлайн моделите, и най-вече лайвстриймингът, имат дългосрочен потенциал за повишение на продажбите.
По някои оценки общата стойност на стоките, продадени от водещите 50 играчи в лайвстрийминга, се е понижила с няколко милиарда юана през юли, в сравнение с юни - месец, в който големите платформи за електронна търговия организираха мащабни промоции.
Като цяло продажбите на дребно в Китай падат с 1.1% на годишна база през юли, но нарастват с 0.85%, в сравнение с юни. Онлайн продажбите на дребно бележат повишение от 9% на годишна база за първите седем месеца на годината.
Анализатори отбелязват, че лайвстриймингът може често да поражда и импулсивни покупки, което води до повишение на продажбите.
В други случаи на инфлуенсърите и участниците в лайвстрийминг маркетинга може да им липсват познания за много от продуктите, които продават всеки ден, казва Ксин И Лим, изпълнителен директор в китайския сайт за онлайн търговия Pinduoduo.
“Понякога хората купуват разни неща, само защото те са рекламирани от популярни хора,” казва Лим. “В нашата платформа ние имаме по-малко такива проблеми, защото повечето от нашите търговци си правят сами лайвстрийм или пък наемат специалисти в продажбите, свързани с конкретния магазин.”
Докато втората най-голяма икономика в света се опитва да се ориентира в света, който все още изпитва ефекта от коронавируса, пътят към растежа остава труден.
Правителството заяви по-рано през годината, че работните места остават ключов приоритет, като постави таргет за нивото на безработицата от 6% и създаването на над 9 милиона нови работни места.
“В момента все още има натиск върху заетостта,” според Фу от Националната статистическа служба. Той посочи, че безработицата сред гражданите на възраст между 20 и 24 г., които имат най-малко висше образование, е с 3.3 процентни пункта по-висока, в сравнение с предходната година.
Рекордните 8.74 милиона студенти в Китай са се дипломирали от университети тази година.
″Облекчаването на натиска върху тези ключови групи трябва да е с висок приоритет, най-вече защото някои самонаети лица и микрокомпании все още се сблъскват с много трудности,” заяви Фу.