Amazon купува първите си собствени самолети
Amazon купува първата си флотилия от собствени самолети, съобщава BBC. Компанията иска да разшири логистичната си въздушна мрежа, като за целта ще бъдат закупени 11 самолета Boeing 767-300.
Amazon стартира първите си самостоятелни въздушни операции още през 2016 г., но тогава самолетите бяха взети под наем.
Покупката на собствена флотилия дава възможност на компанията на Джеф Безос да се превърне в сериозен играч на логистичния пазар в световен мащаб. По този начин тя ще намали оперативните си разходи и ще получи по-голям контрол върху скоростта, надеждността и качеството на услугите.
"Само след няколко години Amazon може да се превърне в основен доставчик на логистични услуги, конкурирайки се с компании, като FedEx и UPS. Имайки предвид огромния обем от данни, които притежава, както и доказаната ѝ репутация сред потребителите, платформата може много бързо да завземе позициите на старите куриерски компании", смята анализаторът Гонсало де ла Мата, цитиран от BBC.
През последната година цените на самолетите паднаха драстично заради щетите, които пандемията от COVID-19 нанесе на авиоиндустрията. Amazon обяви, че е купила 11-те самолета от изпадналите в сериозни финансови затруднения авиокомпании Delta и WestJet.
"Нашата цел е да продължим да осигуряваме доставки за нашите клиенти в САЩ, изпълнявайки техните изисквания. Покупката на собствена въздушна флотилия беше следващата стъпка в тази посока", казва вицепрезидентът на Amazon Global Air Сара Роудс.
По думите ѝ миксът от наети и купени самолети ще позволи на компанията да управлява по-добре своите въздушни операции.
Засега самолетите на компанията ще обслужват само нейните собствени търговски поръчки и няма да превозват товари на трети страни.
"Това, разбира се, носи загуби на традиционните превозвачи, като UPS и FedEx, тъй като те също разчитат на товарите на Amazon, но все още компанията не се конкурира директно с тях", обяснява главният редактор на логистичното издание Air Cargo News Деймиън Брет.
Той обаче е категоричен, че ако Amazon започне да предлага въздушните си превози като услуга, ще се превърне в сериозна заплаха за останалите играчи в сферата на логистиката.
"Amazon вече установи глобалната си доминация в много сектори и беше само въпрос на време да оптимизира логистичните си разходи", казва главният изпълнителен директор на Diamond Logistics Кейт Лестър.
По думите ѝ това е добре за потребителите и търговците, тъй като те просто ще имат още по-голям избор.
Очаква се въздушната флотилия на Amazon да нарасне до 200 самолета през 2028 г.
"Във време, в което повечето авиопревозвачи ограничават операциите си заради пандемията, Amazon увеличава усилията си да предложи по-бързи и по-евтини доставки. Това е една от водещите новини в товарния бизнес за тази година изобщо", се посочва в анализ на базирания в Чикаго DePaul University.
Въздушната мрежа на компанията обаче все още остава по-слабо развита от тези на конкурентите - в лицето на FedEx и UPS. През 2019 г. компанията е превозила по въздух около 2.3 милиарда пратки, поръчани основно през нейната собствена платформа.
За сравнение, FedEx и UPS са превозили съответно 3.1 и 4.7 милиарда пратки от много различни доставчици.
От Morgan Stanley обаче прогнозират, че още през 2022 г. Amazon ще изпревари и двете компании като обем на превозените по въздух товари.