От точка А до точка Б: Трансформацията на автомобилната индустрия
В десетилетията след Втората световна война автопроизводителите са абсолютните властелини на транспортния сектор и особено в сегмента на личните превозни средства.
Конкуренцията и увеличаването на мащабите на производството правят колите достъпни за милиони хора в развитите държави.
През 80-те и 90-те години на миналия век компании, като General Motors и Toyota, са сред лидерите по пазарна капитализация на световните капиталови пазари. За всеки, който искал да стигне от точка А до точка Б, автомобилът бил предпочитан избор.
Днес картината е много по-различна. От петте най-големи компании, които оперират в сферата на личния транспорт, само две са утвърдени автомобилни производители - японската Toyota и германската Volkswagen, пише The Economist.
На първо място е американската Tesla, която е сред новите имена в бранша. Тя успя да превърне електрическите автомобили от екзотика в реален конкурент на конвенционалните бензинови и дизелови возила.
Топ 5 се допълва от компании, които изобщо не се занимават с производство на автомобили. Това са американската Uber и китайската Didi Chuxing, които предлагат услуги за споделено пътуване. Uber може да се похвали с пазарна оценка от 100 милиарда долара, а Didi планира тази година да пусне акциите си за търговия на фондовата борса в Ню Йорк.
След като първоначално реагираха бавно на заплахата от страна на новите си конкуренти, като Tesla, конвенционалните автопроизводители постепенно започнаха да наваксват с инвестициите в електрическата мобилност.
Сега те са изправени пред ново предизвикателство - променящите се навици на потребителите и развитието на новите технологии променят начина, по който хората купуват, притежават и използват автомобилите.
Директорът на VW Group Херберт Дийс наскоро заяви, че "притежанието на автомобил вече не е необходимост".
Компании, като Didi, която се очаква да бъде сред "звездите" на предстоящото автомобилно изложение в Шанхай по-късно този месец, са доказателство за тази тенденция. Частният автомобил едва ли ще остане в историята, но бъдещето на придвижването със сигурност ще включва и други алтернативи, пише още изданието.
Пазарът на услуги за споделено придвижване има огромен потенциал. През 2019 година, преди своя борсов дебют, Uber прогнозира, че глобалните продажби на подобни услуги може да достигнат 5.7 трилиона долара. Оценката на компанията се базира на факта, че всяка година хората по света изминават общо 20 трилиона километра в своите автомобили.
Консултантските и инвестиционните компании са по-консервативни в прогнозите си, но и те виждат сериозен потенциал в сектора. От IHS Markit предвиждат, че пазарът за подобни услуги ще достигне 400 милиарда долара през 2030 година, а според експертите на KPMG приходите от споделено пътуване ще възлизат на 1 трилион долара в края на настоящото десетилетие.
Личните превозни средства обаче ще останат важен компонент от транспортната екосистема. Все още те са предпочитаният начин на придвижване за повечето хора. В САЩ от всеки 10 изминати километра, 8 са с автомобили. В Европа този показател е 7 от 10, а в Китай - 6 от 10.
В Европа, където общественият транспорт е по-развит, в сравнение със САЩ и Китай, само един от всеки шест километра се изминава с автобус или влак. Колкото до Uber, тя заема дял от едва 1.5% от цялото изминато разстояние на американския пазар.
По време на пандемията от COVID-19 личните автомобили преживяха своеобразен ренесанс. Много хора се отказаха от споделените превозни средства, такситата и градския транспорт заради по-високия риск от разпространение на зарази.
Проучване на американската консултантска компания LEK показва, че пътуванията с автомобили са намалели само с 9% за последната година, докато при споделените пътувания и тези с обществения транспорт спадът е с между 55% и 65%.
Интересът на днешните тийнейджъри към автомобилите е доста по-нисък от този на техните родители, дядовци и баби, но с времето разбиранията им се променят. В САЩ, например, броят на водачите на МПС на възраст под 19 години намалява с 800 000 души за периода от 2010 и 2018 г. В същото време обаче тези на възраст между 20 и 29 години се увеличават с 1.8 милиона.
В Китай, който в момента е най-големият автомобилен пазар в света, интересът на потребителите остава силен. В първото тримесечие на тази година продажбите на нови автомобили се възстановиха почти до нивата от преди пандемията.
При по-дългите междуградски пътувания и в покрайнините на градовете личните автомобили все още са много по-популярни като средство за придвижване. Повечето километри, които изминават водачите на моторни превозни средства, са извън централните градски зони.
Около 9/10 от пътуванията с кола в САЩ се случват в покрайнините на градовете и в малките населени места, където автомобилът често е единствената достъпна форма на транспорт.
В центровете на големите градове обаче се случва истинската промяна. Там класическата форма на собственост върху личния автомобил се променя много бързо. Появяват се нови транспортни алтернативи, които използват мобилната свързаност, за да предоставят цял набор от услги на своите потребители.
Платформите за споделено пътуване, като Uber и Lyft, които в продължение на години работеха на загуба, ще генерират положителен финансов резултат през 2020 г., прогнозира инвестиционната банка Morgan Stanley.
Компании, като Zipcar, пък предлагат краткосрочен наем на автомобили, включетелно за няколко часа или дори за няколко минути.
Калифорнийската Turо пък предлага директен наем на автомобили между потребителите. Френската BlaBlaCar свързва водачите, които имат свободни места в колите си, с пасажери, които пътуват в тяхната посока. Компанията вече има над 90 милиона потребители в 22 държави.
Приложенията за наемане на електрически велосипеди и скутери също набират популярност на все повече места по света. Според експертите на McKinsey пазарът за наемане на електрически тротинетки ще достигне 500 милиарда долара в световен мащаб до 2030 г.
Последни "в играта" вероятно ще се включат летящите таксита и въпреки че те все още са по-скоро в сферата на екзотичната визия за бъдещето, компании, като Joby, вече могат да се похвалят с пазарна оценка от няколко милиарда долара.
Общото между всички тези форми на транспорт е, че те стават възможни благодарение на мобилните приложения. Днес всеки може да наеме електрически скутер за пет минути, за да стигне до най-близката станция на метрото, а след това да се качи на кола на Uber, която да го закара до предградията.
Бизнес моделите им са различни - някои таксуват компаниите за това, че им дават възможност да привличат потребители през техните платформи. Други залагат на абонаментни планове. Финландската Whim, например, осигурява достъп до градски транспорт, таксита, велосипеди и автомобили под наем в няколко града в Европа срещу един-единствен абонамент.
Дори и утвърдените имена в транспортния сектор, като германския железопътен превозвач Deutsche Bahn, вече имат собствени мобилни приложения, които предлагат на пасажерите различни услуги.
Автомобилните гиганти обаче не стоят встрани от този процес. Някои от тях инвестират активно в алтернативните фори на придвижване. През 2016 година GM инвестира 500 милиона долара в акции Lyft (които впоследствие продаде), VW притежава част от капитала на таксиметровото приложение Gett на стойност 300 милиона евро, а Toyota има дялове в Uber, Didi и сингапурската компания за споделени пътувания Grab.
Автопроизводителите се конкурират и директно с новите играчи. Във Великобритания над 90% от покупките на нови автомобили използват някаква форма на дългосрочно финансиране - лизинг или кредит. Схемите, при които потребителят плаща определена месечна сума, която покрива амортизацията на автомобила, много се доближава до дългосрочния наем и дори до абонаментните планове за ползване.
Според директора на Volvo Хакан Самуелсон преходът от "притежаване" към "ползване" на автомобилите може да бъде много бърз.
Пред пет години, като част от стратегията си да убеди инвеститорите, че не е "статичен" гигант, а съвременна мобилна компания, General Motors стартира услугата Maven. Тя предлага както споделени пътувания, така и директно отдаване на коли под наем между потребителите.
Ford придоби платформата за споделени превози Chariot, а Volkswagen стартира MOIA - проект, който развива приложение за краткосрочно ползване на автомобили. През 2019 година германските компании BMW и Daimler обединиха усилията си в сферата на мобилните приложения и създадоха обща платформа на име Free Now.
Toyota пък инвестира в собственото си приложение Kinto, което вече е достъпно в няколко европейски държави.
Някои автомобилни марки, в това число Volvo, Audi и Lexus, се опитват да привлекат младите градски жители с абонаментни услуги за ползване на автомобили. Месечните такси се движат между 600 и 1000 долара, като включват всичко, освен горивото. Потребителите могат да се качат във всеки автомобил от гамата на компанията, без да се грижат за застраховки, поддръжка, консумативи и т.н.
Връзката между автомобилните производители и техните клиенти обаче се променя не само от гледна точка на формите на собственост и ползване на превозните средства. С годините тя става все по-директна.
Tesla беше един от пионерите, които решиха да "прескочат" посредниците и да предлагат своите продукти само в собствените си търговски обекти - практика, която Apple отдавна практикува в сферата на дигиталните устройства. Впоследствие и други автомобилни компании предпочетоха този вариант на директни продажби, включително и онлайн. Пандемията ускори този процес, тъй като хората предпочитат да избягват посещенията на автокъщите.
В същото време не всички начинания в сферата на "новата мобилност" се увенчават с успех. Проектите Chariot на Ford и Maven на General Motors бяха замразени, тъй като се оказаха неефективни. Експертите отчитат, че услугите за споделено пътуване изпитват сериозни затруднения, когато им се наложи да оперират в по-големи мащаби, извън идеалните градски центрове.
Но автомобилните производители са наясно, че новата реалност вече е факт и че по всяка вероятност няма да продават толкова автомобили, колкото в миналото. Или поне не по традиционния начин. Ако Tesla успя да ги научи на нещо, то е, че заспиването зад волана може да им струва много скъпо, пише The Economist.