Т. Вълчев, EOS Matrix: Българските домакинства не са подготвени за кризата
Ако имаме пари, които да управляваме, е много по-добре да се обърнем към професионалисти.
Ние, българите, имаме навика или да събираме парите в касичка, или да ги сложим на депозит в банката, където лихвите вече се занулиха, или да ги вкараме в имоти, или, при определени случаи, в злато.
Това са традиционните ни инвестиционни инструменти, но никой от тях не е особено перспективен в наши дни. Това заяви управителят на EOS в България Тихомир Вълчев, който взе участие в панел Лични финанси, част от финансовия форум Шумът на парите 2022.
"Във време на криза масово домакинствата отделят средства за първите три основни пера в бюджета - прехрана, битови сметки и здравеопазване. От началото на пандемията ние живеем в една постоянна криза.
Очаквахме след края ѝ нещата да се нормализират, но всъщност, станахме свидетели на висока инфлация и война близо до нас, а моментът на отваряне на икономиката ни към света се забави изключително много", заяви Вълчев.
По повод това колко е готово българското общество за идващата криза, той коментира, че има много хора, които са успели да спестят пари по време на пандемията, тъй като са орязали много от разходите за ваканции, излизане по заведения и т.н. Но въпреки всичко, данните на Българската народна банка за спестяванията са доста притеснителни.
"Ние имаме рекордно ниво на спестявания в банките - 67 млрд. лв., но е по-важен въпросът как те са разпределени. 67%, или две трети депозитите в банките, съдържат под 4% от общата им стойност. Тоест, масовият вложител в България разполага със среден размер на влога от под 1000 лв.
В останалите 33% от депозитите се концентрират 96% от средствата. И още един важен акцент - в 3% от влоговете се съдържат 46% от средствата, тоест, в средната класа на България остават около 50% от парите, съсредоточени в около 30% от вложителите", заяви управителят на EOS България.
Той обясни, че тази статистика е важна, защото показва социалната структура на обществото и неговата подготвеност за кризата. По думите му, всеки, който има пари в банката, е регистрирал намаление на тяхната покупателна способност с 14% заради инфлацията през последната година, а през следващата тя може да падне с още толкова.
Борислав Генов, УниКредит: 60% от клиентите ползват мобилната ни апликацияПолитиката, която УниКредит Булбанк провежда и ще провежда в бъдеще, е насочена към все повече финансиране на зелени и социални проекти и по-малко на такива, която са в обратната посока, заяви Генов "От тази гледна точка, държането на пари в брой е истинска катастрофа. От гледна точка на мнозинството на домакинствата обаче, където средният размер на влоговете е 166 лева и трудно могат да бъдат наречени спестявания, нещата са по-сложни, защото те биха имали средства за не повече от седмица или две, ако настъпи някакъв финансов шок. Това са неподготвени за кризата домакинства", каза още Вълчев.
Той препоръча, в идеалния сценарий, да имаме спестявания за поне 6 месеца напред. Но, по думите му, за повечето домакинства в България този вариант е непостижим. За тях парите в брой са важни, защото ако те са инвестирани в някакъв актив, който не е ликвиден, те няма да могат да ги използват веднага.
Вълчев даде пример с имотите, при които реалната процедура по продажбата отнема няколко месеца.
Според управителя на EOS, най-доброто решение е повишаването на финансовата грамотност в обществото, за да могат хората да разберат, че имат нужда от т. нар. "авариен фонд" и че трябва да имат заделени средства, с които да посрещнат нуждите си в период от 3 до 6 месеца, ако останат без доходи или при друг финансов шок.
Александър Димитров, TBI: Банките трябва да улесняват живота на клиентитеДигитализацията, която навлезе във връзка с COVID-19, или по-скоро беше ускорена от пандемията, продължава, според Александър Димитров Тихомир Вълчев прогнозира, че в следващите година или две е напълно нормално да се очаква ръст в закъснението при обслужване на задълженията.
"След като имаме прогноза за влошаване на ситуацията за потребителите, поради неблагоприятния икономически цикъл, най-нормалното нещо е да се увеличат необслужваните кредити. Ние сме на пазара от 2009 година и вече сме станали свидетели на няколко подобни цикъла.
Това не е нещо страшно или изключително, но не е и нещо позитивно, на което да "ръкопляскаме". Просто трябва да се приема нормално", коментира още Тихомир Вълчев.
Той цитира изследване, според което 83% от българите плащат задълженията си навреме, което, сравнено с показателите в други държави, е доста добър резултат. По-лоши показатели от нас имат страни като Полша, Унгария и Чехия, които са с видимо по-развити икономики.
По думите му, това означава, че българският потребител, в голямата си част, е коректен, въпреки сравнително ниското ниво на финансова грамотност у нас.
"Съветът ми към кредитополучателите, които имат затруднения с погасяването на своите задължения, е да запазят контакт с кредитора и да се опитат да ги предоговорят. Опитите да се "крият" при евентуален проблем никога не водят до добри резултати и са изключително погрешни", каза още Тихомир Вълчев.
Шумът на парите 2022 се организира с подкрепата на Пощенска банка, Инвестбанк, Уникредит Булбанк, Обединена Българска банка, Амунди, TBI Bank, ЕОС Матрикс, eMAG, Алкомет, Arco Real Estate, Schneider Electric, Планекс Инвест, MyFin, LENO, DHL, БАКБ, Фронтекс Интернешънъл, Coca-Cola HBC Bulgaria, CloudCart, Philip Morris Bulgaria, TBI Buy, УНИКА и Кеш Кредит.