Данни за най-големите мобилни платформи за пазаруване на софтуер – App Store на Apple и Google Play на Alphabet – показват понижение в обема на търговията и броя на изтеглените приложения през третото тримесечие на 2022 г. Това сочи доклад на компанията за пазарни анализи на приложения Sensor Tower.

Генерираните приходи от App Store и Google Play са в размер на 31,6 милиарда долара или с 4,8% под реализираните постъпления за същия период през 2021 г., сочат данните на Sensor Tower.

Продължава тенденцията от предишното тримесечие онлайн магазинът на Apple да реализира два пъти повече продажби от Google Play. През лятното тримесечие постъпленията на компанията възлизат на 21,2 милиарда долара или с 2,4% по-малко от същия период на 2021 г. Данните за Google Play показват по-значителен спад – за периода юни-септември понижението в приходите възлиза на 9,6%, като генерираните приходи са в размер на 9,6 милиарда долара.

За TikTok всичко е тип-топ

TikTok продължава да е приложението, които привлича най-много приходи. През изминалото тримесечие постъпленията от потребителите, които ползват китайското приложение за кратки видеа, достигат 914,4 млн. долара. От своя дебют в онлайн магазините на Apple и Alphabet преди над 5 години TikTok генерира общи постъпления от 6,3 милиарда долара.

Популярното сред най-младите потребители на мобилни устройства приложение реализира най-много постъпления в App Store. При Google Play води приложението за допълнително дисково пространство Google One с постъпления от 330 милиона долара.

TikTok продължава и да е приложението, генериращо най-много приходи за тримесечие в продължение на четвърти пореден отчетен период.

Според доклада на Sensor Tower приложенията, генериращи най-много приходи за двете платформи, са: TikTok, YouTube, Google One, Tinder, Disney+.

По отношение на броя на свалените приложения от двете най-популярни мобилни платформи за търговия със софтуер се отчита понижение от 1% на годишна база през третото тримесечие до 35,3 милиарда свалени апликации и игри.

Понижението на показателя се дължи на представянето на Google Play, където за периода са свалени 27 млрд. приложения от различните потребители. Това е понижение на годишна база от 2,2%.

При App Store се отчита увеличаване в броя на инсталираните за първи път приложения и игри до 8,2 млрд. пъти, което е ръст спрямо периода юни-септември 2021 с 2,2 пъти.

TikTok отново е най-тегленото неигрово приложение и на двете платформи, достигайки приблизително 196,5 милиона инсталации през разглеждания период. През първата половина на 2022 г. Instagram е номер 1 по изтегляния в Google Play, а през третото тримесечие разменя това място с Meta, което отбеляза приблизително 150,3 милиона инсталации.

Най-сваляните приложения и в двете платформи за третото тримесечие са: TikTok, Instagram, Facebook, WhatsApp, Messenger.

Потребителските разходи за мобилни игри са намалели още по-рязко

Приходите за категорията са спаднали с 12,7% на годишна база до 19,3 милиарда долара през третото тримесечие. И App Store и Google Play отчитат по-малко приходи в сравнение с предходния период, като разходите за мобилни игри на платформата на Apple се понижават с 9,8% на годишна база до 11,9 милиарда долара, а пазарът на платформата на Android регистрира 7,4 милиарда долара, или спад от 16,9% на годишна база.

Както и през първото полугодие на 2022 г., първите три най-печеливши мобилни игри през наблюдавания период са Honor of Kings, PUBG Mobile и Genshin Impact.

Honor of Kings отбелязва приблизително 639,3 милиона долара постъпления през третото тримесечие, докато PUBG Mobile и Genshin Impact регистрират съответно 450,6 милиона и 369,7 милиона долара.

Най-сваляните игри са Subway Surfers, Stumble Guys и Garena Free Fire. Броят на свалянията им е съответно 86, 77 и 62 милиона пъти.

На фона на продължаващото влошаване на икономическата обстановка се очаква трудно последно тримесечие за представянето на двата най-големи онлайн магазина за мобилни приложения. Допълнително затруднение за потребителите се очаква да бъде и повишението на цените в AppStore, което влезе в сила в някои региони от 5 октомври. То ще засегне всички страни от еврозоната, Япония, Южна Корея, Швеция, Полша, Чили, Виетнам и др.

През юни обаче Sensor Tower обяви, че до 2026 г. похарчените пари за приложения, покупки в приложенията и абонаменти ще достигнат 233 милиарда долара., след като през 2021 г. пазарът възлизаше на 132 милиарда долара. Това би било повишение с около 77%.