Могат ли Super-app услугите да виреят в САЩ и Европа
Възстановената от Илон Мъск сделка за купуване на Twitter предизвика нов дебат за това какво ще направи милиардерът с платформата, ако в крайна сметка я притежава.
Във вторник Мъск туитна, че сделката е „ускорител за създаване на X, приложението за всичко“.
Мъск може би намеква за т. нар. „супер приложения“, популярни в Китай и други части на Азия, коментира CNBC.
Buying Twitter is an accelerant to creating X, the everything app
— Elon Musk (@elonmusk) October 4, 2022
Терминът Super App е използван за първи път през 2010 г. от Майк Лазаридис, основателят на Blackberry. Tой описва супер приложенията като екосистема, съставена от много други приложения, която действа като едно гише за всички мобилни нужди на потребителите.
Например, може да поръчате такси или храна чрез приложението и в същото време да извършвате плащания и да изпращате съобщения. Това елиминира необходимостта от множество приложения в смартфона, защото Super App услугата комбинира различни функции в един интерфейс.
Днес потребителите на „суперприложения“ като WeChat, Paytm, Alipay, Grab, Gojek които интегрират функции от множество индустрии, могат лесно да превключват между една дейност и друга в рамките на един и същ интерфейс.
Суперприложението може да предложи по-удобен достъп до социални медии, банкиране, онлайн пазаруване и транспорт, например чрез използване на споделени данни от акаунта и награди за лоялност.
Например, услуга за хотелски резервации може да предложи промоция в отговор на резервация на полет, извършена чрез суперприложението. Тази интеграция може да подобри качеството и количеството на наличните данни за потребителя.
Ще се превърне ли Twitter в WeChat
Китайското WeChat, управлявано от гиганта Tencent, е най-голямото супер приложение в света с над милиард потребители. С него потребителите имат всичко на едно място – чат, инструменти за пазаруване, игри. Когато Мъск говори за „приложението за всичко“, той може би има предвид WeChat, коментира CNBC.
В предишни свои коментари Илон Мъск определи WeChat като „страхотно“, добавяйки, че няма еквивалент на тази услуга извън Китай. През юни на среща със служители на Twitter Мъск заяви, че WeChat позволява на потребителите си да живеят в него. „Мисля, че би било огромен успех, ако успеем да постигнем това с Twitter - или поне нещо близо до това“, каза той.
Целта му е поне един милиард души да използват Twitter, спрямо 237,8 милиона в края на второто тримесечие на 2022 г.
По време на срещата Мъск каза още, че би било интересно да могат да се правят плащания през Twitter.
Една от функциите на WeChat е WeChat Pay. С нея потребителите могат да сканират баркод в магазин, за да платят през мобилния си телефон или могат да изпращат пари на приятели чрез функцията за чат. WeChat Pay може да се използва и за покупки онлайн.
В същото време платформата WeChat е силно цензурирана в Китай – нещо, което Мъск едва ли ще направи с Twitter, предвид постоянните му критики към стратегията за модериране на съдържанието на платформата, която милиардерът смята, че е задушила свободата на словото.
Бъдещето на супер приложенията в САЩ и Европа
Въпреки популярността на супер приложенията в Азия и Африка и въпреки че все повече транзакции стават дигитални, в САЩ и Европа повечето мобилни услуги продължават да се доставят чрез отделни приложения. Сред причините затова са строгото управление на данните и антитръстовите разпоредби, коментират за Wall Street Journal експерти на Deloitte Consulting LLP.
Въпреки това супер приложенията могат да се развият на западните пазари чрез сливания или партньорства между платформи за финансови технологии, транспорт и доставка на храна, наред с други услуги. За западните потребители предимството на Super App услугата ще бъде именно рационализираното потребителско изживяване – възможността да управляват по-малко акаунти, да извършват транзакции по-бързо и да пестят пари чрез програми за лоялност.
Утвърдените технологични марки и платформи може би имат най-големи възможности на този пазар, коментират експертите на Deloitte. Въпреки че азиатските Super App услуги са първенци на този терен, добре установените играчи в САЩ имат тройно предимство: те имат мащаба, техническите и финансовите ресурси за интегриране на супер приложения, както и възможност за извършване на всякакви необходими сливания и придобивания, за да подтикнат настоящите потребители към нови услуги.
Западните супер приложения вероятно ще дадат приоритет на прозрачността в начина, по който събират и използват данни на клиентите. Като се има предвид наборът от данни, до които супер приложенията имат достъп, версията на западните услуги в този сегмент ще бъде подложена на сериозен регулаторен контрол. Тъй като Super App платформите разчитат на вътрешно споделяне на данни, за да позволят анализ за потребителското поведение и нужди, изискването за издигане на парапети около различни типове данни може да съсипе потребителското изживяване. За да преодолеят тези препятствия, разработчиците на супер приложения трябва да работят в тясно сътрудничество с регулаторите.
В крайна сметка B2B пространството може би е по-благоприятна почва за развитие на супер приложения на западните пазари, тъй като е по-малко претъпкан със съществуващи апликации, смятат консултантите на Deloitte. B2B супер приложенията могат да се фокусират върху повишаване на стойността за бизнес потребителите чрез прозрения на база анализ на данни, автоматизирани съвети и безпроблемно интегриране на бизнес платформи в едно работно пространство.