Европейските пристанища плавно излизат от кризата след пандемията
Европейските пристанища плавно излизат от кризата, предизвикана от пандемията преди две години. Това сочат данните на Европейската статистическа служба, огласени днес.
След значителния спад от 45% на пътниците, преминали през пристанищните терминали през 2020 г. спрямо 2019 г., данните за 2021-а сочат за частично възстановяване – броят им се е увеличил с 16% до 267,9 милиона пътници. За сравнение през 2020-а те са били 230 милиона.
Това все още е значително под нивата, наблюдавани преди пандемията (-36% през 2021 г. в сравнение с 2019 г.), когато пристанищата на ЕС са регистрирали 418 милиона пътници, отбелязва Евростат.
Пристанище Месина на италианския остров Сицилия е най-голямото пътническо пристанище в ЕС през 2021 г., когато през него са преминали 8,3 милиона пътници. След него се нарежда Реджо ди Калабрия на острещния бряг през Месинския проток в Южна Италия. Портът е обслужил 8,1 милиона пътници през миналата година. Следващите позиции са заети от три пристанищав Южна Гърция – Пирея, Палукия на остров Саламин и Перама, през всяко от които са преминали 5,9 милиона пасажери.
Двайсетте най-големи пътнически пристанища държат 34%-ен дял от общия брой пътници, преминали през европейските портове през миналата година. Всички те съобщават за значителен спад на пътническия трафик спрямо годината преди пандемията. Изключение правят само две от тях – тосканското пристанище Пиьомбино на Тиренско море, което регистрира ръст от 2%, и Изола д'Елба на едноименния остров – с 3 на сто увеличение.
Теглото на стоките, обработени от европейските пристанища, се възстанови през 2021 г. То се оценява на 3,5 млрд. тона и представлява увеличение от 4% спрямо 2020 г. В сравнение с година по-рано обаче, спадът е 7 на сто.
Нидерландия запазва позицията си като най-голямата държава-членка за морски товарен транспорт през 2021 г. Холандските пристанища са обработили 590 млн. т стоки – с 32 милиона повече от 2020-а. Товарите представляват 17% от общия обем стоки по море, обработени миналата година в ЕС. Холандия е следвана от Италия и Испания, всяка с дял от 14 на сто.
В Топ 3 на най-натоварените пристанища са Ротердам (435 млн. т), Антверпен (216 милиона) и Хамбург (111 милиона) – и трите на брега на Северно море. Те са лидерите както по отношение на брутното тегло на обработените стоки, така и по обем на обработените контейнери в пристанищата.
В сравнение с 2020 г. броят на обработените тонове през 2021 г. е намалял най-много в гръцкото пристанище Пирея (-10%), Алхесирас в Испания (-6%) и Клайпеда в Литва (-5%). За разлика от това, той се е увеличил най-много в Зеебрюж (+27%) в Белгия и Констанца (+26%) в Румъния.