Въздушните таксита се доближиха с още една стъпка към момента на излитане
Американските въздушни регулатори добавиха летящите таксита към списъка на наблюдаваните машини. Актуализацията на правилата е наложителна преди фирмите да започнат да предлагат полети на клиенти. Този ход на Федералната авиационна администрация (FAA) идва след като компаниите увеличиха инвестициите в новата технология, която беше представена като транспорта на бъдещето, пише ВВС днес.
Електрическият самолет с вертикално излитане и кацане (eVTOL) може да го прави без писта и да преодолява дълги разстояния. Той е с електрически двигател, който е екологичен и не толкова шумен в сравнение с този на стандартните самолети.
Транспортът на бъдещето ще намали трафика в големите градове и ще бъде алтернатива за превоз на товари. Индустрията очаква да пусне летящи таксита за Олимпиадата през 2024 г. в Париж.
Агенцията нарече своя ход „важна стъпка към превръщането на търговските въздушни таксита в реалност“. Правилата ще бъдат подложени на обществено обсъждане, преди да влязат в сила през лятото на 2023 г. Те ще очертаят критериите, на които фирмите трябва да отговарят, за да лицензират пилоти и да започнат да оперират на пазара.
Уолтър Дерозие, вицепрезидент по инженеринг и поддръжка на Асоциацията на производителите нарече хода на регулатора „абсолютно важна първа стъпка“, която е сигнал за ангажимента на FAA. „Това е много положителен напредък, но подробностите тепърва предстоят“, подчерта той.
Повечето анализатори в САЩ не очакват летящите таксита да полетят преди 2024-а или 2025 г., отчасти поради продължаващия дебат за това как да се регулират новите машини, които ще се сблъскат с регулаторни проблеми на местно и на национален ниво.
Въпреки несигурния график, United Airlines и Delta са сред големите компании, които са инвестирали милиони долари в един все по-конкурентен пазар.
Робин Ридел, партньор в McKinsey и един от ръководителите на Центъра за бъдеща мобилност на фирмата, счита, че много от компаниите вероятно ще се провалят, посочвайки техническото предизвикателство, пред което са изправени, както и задачата да спечелят общественото доверие и да намалят достатъчно разходите, за да стане услугата по-достъпна. Той очаква, че тя ще бъде ограничена до 2030 г. и използвана предимно от свръхбогати или бизнес пътници. Но все пак Ридел призна, че стъпката на FAA е „окуражаващ знак, че индустрията е достатъчно голяма и стабилна”.