Европейският парламент и представители на държавите от ЕС се споразумяха да актуализират правилата, свързани с безопасността на нехранителните потребителски продукти. Промяната има за цел да отговори на предизвикателствата пред безопасността на продуктите при онлайн пазаруване. А за смисъла от тази актуализация говорят числата - през 2021 г. 73% от потребителите са купували продукти онлайн.

"Днешното споразумение е голяма победа за европейските потребители - то им дава основание да се чувстват сигурни, когато купуват какъвто и да е продукт в ЕС. Продуктите ще бъдат по-безопасни като цяло, но по-важното е, че опасните продукти ще бъдат премахвани по-бързо, включително от онлайн пазарите. И вече няма да научавате за изтеглянето на продукти случайно, а ще бъдете информирани директно, когато това е възможно, и ще ви бъдат предоставени възможности за ремонт, замяна или връщане на парите. Това са практически ползи за нашите граждани", се казва в мотивите на регламента.

Съгласно договорените правила в рамките на регламента General Product Safety (GPSR) даден продукт може да бъде продаван, само ако има икономически оператор (производител, вносител, дистрибутор), установен на територията на ЕС, който отговаря за неговата безопасност. При оценката на безопасността на продуктите европейските депутати са заложили и мерки, които да гарантират, че се отчитат рисковете за най-уязвимите потребители (напр. деца), аспектите, свързани с пола, и рисковете за киберсигурността.

С GPSR се въвеждат и нови задължения за онлайн магазините, сходни с тези, заложени в Закона за цифровите услуги, включително определяне на единна точка за контакт за националните надзорни органи и потребителите. Националните органи за надзор ще могат да издават забрани на определени онлайн стоки, услуги и оферти в рамките на два работни дни, а самите цифрови пазари ще трябва да правят постоянни проверки за опасни продукти на случаен принцип.

Държавите от ЕС одобриха плана за силна европейска индустрия за чиповеЦелта е до 2030 г. да се удвои глобалният пазарен дял на играчите от региона до 20 %

Съгласуваният регламент подобрява и процедурата за изтегляне на продукти от пазара, тъй като според последните оценки 1/3 от потребителите в ЕС продължават да използват подобни стоки. Затова, в случай на изтегляне на даден артикул от пазара или доказани проблеми с безопасността, икономическите оператори и онлайн пазарите вече ще бъдат задължени да информират всички засегнати потребители, които могат да идентифицират, и да организират широка информационна кампания.

Ретроспекция

През юни 2021 г. ЕК представи предложението си за актуализиране на Директивата за общата безопасност на продуктите от 2001 г., за да може тя да отговаря на предизвикателствата, свързани с новите технологии и онлайн продажбите.

Предвижда се новите правила да спестят на потребителите в ЕС около 1 млрд. евро през първата година и приблизително 5,5 млрд. евро през следващото десетилетие. Като намалят броя на опасните продукти на пазара, новите мерки следва да намалят и вредите, причинени на потребителите в ЕС от свързани с продукти злополуки (оценявани днес на 11,5 млрд. евро годишно) и разходите за здравеопазване (оценявани на 6,7 млрд. евро годишно).