Една четвърт от застрахователите ще напуснат пазара през 2023 г.
Повече от една четвърт от застрахователните компании ще напуснат пазара през 2023 г. – само няколко години след като инвестициите в сектора достигнаха най-високото си ниво. Това показва прогнозата на консултантската компания Forrester, цитирана от Insurance Journal.
Главният анализатор на компанията Елън Карни счита, че 25% от застрахователните компании ще напуснат пазара догодина, вследствие на оттегляне или чрез сливания и придобивания. Тези процеси са предизвикани от високата инфлация, очакванията за рецесия и поведението на инвеститорите, които ще търсят по-висока възвращаемост на вложенията си. Освен всичко изброено до тук, пазарът на IPO на технологии е в застой, допълни Карни.
„В края на миналата година всичко сочеше, че пазарът се завръща към нормалното. Но началото на 2022-а изненада всички. Инвазията на Русия в Украйна и нейното въздействие върху цените на енергията, екстремната суша в регионите за производство на храни по света и инфлацията изглежда създадоха условия за връщане към стагфлацията в стила на 70-те години, която в крайна сметка ще удари решенията на потребителите дали да застраховат”, коментира Елън Карни.
Тя обаче е категорична, че лидерите на пазара ще се справят с идващата турбуленция, невиждана от финансовата криза от 2008 г. Застрахователното покритие ще се свие или изчезне, тъй като потребителите и малките предприятия трябва да се справят с натиска върху паричните потоци.
Според анализатора вече са налице някои сигнали, че догодина иновациите за подобряване на ефективността на застрахователната индустрия ще достигнат повратна точка от историческия връх от 20,4 млрд. долара, записан през 2021 г.
„Въпреки че инвестициите в insurtech достигнаха исторически връх през миналата година, което се дължи до голяма степен на цифровата трансформация на застраховането по време на пандемията — това финансиране сега пресъхва”, отчита Карни.
През август брокерът Gallagher Re обяви, че глобалните инвестиции в застрахователни технологии са били около 2,4 млрд. долара през второто тримесечие на 2022 г., което е спад от 50%. На тази база Forrester очаква те да паднат на предпандемичните нива, когато гравитираха около 7 млрд. долара. „Силните ще купуват слабите, а компаниите за частни капиталови инвестиции ще привлекат жизнеспособни застрахователни компании за техните набиращи скорост портфейли“, отбелязва главният анализатор на консултантската фирма.
В същото тя е категорична, че през 2023 г. някои от десетте най-добри застрахователи ще въведат услуги с добавена стойност, насочени към прогнозиране и предотвратяване на загуби. Според Forrester има голям потребителски интерес към тези услуги, като например, програми за поддръжка на дома за управление на риска. Това разширение на портфолиото на застрахователните компании ще предотвратят загуби на клиентите и може да „намали фактора на разочарованието“ по време на процеса на предявяване на искове за обезщетение и да държи притежателите на полици по-ангажирани.