Ръководителите на световни автомобилни компании започват да губят увереност в темповете на внедряване на електрическите превозни средства в сравнение с преди година. Основните причини са проблемите във веригата за доставки и нарастващите икономически опасения.

76% от повече от 900 ръководители на автомобилни компании, участвали в годишното глобално проучване на KPMG, казват, че са загрижени, че инфлацията и високите лихвени проценти ще се отразят неблагоприятно на бизнеса им през следващата година, съобщава CNBC, като добавя, че в САЩ този процент е 84%.

Логично, тези опасения се отразяват и на оптимизма на автомобилния сектор по отношение на електрическата му трансформация до 2030 г., посочват анализаторите. В миналогодишното проучване респондентите са отбелязали, че очакват ръст на продажбите на нови електромобили от 20 до 70% в посочения период. В тазгодишното – от 10 до 40%.

"Все още има чувство на оптимизъм в дългосрочна перспектива и все пак, което е най-важно, има чувство на реализъм в близък план", коментира пред CNBC Гари Силбърг, глобален ръководител на автомобилния отдел на KPMG.

Намаляващият оптимизъм по отношение на електромобилите е свързан и с нарастващите опасения относно наличността на суровини за батерии.

Бавният напредък на автономните коли е тест за търпението на инвеститоритеДоскоро сочената като революционна за индустрията технология вече не се радва на такава финансова подкрепа

Tesla срещу Apple?

Ръководителите, участвали в проучването, очакват Tesla да остане глобален лидер при електрическите превозни средства, но с далеч по-малка преднина. Може би обаче по-изненадващ е един от основните конкуренти, които те посочват - Apple. За технологичния гигант и неговите амбиции в сферата се говори от години и автомобилният сектор явно очаква неговото скорошно навлизане.

Apple получава 133 гласа в проучването относно лидерството на пазара на електромобили, което го нарежда на четвърто място след Tesla (223 гласа), Audi (206) и BMW (196). Година по-рано компанията събира 91 гласа.

Според KPMG настроенията около Apple се основават на самия бранд, който сам по себе си означава успех, опита на технологичния гигант в масовото производство и работата му с Foxconn – основния производител на iPhone.

Следващата битка между Google и Apple е за душата на вашия автомобилВ бъдеще изборът на смартфон екосистема – Android или iPhone – може да определи коя марка и модел кола ще изберете


Foxconn наскоро навлезе в автомобилната индустрия и участва в разработката на електрически пикап в производствена база в Охайо, като ръководството на компанията не крие плановете си за растеж в сегмента.

Иначе Топ 10 на брандовете с потенциал за лидерство на пазара на електромобили допълват Ford, Honda, BYD, Hyundai-Kia, Mercedes-Benz и Toyota. На очи се набива липсата на General Motors, обръщат внимание от KPMG. И то на фона на милиарди долари инвестиции в технологии и поставената цел до 2035 г. да продава изключително електрически автомобили.