Китай е търговски партньор на над 120 страни по света.

Страната е най-големият търговски партньор на Япония, Южна Корея, Виетнам и Тайван. Като се има предвид близостта на тези страни, това едва ли е изненадващо.

Китай обаче също така е най-добрият търговец с Русия и Украйна.

В Африка Китайската народна република (КНР) е основният партньор на Република Южна Африка и Кения. В Южна Америка – Бразилия, а в Близкия изток - Саудитска Арабия, пише в статия за Wilson Center Марк Грийн, президент и изпълнителен директор на организацията.

Освен това Китай е най-големият външнотърговски партньор на Европейския съюз.

Твърди пари и мека сила

Този въпрос вълнува и Алисън Карагър от School of Advanced International Studies Johns Hopkins (SAIS). В статия за Carnegiе Europe тя се фокусира върху един конкретен пример – строителството на моста Пелешац в Хърватия от китайската компания China Road and Bridge Corporation с финансиране от ЕС за 357 млн. евро по линия на Кохезионните фондове.

Според нея този случай предоставя уникална възможност за задълбочен анализ на политиката на ЕС за търговете, в които участват китайски държавни компании. Не е тайна, че те се използват като мощен проводник на външната икономическа политика на КНР. Това става възможно благодарение на законодателството и недемократичната структура на управление на Китайската комунистическа партия.


Пелешац - новият хърватски мост за 526 млн. евроХърватия най-после откри дългоочаквания мост, свързващ две части от Адриатическото крайбрежие на страната, който същевременно заобикаля малка част от територията на Босна

Партията упражнява волята си върху държавните компании чрез няколко канала, включително законна собственост, контрол на ръководителите от партийната система за управление на персонала, правни механизми, които улесняват участието на партията във вземането на корпоративни решения и вътрешнопартиен надзор.

Мостът беше открит на 26 юли 2022 г. Около 250 бегачи и пешеходци прекосиха 2,4-километровото съоръжение през деня, преди хърватският електрически хиперавтомобил Rimac Nevera да премине разстоянието от единия до другия бряг.

Политически лидери и културни икони се редуваха да пеят и да изнасят речи, възхвалявайки връзката на най-южния край на Хърватия с останалата част от континента.

Председателят на ЕК Урсула фон дер Лайен отказва да присъства на откриването. Представител на ЕС на церемонията е заместник-председателят на Европейската комисия по демография и демокрация Дубравка Шуица.

Отсъствието на председателя на Комисията се усеща отчетливо, особено когато премиерът на КНР Ли Къцян се обръща към публиката чрез видеовръзка и разказва, че лично е посетил обекта през 2019 г., който той посочва като „модел на тристранно сътрудничество между Китай, Хърватия и ЕС“ и КНР и Европа като „всеобхватни стратегически партньори“.

В отсъствието на фон дер Лайен, КНР се възползва от възможността да дефинира наратива според собствените си условия и да пожъне ползите от меката сила (която се измерва чрез общественото мнение), които по право се дължат на ЕС, посочва Карагър. Същата тази пропусната възможност, според нея, характеризира проекта като цяло.


Залага ли Китай дългови капани в Източна Европа?Китайски инвестиции за милиарди долари стимулират някои европейски икономики, но част от сделките включват различни

„ЕС е отдаден защитник на отворените пазари. Това важи и за неговите механизми за обществени поръчки, които остават отворени за всички оференти. Този подход обаче беше подложен на критика в резултат на засилената икономическа и стратегическа конкуренция от Китай. Длъжностни лица в Брюксел обсъждат потенциални политики за защита на икономическите интереси на блока, включително международен инструмент за обществени поръчки за ограничаване на офертите от държави, които не дават на фирмите от ЕС реципрочен достъп до пазара, и мерки за изравняване на условията на наддаване, когато чуждестранните компании не са получили държавни субсидии, допустими за фирми от ЕС”, пише Карагър.

Тя коментира, че има голям брой доказателства за това, че китайските власти използват икономически отношения, за да упражняват натиск върху държавите-членки на ЕС, които поставят под съмнение политиката на комунистическата държава.

Брюксел определи КНР като партньор за сътрудничество и преговори, икономически конкурент и системен съперник, но нюансите на тази политика остават трудни за установяване, смята авторът. Проекти и политики, представяни от Китай като „сътрудничество“, често съдържат елементи на икономическа конкуренция или се използват от властите за стратегическа печалба.

От гледна точка на меката сила, мостът Пелешац е огромен успех за КНР. Сега хърватите гледат на Китай като на надежден и добронамерен икономически партньор, който не се намесва във вътрешните работи. Това мнение обаче, се разминава с официалната политика на ЕС и замъглява доказателствата за нечестните икономически практики на КНР, недостатъците в околната среда и труда и намесата в европейските демокрации, посочва Карагър.

„Печалбите от меката сила на Китай бяха постигнати със собствените пари на ЕС. Не е в интерес на Блока да финансира икономическите амбиции на своя системен съперник”, отбелязва тя. И допълва, че като демократична институция, ЕС носи отговорност и трябва не само да реагира на общественото мнение, но и да образова своите граждани, когато интересите му са застрашени.


Фон дер Лайен в Давос: ЕС готви мерки за ускоряване на зелената икономикаФорумът бе открит днес от своя основател и председател Клаус Шваб с думите, че едно от най-големите предизвикателства е

„В този случай ЕС трябва да пренастрои своята тръжна политика, за да бъде по-справедлива и по-добре съобразена със собствените си икономически и стратегически интереси. Тези политики трябва да бъдат съчетани с подновени усилия за видимост и брандиране. И накрая, има нужда от събиране и публикуване на по-добри данни за крайните потребители на фондовете на ЕС, за да се оценят успехите и да се идентифицират бъдещи проблеми”, добавя стипендиантът на Carnegiе Europe.

От 2012 г. Брюксел обсъжда потенциални политики за защита на икономическите интереси на Блока. Един нов инструмент, окончателно приет от Европейския парламент през юни 2022 г., е международен инструмент за обществени поръчки, който ограничава офертите от държави, които не предоставят на фирмите от ЕС реципрочен пазарен достъп на техните пазари за обществени поръчки.

През предходното десетилетие на застой на преговорите по този и други подобни механизми, китайски компании успяха да увеличат своя пазарен дял в Европа – само за 2020 г. те са спечелили близо 2 млрд. евро в европейски търгове, което е повече от два пъти повече спрямо предходната година.


Идва ли краят на Европейските индустрии са изправени пред битка за оцеляване. Ами ако не успеят

Господство върху глобалната търговия

„Въпреки че последните данни за търговията не обхващат всички последици от COVID-19 и войната в Украйна, както и окончателните подробности за свързания с администрацията на Джо Байдън контрол върху износа на полупроводници не са публикувани, ясно е, че дните на търговско господство на Америка са преминали”, смята Марк Грийн от Wilson Center.

През 2016 г. острата критика на тогавашния кандидат Доналд Тръмп към търговските споразумения и по-специално към предложеното споразумение за

Транстихоокеанско партньорство (ТРР) е в центъра на успешната му кампания.

ТРР включваше 12 страни и имаше за цел да преодолее търговските ограничения в някои от най-бързо растящите икономики в Азия. Преговорите по него изпаднаха в застой през януари 2017 г., когато Тръмп оттегли САЩ. Така тогавашният президент изпълни обещанието си да постави „Америка на първо място“ - политика, целяща да върне обратно работни места от производствения сектор в САЩ.

В края на миналата година сенаторите Боб Менендес и Робърт Портман, демократ и републиканец, изпратиха писмо до държавния секретар Антъни Блинкен и търговския представител Катрин Тай, насърчавайки администрацията да започне търговски преговори с Еквадор и Уругвай, които ще използват Търговското споразумение между Мексико и Канада като основа за нови договори с тези страни.

„Очевидно е нетърпението на съюзниците ни за по-силни търговски отношения със САЩ. Азиатските лидери например, насърчиха администрацията на Байдън да се присъедини към Всеобхватното и прогресивно споразумение за Транстихоокеанско партньорство (СРТРР) - споразумението, създадено от 11 държави след оттеглянето на САЩ от ТРР. Отговорът бе, че администрацията ще го подкрепи, освен ако не бъдат направени значителни промени в него”, коментира

Марк Грийн и обобщава: „Накратко, редица нации търсят по-силни търговски възможности. Докато американските политици изглежда се колебаят да преследват тези възможности, Китай напредва в изграждането на нови партньорства и споразумения”.