Изкуственият интелект вече пилотира и самолети
Изкуствен интелект е управлявал в продължение на 17 часа учебния самолет на Lockheed Martin VISTA X-62A, съобщава Engadget. VISTA (съкращение от Variable In-flight Simulation Test Aircraft) използва софтуер, за да симулира експлоатационните характеристики на други самолети. В този случай той e имитирал поведението на човек-пилот.
Полетът се е провел през декември, като това е първият случай, в който изкуствен интелект е използван по такъв начин за управление на тактически самолет, казват от Lockheed, цитирани от технологичната новинарска платформа. Целта е в крайна сметка е AI системата да се използва за тестване на проекти за автономни самолети.
"VISTA ще ни позволи да паралелизираме разработването и тестването на авангардни технологии за изкуствен интелект с нови проекти на превозни средства без екипаж", казва в изявлението си директорът на изследователския отдел на Училището за тестови пилоти на ВВС на САЩ (USAF TPS) д-р М. Кристофър Котинг. "Този подход, съчетан с целенасочено тестване на нови автомобилни системи в момента на производството им, ще доведе до бързото усъвършенстване на автономността за безпилотни платформи и ще ни позволи да предоставим тактически значими способности на нашите бойци."
Подразделението Skunk Works на Lockheed работи с Calspan за изграждането на VISTA за USAF TPS във военновъздушната база "Едуардс” в Калифорния. USAF наскоро модернизира VISTA X-62A с алгоритъм за следене на модела (Model Following Algorithm - MFA) и система за автономно управление на симулацията (System for Autonomous Control of the Simulation - SACS). Когато са интегрирани, тези инструменти помагат на VISTA да извършва усъвършенствани летателни тестове.
Изтребителите от шесто поколение и надпреварата за въздушно господствоВъпреки че едва три държави имат бойни самолети от пето поколение, тези от следващото ниво вече са обект на сериозна конкуренция между различни региони
В същото време, друга американска оръжейна компания - DARPA (Агенция за перспективни изследователски проекти в областта на отбраната), разработва нова система, която да помага на военния персонал да изпълнява сложни задачи. Технологията PTG (Perceptually-enabled Task Guidance) използва сензори, за да вижда и чува това, което потребителят вижда и чува, като го насочва чрез инструкции, идващи от изкуствен интелект, показвани в режим на разширена реалност (AR).
PTG комбинира в един AI хедсет сензори - микрофон и камера, и изкуствен интелект. Идеята е да се помогне на войниците да подобрят уменията си, да изпълняват сложни задачи и, най-важното, да го правят по най-добрия начин. DARPA е стеснила фокуса си до три области: медицинска помощ на бойното поле, поддръжка на военното оборудване и съвместно пилотиране, особено на хеликоптери, между човек и изкуствен интелект.
В момента тестовете са базирани на хедсета Microsoft HoloLens, но наскоро американското правителство спря плановете за закупуване на още "бойни очила с разширена реалност" от Microsoft, като вместо това одобри 40 млн. долара за компанията, за да разработи свои устройства. Отказът дойде, след като бе установено, че настоящата версия на очилата на технологичния гигант причинява проблеми като главоболие, умора на очите и гадене.
DARPA е основана от президента Дуайт Айзенхауер през 1958 г., за да разработва авангардни технологии за американските военни, но много от проектите на агенцията са се превърнали в невоенни продукти, включително GPS, речевото разпознаване, самоуправляващите се автомобили и роботиката.
О, и една друга технология, наречена "интернет", също произлиза от програмата ARPANET (Advanced Research Projects Agency Network) на DARPA от края на 60-те години.