На 38-мо място сме по износ на мебели в света. Обемът възлиза на $561 млн.
Производството на мебели в световен мащаб през 2021 г. достига до 513 млрд. долара, което се равнява на ръст от 16.8%.
За сравнение през 2020 г. производството е било 439 млрд. долара, като в тези стойности не влизат матраците и подматрачните рамки. В голяма степен този ръст се дължи на промяната в начина на живот на хората по света вследствие на Covid пандемията, коментира тенденцията проф. д-р Васил Живков, председател на Браншовата камара на дървообработващата и мебелната промишленост (БКДМП).
Производството на мебели в България е нараснало с 25.6% от 476 на 598 млн. долара, а потреблението с почти 34% от 310 на 415 млн. долара, съобщават още от БКДМП.
В тази статистика също не влизат матраците и подматрачните рамки, които по неофициални данни на БКДМП са достигнали през 2021 г. производствени нива от около 300 млн. лева. Така общата продукция на мебелната индустрия възлиза на около 1.5 млрд. лева.
Интересно да се отбележи е, че само България и още три стани в ЕС имат увеличение на производството с над 25% през 2021 г. спрямо 2020 г. – Литва (26.9%), Хърватия (26.4%), Италия (25.7%) и България – 25.6%.
Сицилианската Testa di Moro e писък в интериора след сериала „Белият лотос“Експанзията на максимализма – без рамки, граници и стереотипи
Значително се е променил профилът на потреблението на мебели в България според техния произход.
Мебелите, реализирани на българския пазар от трети страни, които са били с дял от 21% процента през 2015 г., са вече 41%. Китай е основен вносител на мебели с 27.8%.
С 5% се е увеличил вносът от страни от ЕС, където лидер е Полша с 19.2%.
Драстично е намаляло потреблението на мебели родно производство. От 41% през 2015 г. то спада на едва 16%.
България е на 38-мо място по износ на мебели в света, като обемът възлиза на 561 млн. долара.
Ръстът спрямо 2020 г. е малко над 36%. Почти с толкова са надминати и резултатите от 2019 г. Това е много добър атестат за съотношението цена – качество на българските мебели и е доказателство за разширяването на външните пазари, коментират от БКДМП.
Значително е променена и дестинацията, до която отиват българските мебели. На първо място е Румъния с дял от 16.1%, следвана Гърция (10.3%), Франция (8.3%), Германия (7%) и др.
Експеримент: Как изкуственият интелект преобразява домашния интериор?Платформата InteriorAI генерира идеи за интериорно оформление, базирани на изкуствен интелект
Производство на мебели в световен мащаб
Световен лидер по производство на мебели продължава да бъде Китай с дял от 39%, следван от САЩ (12%), Италия (4%), Германия (4%), Виетнам (4%), Индия (3%), Полша (3%) и други.
Все повече се усеща настъплението на далекоизточните страни в сферата на мебелното производство.
Ако през 2011 г. те са имали около 45% от световния дял, през 2021 г. той е вече 55%.
Това е главно за сметка на европейските производители (29% през 2011 г. и 23% през 2021 г.) и страните от Южна Америка и Африка, обяснява още проф. д-р Живков.
Интересен е фактът, че Европейският съюз, Великобритания, Норвегия, Швейцария и Исландия заедно имат производство на мебели за 120 милиарда долара, докато само Китай е произвел мебели на стойност 200 милиарда долара.
Северна Америка е със 74 млрд. долара, като само САЩ е с 61 млрд.
В Европа топ 5 по производство на мебели се оглавява от Италия – $22.5 млрд. следвана от Германия ($22.2 млрд.), Полша ($15.9 млрд.), Великобритания ($9.25 млрд.) и Франция ($8.65 млрд.).
На Балканите безспорен лидер е Турция с производство на мебели за малко над $6 млрд.
Другата открояваща се страна в региона е Румъния, която е с $2.5 млрд.
Следват няколко страни с близки стойности: Босна и Херцеговина ($710 млн.), Сърбия ($660 млн.), Словения ($610 млн.), България ($598 млн.).
Гърция и Хърватия се нареждат на 7-мо и 8-мо място, а на последните места са Северна Македония, Албания и Черна гора.
Потреблението на мебели в световен мащаб е на стойност 489 млрд. долара и е нараснало със 17.5% спрямо 2020 г., но е с почти 5% по-ниско от производството на мебели.
Това е вероятният индикатор, че потреблението в края на 2021 г. е започнало да се свива. Разделено по региони, увеличение на дела се наблюдава в Азия и Северна Америка и спад в Европа.
Топ 5 страни по потребление в света са Китай ($128 млрд.), САЩ ($102 млрд.), Германия ($26 млрд.), Великобритания ($17 млрд.) и Франция ($16 млрд.).
Значителен спад и промяна се наблюдава по потребление на глава от населението.
Преди 5 години първите три страни в света са с потребление на глава от населението между 400 и 500 долара. През 2021 г. лидер е Канада с $326, следвана от Германия ($312) и САЩ ($309).
Най-голямото средно потребление на мебели на глава от населението за 2021 г. е в Европа – $243, което е с 16.5% повече от средното потребление за 2019 г., когато е било $209 на човек.
Износ на мебели
Най-големите износители на мебели в света са Китай ($76 млрд.), Виетнам ($18 млрд.), Полша ($15 млрд.), Германия ($13.5 млрд.) и Италия ($12.5 млрд.).
За последните 5 години Виетнам е увеличил износа си малко над два пъти, Китай с 50.5% и Полша с 43%.
Между 10 и 15% е увеличението при Германия и Италия.
На Балканите както при производството на мебели, така и в износа се открояват две страни – Турция и Румъния, съответно с 3540 и 2400 млн. долара. След тях със сравнително близки стойности са четири държави в региона – Словения ($725 млн.), Сърбия ($635 млн.), Босна и Херцеговина ($620 млн.) и България ($561 млн.).
Внос на мебели
Безспорен световен лидер по внос на мебели е САЩ с обем от 45.5 млрд. В топ 5 влизат още Германия (17 млрд.), Великобритания (10 млрд.), Франция (9.5 млрд.) и Нидерландия (7.2 млрд.). Петте най-отворени за внос страни в света, от най-големите производители на мебели, са САЩ, Германия, Великобритания, Франция и Испания.
На Балканите безспорен лидер по внос на мебели е Румъния с 1.13 млрд. US$. След нея е Словения с малко над половин милиард – 565 млн. US$. Почти с еднакъв внос са Гърция (470 млн. US$), Турция (468 млн. US$) и Хърватия (465 млн. US$). България е осъществила внос на мебели за 380 млн.US$. Съотношението внос/потребление е 90%. Вносът в Сърбия (200 млн. US$) е нисък и е почти равен на потреблението.
Анализът е направен на базата на данни от БКДМП, НСИ, Евростат, Център за индустриални изследвания – Италия и Годишен обзор за икономиката на България през 2021 г. на Министерство на финансите.