Зрелищната експлозия на най-големия космически кораб, строен някога от човечеството – Starship на SpaceX, минути след като се издигна от стартовата площадка при първия си тестов полет, е последната ярка илюстрация на бизнес формулата "успешен провал", която служи добре на Илон Мъск.

Вместо да възприемат впечатляващото огнено шоу на колосалната система от следващо поколение като неуспех, експертите смятат, че този провал всъщност ще помогне за ускоряване на разработването на космическото превозно средство, посочва Reuters.

Успешният провал

Изображенията на Starship, излизащ от контрол на малко над 30 км в небето, докато е все още е свързан с ракетата-носител Super Heavy, преди двата апарата да се разпаднат на парчета, станаха хит в медийното пространство по цял свят.

В резултат на това SpaceX призна, че няколко от 33-те мощни двигателя Raptor на ракетата-носител са се повредили при издигането и че всъщност Super Heavy и Starship въобще не са успели да се разделят, както е било предвидено, преди на пръв поглед абсолютно злополучния тест да бъде прекратен.

Но ръководителите на SpaceX, включително самият Мъск - основател, главен изпълнителен директор и главен инженер на базираната в Калифорния ракетна компания, изненадаха (или пък не) всички, приветствайки теста, посочва информационната агенция.

Според тях основната цел е постигната - да се изстреля космическият кораб, като същевременно се съберат множество ценни данни, които ще допринесат за развитието на проекта.

Гигантската ракета на Мъск избухна и се разби 4 минути след изстрелването Тълпи от зрители наблюдаваха изстрелването


Практиката прави нещата съвършени

Reuters цитира двама експерти в областта на космическото инженерство и планетарните науки, които също са категорични, че проваленият тестов полет всъщност носи ползи за компанията.

"Това е класически „успешен провал“ на SpaceX", казва Гарет Рейсман, професор по астронавтично инженерство в Университета на Южна Калифорния, който е бивш астронавт на НАСА, а в момента е старши съветник на SpaceX.

Рейсман нарича тестовия полет на кораба Starship пример за един от отличитлните белези на стратегията на SpaceX, която откроява компанията на Мъск от конкурентите ѝ и дори от НАСА „чрез това приемане на провала, когато последствията от него не са сериозни“.

По време на безпилотното изстрелване на борда не е имало астронавти, а ракетата е летяла почти изцяло над водата след напускането на съоръжението на космическата база в Гълф Коуст в южната част на Тексас, за да се избегнат евентуални наранявания или материални щети от падащи отломки.

"Въпреки че ракетата струва много пари, това, което наистина излиза скъпо, са заплатите на хората и инвестициите за проучвания", казва Райсман пред Reuters и добавя, че SpaceX всъщност спестява повече пари в дългосрочен план и отделя по-малко време за идентифициране и коригиране на инженерни недостатъци, като поема повече рискове в процеса на разработване и тестване. Вместо да държи "голям екип, който работи години, години и години, опитвайки се да го направи перфектно, преди дори да го изпробва".

"Бих казал, че сроковете за транспортиране на хора на борда на Starship са ускорени в момента в сравнение с това, което беше преди няколко часа", казва Рейсман пред информационната агенция.

Пет мисии в Космоса, за които ще се говори през 2023 г.2022 г. ще бъде запомнена с поредица от събития за изследване на Космоса. По всичко личи, че 2023 г. ще бъде също една натоварена година

Планетарният учен Таня Харисън, сътрудник в Института за космически изследвания към Университета на Британска Колумбия, заявява, на свой ред, че изчистването на взаимодействието с кулата за изстрелване и издигането през критичната точка, известна като максимално аеродинамично налягане, могат да се определят като големи постижения при първия полет на подобна голяма и сложна система.

"Това е част от процеса на тестване", казва тя. "Има много инциденти, които се случват, когато се опитваш да проектираш нова ракета. Фактът, че тя изобщо стартира, направи много хора наистина щастливи".

Харисън посочва също така, че рисковете от един подобен тест са малки в сравнение с амбициозните постижения, които са заложени на карта.

Докато НАСА работи по мисия за извличане на проби от марсианска почва и минерали, измервани в килограми, събирани от марсохода Mars Perseverance, Starship един ден се очаква да пренася много тонове скали, както и десетки астронавти и лабораторни съоръжения, до и от Луната и Марс.

Мъск определя Starship като крайъгълен камък за целите на SpaceX в областта на междупланетните изследвания, както и за значително „по-земния“ бизнес с доставката на търговски сателити, научни телескопи и, евентуално, туристи в ниска орбита, посочва още Reuters и в заключение обобщава:

„Позовавайки се на бързите темпове на развитие на SpaceX от основаването ѝ през 2002 г., довели до десетки търговски мисии годишно с ракетата-носител за ниска околоземна орбита Falcon 9, няма да в изненадващо, ако през следващото десетилетие имаме хора на Марс, пристигнали със Starship."