Google планира да направи търсенето по-„лично“ с AI чат и видеоклипове
Години наред Google прави минимални промени във функционалностите при търсенето, захранващо рекламен бизнес, чиито приходи за миналата година достигнаха над $162 милиарда. Милиони хора използват търсачката в своите ежедневни задачи, а новинарските онлайн издания разчитат на нея за голяма част от своя трафик. Тези фактори, заедно с големия размер на приходите, свързани с продукта, затрудняваха прилагането на големи промени. С бързия напредък на AI чатботовете и приложенията за кратко видео като TikTok, привличащи вниманието на по-младите потребители, Google предприема нови стъпки.
Компанията променя начина, по който представя резултати при търсене, включвайки разговори с изкуствен интелект, наред с повече кратки видеоклипове и публикации в социалните медии, според документи на компанията и хора, запознати с въпроса, цитирани от The New York Times и The Wall Street Journal.
Ходът на Google идва в отговор на големите промени в достъпа до информация в интернет, включително появата на AI ботове като ChatGPT, отдалечавайки услугата от традиционния ѝ формат, известен като „10-те сини връзки“, показващ списък с резултати от уебсайтове.
Компанията планира да направи своята търсачка по-„визуална, лична и човешка“, с фокус върху обслужването на младите хора в световен мащаб, според цитираните от WSJ документи. Компанията планира да включи повече човешки гласове като част от промяната, подкрепяйки създателите на съдържание по същия начин, по който в миналото е подкрепяла уебсайтовете, се казва в документите.
На своята годишна I/O конференция за разработчици се очаква гигантът да представи нови функции, които позволяват на потребителите да провеждат разговори с програма с изкуствен интелект – проект с кодово име Magi, за който по-рано съобщи The New York Times.
Компанията планира да постави по-голям акцент върху отговарянето на заявки, на които не може лесно да се отговори от традиционните уеб резултати, според вътрешните документи, очертаващи стратегията на компанията относно промените в търсачката, посочва WSJ.
Търсещите в Google може да бъдат по-често подканвани да задават последващи въпроси или да получават визуални елементи, като например видеоклипове на TikTok, в отговор на своите запитвания.
Компанията вече е преминала към интегриране на някои публикации в онлайн форуми и кратки видеоклипове в резултатите от търсенето, но планира да наблегне още повече на такива формати в бъдеще, според цитираните вътрешни документи.
Ръководителите на Google са подчертали пред служителите, че броят на активните уебсайтове е намалял през последните години. Интернет потребителите все повече се обръщат към други приложения, за да намерят информация за всичко – от популярни местни ресторанти до съвети как да бъдат по-продуктивни.
Прабхакар Рагхаван, старши вицепрезидент на Google, каза на конференция през юли миналата година, че около 40% от младите хора се обръщат към TikTok или Instagram, когато търсят ресторанти, цитирайки вътрешно проучване.
Търсачката на Google от години обработва повече от 90% от търсенията на компютри и мобилни устройства, според доставчика на данни Statcounter. През 2020 г. Министерството на правосъдието съди Google за предполагаемото му господство на пазара на търсачките – най-значимото антитръстово дело в САЩ, откакто правителството оспори позицията на Microsoft на пазара на софтуер за персонални компютри през 90-те години. (Очаква се делото да бъде разгледано по-късно тази година.)
Оттогава няколко нови приложения, базирани на изкуствен интелект, набраха популярност, поставяйки нови предизвикателства пред мощта на Google като портал към интернет. Ботът ChatGPT, разработен от OpenAI, подкрепен от Microsoft, предизвика тревога в Google, като накара ръководството да ускори работата по подобни продукти.
Microsoft вгради технологията зад ChatGPT в своята търсачка Bing по-рано тази година, разработвайки версия, която може да поддържа продължителни разговори с потребителите. По-малките търсачки също се надпреварват да включат разговорни AI функции, сред които е основаната миналата година Perplexity, която има 2,8 милиона активни потребители на месец.
AI чатботове имат склонността уверено да фабрикуват информация и дори източници. Неотдавнашно проучване на изследователи от Станфордския университет на търсачки, използващи разговорна AI технология, установи, че само 51,5% от изреченията включват правилни цитати, а повече от една четвърт от цитатите не поддържат съдържанието на свързаните с тях изречения.
По-рано тази година версия на Bing на Microsoft, използваща технологията зад ChatGPT, даде грешни и смущаващи отговори за някои потребители, което накара компанията да обяви, че продуктът е в процес на разработка и да направи няколко промени в технологията си. Делът на Bing на пазара за търсене остава под 3%, откакто Microsoft представи функциите ѝ през февруари, според Statcounter.
Ръководителите на Google подчертават, че продуктите за търсене, използващи разговорни AI функции, не трябва да разстройват собствениците на уебсайтове, отчасти заради включването на връзки към източника, съобщава още WSJ. Bard, отговорът на Google на ChatGPT, включваше някои връзки към външни източници, когато беше пуснат през март, но Google спря да го интегрира директно в търсенето.
Включването на повече генерирано от потребителите съдържание в резултатите от търсенето също повдига множество трудни въпроси. Платформи като TikTok могат да бъдат мощни вектори за невярна и подвеждаща информация, казват изследователи.
Промяната ще изправи Google „пред необходимостта да прецизираме дефиницията си за „достоверно“ съдържание, особено когато няма единствен правилен отговор“, според документите, очертаващи стратегията на компанията за промените в търсачката. В тях се посочва още, че Google ще „предостави инструменти за ограмотяване, за да даде възможност за увереност при използването на съдържанието“.