Искате да сте готови за изкуствения интелект? Надникнете в миналото
Водещи изследователи обръщат поглед към миналото като към ръководство, за да прогнозират как генеративният изкуствен интелект може да повлияе на пазара на труда през следващите години и десетилетия.
Insider отправя към четирима от тези експерти въпроса как новите технологии преди AI са повлияли на професиите в миналото, какво означава това за бъдещето и как може да се подготвим.
Според Итън Молик, доцент по предприемачество и иновации в Университета в Пенсилвания, който изисква от своите студенти да използват ChatGPT, в исторически план автоматизацията, задвижвана от технологиите, е изместила някои работни места, но е създала по-добри нови и е увеличила позициите в дългосрочен план.
Големият въпрос е дали новата ера на изкуствения интелект ще има подобна история.
"В краткосрочен план ще има много сътресения. Не разполагаме с ясен модел. Това е най-бързо възприеманата технология с общо предназначение, която някога сме виждали и не знаем какви са нейните възможности.", отговаря доцентът.
Едно, с което всички изглежда са съгласни, е, че AI ще увеличи общата производителност. Очаква се това да спомогне за стимулиране на икономиката и пазарите.
Но Карл Бенедикт Фрей, икономист от Оксфорд, който е съавтор на доклад 2013 г., според който 47% от всички работни места в САЩ са изложени на риск да бъдат заменени от автоматизация още през 2020 г., смята, че има тънка граница между това AI да помага на работниците и да им вреди. "Асистентите с изкуствен интелект, които анализират обажданията на телемаркетите и дават препоръки, се обучават с крайната цел да ги заменят", обяснява той.
За историческа справка, Фрей посочва професията на осветителите – работниците от 19-ти век, които са носили тежки факли и стълби, за да палят газовите лампи, които са осветявали улиците през нощта.
Когато в края на XIX в. в САЩ започва да се използва електрическо осветление, стълбовете все още имат ключове, които се управляват от хора. Но в крайна сметка подстанциите започват да управляват уличните лампи, автоматизирайки работата на осветителите в голям мащаб.
Линдзи Реймънд, докторант в MIT Sloan School of Management, която преди това е работила като икономист в Белия дом, коментира пред Insider, че в много индустрии може да се получи различен исторически пример. Тя посочва изобретяването на памукопресата в края на 1700 г.
"Това направи хората производителите на памук и памучни платове много по-продуктивни. Но цената падна толкова, че настъпи огромна промяна в търсенето на памука, така че заетостта нарасна.", обяснява докторантът.
Макар че това е подходящ исторически пример, трябва да признаем, че по онова време в американската история работодателите запълват много от свободните места в индустрията с хора в робство.
Реймънд посочва представителите за обслужване на клиенти като потенциален пример за подобен сценарий в действие. "Като част от пандемията и промяната към пазаруване онлайн, повечето компании отбелязаха огромно увеличение на търсенето на възможности за онлайн поддръжка на клиенти. При това положение не очаквам да има отрицателни последици за заетостта", допълва Реймънд.
Ученият предупреждава, че изкуственият интелект може да доведе до нежелани резултати за служителите в сферата на обслужването на клиенти, особено ако чатботовете за станат много по-способни и усъвършенствани. Ползите за производителността биха могли да доведат до увеличаване на конкуренцията и намаляване на заплатите. Нещо повече, същият сценарий вероятно би могъл да се развие и в други професии.
Работен документ от април на Националното бюро за икономически изследвания предлага данни в подкрепа на тази идея: Най-новият и най-лошо работещ служител в сферата на обслужването на клиенти в тяхното проучване е отбелязал най-голям ръст на производителността с помощта на AI. Това би могло да доведе до значително намаляване на средните заплати.
Одед Нетцер, професор в бизнес училището в Колумбия, все още вижда начин по-опитните служители в сферата на обслужването на клиенти да запазят работните си места. "С усъвършенстването на изкуствения интелект очаквам той да замени някои от задачите на кол-центъра, където хората ще трябва да бъдат експерти в областта и да се справят с по-трудни въпроси", обяснява той.
Може ли AI да преодолее решаващите "три препятствия" в работата?
Степента, в която изкуственият интелект измества хората, ще зависи от това колко бързо той се справя с това, което Молик нарича "трите нива" на работа: задачи, работни места и системи. Дори когато изкуственият интелект стане умел в толкова много задачи, че може да замени едно работно място, остава последната "системна" пречка.
"Да кажем, че AI става по-добър в диагностицирането от вашия лекар в краткосрочен план или че е по-добър в преподаването от мен. Все още ще е необходимо много време за промяна, защото системите се променят дълго време. Учениците очакват да видят човек в класа, а не AI.", допълва ученият.
Проучванията са установили, че "най-креативните, най-високоплатените и най-образованите работни места" е най-вероятно да бъдат трансформирани, а не непременно изместени и че най-близкото нещо до този процес е преводаческата индустрия, където човешките преводачи все още са в играта, но могат да се сблъскат с допълнителни проблеми в следващите години.
Според Молик, автоматизацията на телефонните оператори в края на 19-ти век, често срещана професия за жените, предполага, че при изместване на работните места по-възрастните работници могат да бъдат затруднени.
"Тогава младите жени са могли да се приспособят, да намерят нова работа и да се адаптират. Но по-възрастните получиха доживотен удар върху заплатите - никога повече не успяха да си намерят толкова добра работа.", обяснява той.
Молик има един съвет за работниците, които искат да се адаптират към изкуствения интелект през следващите години: Вместо да се фокусирате върху задачите, които AI не може да изпълнява, научете се как да го използвате, за да станете по-продуктивни. "Не можете непременно да заложите, че изкуственият интелект е лош в нещо сега и винаги ще бъде лош. Вместо това, помислете как може да го използвате, за да вършите работата си по-добре", съветва той.