Експерти анализират концесионния договор на „Росенец“, съобщи Асен Василев
В правната дирекция тече анализ на концесионния договор (с "Лукойл Нефтохим Бургас" - бел. ред.) и направените инвестиции на пристанище "Росенец".
Това съобщи министърът на финансите Асен Василев по време на изслушване в ресорната парламентарна комисия във връзка с концесията, за която парламентът реши да бъде прекратена, припомня БТА.
"Премиерът и Министерство на транспорта са започнали в бърз порядък да работят, нашата част е свързана с митническото обезпечаване.
Когато влязох, пак беше увеличен съставът на митници, на "Гранична полиция" и на Националната агенция за приходите (НАП), с постоянно 24-часово присъствие, както и 24-часово наблюдение и измерване. От тази гледна точка, можем да кажем, че контролните механизми работят", обясни Асен Василев пред депутатите.
Той посочи, че Министерството на икономиката и Министерството на енергетиката избират специалния представител, но от него още няма получен доклад с информация, свързана с други аспекти на управлението на дружеството, която представителят може да даде.
Асен Василев изтъкна, че това, което е изключително важно и са поискали да получат като информация, е, имайки предвид, че дерогацията изтича в края на 2024 г., компанията да представи план как всъщност стигаме до 0 процента руски петрол на 1 януари 2025 г., без това да застраши наличието на петролни продукти в страната, без да доведе до допълнително оскъпяване и без да създаде рискове за националната сигурност.
Според него този въпрос трябва да бъде разгледан не само от Комисията по бюджет и финанси, но и от енергийната, тъй като там има специфики, свързани със зависимост от вида петрол, как работи рафинерията и други неща, които не са в компетенцията на финансисти.
Председателят на комисията Йордан Цонев (ДПС) предложи смяна на текущия държавен представител на пристанището, за да бъде изготвен доклада от компетентно лице.
Асен Василев обеща да постави въпроса пред Министерски съвет и допълни, че настоящият представител не е предавал писмени доклади никога.
Цонев предложи като вариант изпълнителния директор на НАП, за да има по-голяма консистентност и компетентност на доклада и на извършените проверки.
Мартин Димитров ("Продължаваме промяната" – "Демократична България") изрази мнение, че трябва да има доклад, той да бъде изготвен от министъра на транспорта, в него да има последователност от действия, които ще предприеме.
"Не може повече да имаме представител на държавата в "Лукойл", който да не се отчита пред никого. Трябва да бъде сложен някой, който да защитава интересите на страната", заяви Димитров.
Финансовият министър се съгласи, че е добре следващият представител на държавата да бъде избран по прозрачни критерии, а за момента може би ще е добре някой друг да влезе временно, за да задейства механизма. Той пое ангажимент да повдигне въпроса пред Министерския съвет, допълва БТА.