Рейн пресъхва. Германската икономика търси алтернативи
Германската индустрия намира нови начини за транспортиране на товари - от въглища до химикали, тъй като все по-честото ниско ниво на водата в река Рейн нарушава функционирането на най-голямата европейска икономика, пише Reuters.
Реката с дължина 1230 км, световноизвестна туристическа дестинация и част от националните символи на страната, е търговска артерия за 80% от вътрешните превози на стоки на германската икономика, включително суров петрол и природен газ.
Но след продължителните периоди на маловодие през 2018 г. и 2022 г. сега нивата на Рейн отново са твърде ниски в някои части на реката, за да могат товарните кораби с капацитет до 150 камиона да плават напълно натоварени.
В Германия: Наемите растат, а нови жилища нямаПоскъпването е особено отчетливо в Берлин и Лайпциг. Там наемите растат са над 10%
При германския град Кауб, критичната точка на затлачване за баржите по Рейн, нивото на водата е паднало до най-ниското си ниво за тази година в началото на седмицата. А това е сериозен проблем, като се има предвид, че миналата година по водните пътища на Германия са били превозени 182 млн. метрични тона стоки, което е с 6,4% по-малко от 2021 г. и най-ниското ниво от обединението на Германия насам. И, тъй като тежки горещини обхващат Южна Европа, Федералната агенция за водни пътища и корабоплаване на страната очаква тенденцията на спад да продължи.
Бизнесът търси алтернативи
Германският производител на химикали Covestro транспортира повече от 30% от готовите си продукти и получава по-голямата част от суровините за производството им по Рейн.
"Изменението на климата и все по-честите ниски нива на водата поставят значителни предизвикателства пред Covestro, както и пред други компании", заявява пред информационната агенция Уве Арндт, който оглавява работната група на Covestro за Рейн.
Ето защо групата е наела две баржи с ниско газене, които са в състояние да снабдяват клиентите със солна киселина, дори когато нивото на Рейн в Кьолн спадне до 0,40 м.
Германия инвестира 22 млрд. евро в производство на чипове. Кой печели? Около 75% са предназначени за мултинационални компании като Intel и TSMC
На около 260 км надолу по реката BASF също започва да използва плиткогазещ кораб за снабдяване на своя център в Лудвигсхафен, който получава около 40% от суровините си по Рейн, тъй като реката често е единствен възможен вариант за транспорт на запалими и токсични химикали.
Но нива при Кауб под един метър означават, че традиционните баржи трябва да намалят товарите си повече от два пъти до под 1500 метрични тона, казва корабоплавателният кооператив DTG.
Новият танкер на BASF - Stolt Ludwigshafen, обаче може да носи товар от 2300 тона и да преминава през стеснението при Кауб дори при ултраниски нива от 30 см и това е важно, тъй като химическата група №1 в света зависи от Рейн за доставката на повечето течни суровини, включително нафта.
"Нуждаем се от големи количества, за да поддържаме производството си, а е много трудно да ги пренасяме", казва вицепрезидентът на BASF Барбара Хойер.
Thyssenkrupp, която обявява форсмажорни обстоятелства по време на сухия период през 2018 г., тъй като вече не получава достатъчно суровини, решава проблемите си, като наема дългосрочно влак, който може да доставя около 3000 метрични тона въглища, необходими за производството на стомана, всеки ден.
Ще стане ли гигафабриката на Tesla най-големия завод за коли в ЕвропаКогато заработи на пълни обороти, заводът ще има по-голямо производство от Volkswagen във Волфсбург
Икономическа артерия
Въздействието на ниските нива на водата не се ограничава само до големия бизнес, посочва още Reuters. Забавянето на трафика по Рейн през 2018 г. намалява брутния вътрешен продукт на Германия с цели 0,4%. Като правило, ако нивото на водата при Кауб падне под 78 сантиметра за 30 последователни дни, какъвто е случаят през 2022 г. и 2018 г., промишленото производство спада с 1%, сочат данни на Института за световна икономика в Кил.
Deutsche Bank, която вече очаква икономиката на Германия да се свие с 0,3% през 2023 г., смята, че продължителен период на ниски нива на водата може да забави възстановяването на страната от рецесията.
Членът на управителния съвет на DTG Роберто Спранзи обаче контрира, че търсенето на воден транспорт е намаляло в съответствие с по-ниската икономическа активност, което означава, че въздействието на ниските нива на водата може да бъде по-управляемо, отколкото през предходните години.
Маржовете на печалба в промишлеността се свиват от по-високите цени на превозите и разходите за наемане на баржи при ниски нива на водата. Но логистичните компании се възползват от нарастващото търсене на плавателни съдове, пригодени за по-ниски речни нива.
"Очакваме, че заради изменението на климата екстремните стойности на река Рейн ще се случват по-често", казва Майкел Уйетеваал, генерален мениджър в Stolt-Nielsen.
Компанията води разговори с няколко клиенти, чиито обекти се намират на Рейн или в близост до нея, относно баржи с ниска водоизместимост, казва той и добавя, че компаниите са загрижени за целостта на веригите си за доставки.
Германската HGK Shipping, подразделение на общинската комунална служба в Кьолн, строи три такива кораба за клиенти, включително за световния доставчик на зърнени храни Archer-Daniels-Midland.
ООН към държавите: Ел Ниньо е тук, гответе се за много екстремни явленияПроучването приписва на Ел Ниньо от 1997-98 г. загуби в размер на 5,7 трилиона долара от световния доход
Главният изпълнителен директор на компанията Стефан Бауер заявява, че енергийните, химическите и стоманодобивните компании имат ограничени алтернативи за транспортиране на големи количества суровини.
"В краткосрочен и средносрочен план липсват капацитет, инфраструктура и персонал, които да позволят преминаването към железопътния и автомобилния транспорт", категоричен е той.