„Разведох се“, „Ожених се“ – как и защо личните драми нахлуват в LinkedIn
След 12 години брак и деца Матю Скианела и съпругата му се отдалечават по време на пандемията. В началото на 2021 г. те решават да се разведат.
Матю, който работи като маркетинг мениджър в компания във Вашингтон, се бори с реалността на това да бъдеш отново ерген, споделяйки емоциите си с приятели, със семейството си… и с контактите си в LinkedIn.
„Развеждам се. Господи, колко е гадно да пиша това“, споделя Матю с няколко хиляди души, с които връзките му са предимно професионални, разказва историята му Insider.
Той обяснява защо е решил да публикува тази лична новина в кариерната социална мрежа. „Сега това е човешка мрежа за мен. Място, където се чувствам най-много себе си. Най-много у дома. И най-вече сред моите сродни души“, пише той. „Всички изграждаме нашите професионални замъци тук в LinkedIn, но в реалния живот се случват и глупости.“
Постът на Матю Скианела натрупва хиляди реакции и стотици коментари. „Браво брат“, пише консултант по бизнес растежа. „Майната му на разговорите за възвръщаемост на инвестициите точно сега. Фокусирай се върху семейството си.“
В същото време започва обратната реакция. Други коментиращи критикуват решението му да споделя толкова открито лични неща с колеги, клиенти и потенциални бъдещи работодатели.
Акаунтът в Instagram @BestOfLinkedIn се подиграва с публикацията му пред своите десетки хиляди последователи, пишейки: „Може би това нямаше да се случи, ако не споделяхте всеки детайл от личния си живот в професионална платформа?“
Това е само началото на една тенденция, която вади наяве неудобна истина: вече никой не знае какво означава да си „професионалист“, коментира в публикацията си Insider.
С 950 милиона регистрирани към юли 2023, LinkedIn е на път скоро да има 1 милиард потребители, присъединявайки се към клуба на многолюдните Facebook, Instagram и TikTok.
Стартирал през 2003 г. като онлайн хранилище за автобиографии, гигантът, собственост на Microsoft, наскоро се трансформира.
Не само че има повече потребители, но те публикуват много по-често. Броят на публикациите в LinkedIn е нараснал с 41% от 2021 г. до 2023 г.
По-важното е, че се променя тяхното съдържание, което превръща LinkedIn в една от най-странните социални мрежи в света.
През последните години дистанционната работа разми границите между работа и живот. На този фон LinkedIn публикацията на Питър Рота, SEO експерт от Масачузетс, може би не звучи толкова странно. Или напротив? „Имам една тайна“, пише той на хилядите си последователи през август 2022 г. и пояснява, че от 2015 г. се бори с тревожността, която изпитва, когато му се налага да влезе обществена тоалетна. Това състояние, известно още като синдром на срамежливия пикочен мехур, му е причинило години на дискомфорт и дори го е карало да пропуска сватбите на приятели, както и спонтанни екскурзии, споделя още Рота.
„Вече бях чел подобни уязвими неща от други потребители на LinkedIn, така че и аз почувствах необходимостта да споделя“, казва Рота пред Insider. В последно време той възприема по-личните публикации в LinkedIn като начин да се изправи срещу своите демони и да помогне на други в подобно състояние.
Личните излияния в LinkedIn процъфтяват, казват и други потребители, които използват платформата. Причините са както в бурните промени в социалните норми, така и в тези на пазара на социални мрежи.
Те отчасти се дължат на Covid-19 пандемията: хората внезапно получиха свобода да бъдат уязвими и да изразяват страховете си пред колегите си, докато дистанционната работа едновременно намали задръжките и подкопа голяма част от етикета в офиса, коментира Insider.
Свръхсподелянето на лични казуси идва „до голяма степен от поколението Z“, посочва пък Каталина Валентино, 21-годишен предприемач. Тя стана известна по-рано тази година, когато писа в LinkedIn, че е свалила своите нови обувки Christian Louboutin , за да измине почти една миля боса в снега до срещата на Световния икономически форум в Давос, след като колата ѝ закъсва. „Хората бяха шокирани, но за мен изглеждаше нормално да не се спирам пред нищо“, пише тя. „Точно такъв е начинът на мислене на един предприемач.
Автопортретът, който кара околните да ви възприемат като положителни героиХората са склонни да пренебрегват по-квалифицираните кадри за сметка на такива с вроден талант
Докато LinkedIn изграждаше своята функционалност за споделяне, тя имаше стотици милиони потребители, но без същата култура на публикуване като в Twitter или Instagram. „Платформата беше много неизползвана“, казва Рота, потребителят със страх от обществени тоалетни. По думите му после някои потребители откриват, че една и съща публикация ще получи много по-голяма ангажираност в LinkedIn в сравнение с конкурентни социални платформи - което я прави привлекателно място за концентриране на техните енергии.
Може ли така LinkedIn да се превърне в най-силния играч на пазара на социални мрежи, на който Facebook става все по-малко популярен за новото поколение, X, известна преди като Twitter, е обект на капризите на Илон Мъск, а краткото видео на TikTok е съвсем различна форма на съдържание.
Както писа Bloomberg в коментар през август, „LinkedIn се превръща в платформа, в която обикновените хора всъщност искат да излязат с името си и да публикуват мислите си. Може да се окаже готино.“
От Facebook за костюмари до по-неформален тон. Защо се променя LinkedIn?Защо някога стабилният билборд на полираната комуникация на корпоративната общност претърпя рязка промяна в тона?
Процъфтяващата сатира на @BestOfLinkedIn
Най-сигурният знак колко гореща мрежа става LinkedIn са сатиричните публикации.
През 2018 г. Джон Хики работи в областта на продажбите в технологичния сектор в Сан Франциско и се „поболява“, по думите му, от културата на безкрайна самореклама. Затова решава да се позабавлява.
Той започва да публикува най-лошите „LinkedInfluencers“, които намира на личната си страница в Twitter – безсрамните самохвалства, личните постижения със съмнителна достоверност, постовете, насърчаващи съмнителен подход към баланса между професионалния и личния живот.
Те се оказват незабавен хит и ретуитовете започват да валят. Затова той решава да създаде специална меме страница, за да се забавлява с професионалните ексцесии, наричайки я @BestOfLinkedIn.
„Ако работихте за мен и представяхте марката ми по този начин, незабавно щяхте да бъдете уволнен“, пише Хики.
Той бързо трупа десетки хиляди последователи в Twitter и Instagram и хората започват да му изпращат примери от собствените си мрежи.
В една от публикациите си той „пронизва в сърцето“ главен изпълнителен директор, който споделя ревливо селфи, след като е съкратил служители.
В друга критикува потребител, който пише за отпуска си след смъртта на баща си, но се е погрижил да продължи да проверява LinkedIn.
(Пак Хики издава срамежливия уринарен пост на Питър Рота.)
Така се появява по-голям конкурентен акаунт, State Of LinkedIn, а общността на Reddit „LinkedIn Lunatics“ процъфтява.
Когато Хики попада на публикацията на Матю Скианела за развода му, той решава, че това е перфектен пример за прекалено споделяне на лични неща онлайн.
Но не е готов за това, което се случва няколко дни след като иронизира поста на разведения. Хики получава гневен имейл от шефа на Матю, който гласи: „Осъзнавате ли колко опасно е да тролите публикации в LinkedIn? За две секунди открих за кого работите, кои са партньорите на вашата агенция, кои са вашите клиенти и т.н.“, предупреждава зловещо той. „Ако работихте за мен и представяхте марката ми по този начин, незабавно щяхте да бъдете уволнен.“
Съобщението, което Хики получава от разведения Матю, е още по-откровено. Той му изпраща точен адрес, на който го предизвиква да повтори написаното в очите му.
Как да изпъкнете пред компании, за които уменията са по-важни от дипломитеКомпаниите променят подхода си при наемане, като се фокусират повече върху уменията, а не върху образованието или предишен трудов опит
Александър Коен, изпълнителен директор на компания за здравни технологии в Сан Франциско, е един от най-напористите „тролове“ в самата мрежа LinkedIn. Той пусна скандална публикация за това как готви пиле с масло и чесън в хотелска кафе машина. „Въпреки че моята компания покрива разходите ми за вечеря, докато пътувам, исках да спестя пари, защото знам, че всеки долар е важен“, обяснява той.
Джак Рейнс, който завършва MBA в Columbia Business School, също е усъвършенствал изкуството на LinkedIn пародиите, насочвайки ги най-често към профилите тип „финансово гуру“ и тези, които продават курсове за лидерство.
След като Ню Йорк обявява стимул от 100 долара, за да насърчи жителите да се ваксинират, той публикува, че е спечелил 100 000 долара, като е получил 1000 инжекции за 16 дни. „Възможности като тези са рядкост, но трябва да се възползвате от тях, ако искате успешно да изградите богатство“, мъдро съветва той своите последователи. Лошото е, че някои от тях вярват, че това е истина.
Рейнс също получава ответен удар за постовете си. През есента на 2022 г. той пуска сатирична публикация за това как е намерил начин да избегне плащането за храна в Ню Йорк.
Не след дълго се озовава в деканата на Колумбийския студентски кабинет. Възмутен възпитаник се е оплакал от това, което според него е чистосърдечно признание за кражба и иска Рейнс да бъде наказан. Така LinkedIn сатирикът се озовава в сюрреалистичен разговор, в който се налага да обяснява на декана ироничната наклонност на своята личност в мрежата и че не, той наистина не краде храна от хотели около Манхатън. Деканът в крайна сметка намира цялата история за забавна по думите на Рейнс.
Наистина ли напористото публикуване в LinkedIn е добро за вашата кариера?
Джон Рийд е скептичен към самовъзвеличаването в LinkedIn. Той е творчески директор, който през цялата си кариера е „наеман, уволняван и управляван“, по собствените му думи пред Insider.
„Мисля, че прекомерното споделяне е най-малкото розов флаг, вероятно червен флаг“, казва той и допълва, че това показва неразбиране как тази платформа в частност, и социалните медии като цяло, работят.
Чувствата му по темата може би са провокирани от необичайно телефонно обаждане до неговия работодател, маркетингова фирма в Оукланд, в началото на 2021 г. В другия край на линията е човек на име Джон Франко, който е бесен на един от подчинените на Рийд: Джон Хики.
Говорейки със самия шеф на Рийд, възмутеният Франко пита дали компанията е знаела, че Хики управлява мем акаунти в Twitter и Instagram под името @BestofLinkedIn, чрез които току-що се е подиграл на служител в маркетинговата фирма на Франко: Матю Скианела, разведеният.
След поредния сюрреалистичен разговор, Рийд и шефът на компанията разговарят с Хики, който вече е изтрил публикацията, както прави, когато получи обратен удар.
Рийд гледа на обаждането на Франко като на имплицитно искане Хики да бъде уволнен, но това никога не би могло да се случи – защото той всъщност е рискувал и е наел Хики най-вече заради силата му като автор на текстове чрез меме акаунта му.
Скианела се е държал лицемерно, смята Рийд. „Той беше готов да се изложи с личните си публикации, но не успя да понесе жегата, която последва, след като се озова в очите на обществеността.
Междувременно Франко смята, че публикацията в @BestOfLinkedIn е нечестна и крайно непрофесионална атака и че той е длъжен да пази гърба на служителите си. „Честно казано, има много хора, които използват LinkedIn по наистина лош начин, което е супер досадно и е голямо отклонение“, казва той за Insider, допълвайки, че не намира публикацията на разведения Матю за такава.
Според Джоузеф Йе, технологичен специалист по набиране на персонал в Калифорния, който е работил за LinkedIn, откровените публикации са балансиращ акт, ако са уместни. „Те помагат за това хората да си спомнят кой сте и, второ, да разберете какво чете екосистемата.“
От друга страна, грешното съдържание може да бъде отблъскващо.
Защо да си инфлуенсър още не е професияСмята се, че инфлуенсърството е за млади жени, а създателите на съдържание са заклеймявани като мързеливци, дори измамници. Но изкуството и бизнесът им се променят
Какво точно е и какво не е приемливо в LinkedIn зависи от нормите на вашата индустрия
Търговските представители може да имат много различни идеи за професионализъм в сравнение с адвокатите или програмистите.
Ако „играете правилно“, може да се откроите, но трябва да е ясно, че LinkedIn не иска да бъде място за вайръл публикации. Това е послание от Даниел Рот, главен редактор на сайта, който работи в компанията от 2011 г., след предишна позиция като главен редактор на списание Fortune.
През последните 12 месеца алгоритъмът на сайта се променя, за да даде приоритет на това, което Рот нарича съдържание тип „знание“ – публикации, които действително ще помогнат на хората да напреднат в работата си – вместо самохвални.
След бума на личното споделяне, предизвикан от COVID, казва Рот, махалото се е върнало назад – но не дотам, както бяха нещата преди пандемията. „Новото нормално е, че говорейки в офиса, вие сте по-склонни да покажете кой сте като човек, както и как работите като професионалист“, коментира той. „Мисля, че този вид уязвимост е постоянна част от начина, по който хората публикуват в LinkedIn. Така че първо е знанието, но после към него може да добавим човечността.“
#Worktok: Работата е живот, животът е социални мрежи. Другото е историяХаштагът #worktok се разраства стремително и се превръща във форум за откровени дискусии, свързани с работните места
Случаят Хики-Скианела може би подсказва накъде духа вятърът
Разведеният Матю Скианела и основателят на @BestOfLinkedIn Джон Хики в крайна сметка не стигат до саморазправа.
Вместо това Хики продължава да работи в компанията, в която е по онова време още около година, преди да стане асоцииран творчески директор, работейки с клиенти от най-високо ниво, включително Salesforce, Jameson и New York Mets. Две години по-късно той рядко проверява LinkedIn, сега публикува в своя мем акаунт само около веднъж месечно, което е спад от ежедневния му пик преди около година.
Междувременно Скианела получава няколко повишения и сменя работата си. И все още е активен в социалната мрежа, където вече има около 6000 последователи, споделящи актуализации за работата и кариерата си.
По-рано през 2023 г. той се жени повторно. И съобщава за това в LinkedIn.