X, платформата, известна преди като Twitter, ще започне да таксува новите потребители 1 долар на година за достъп до ключови функции, съобщи във вторник Fortune, позовавайки се свой източник. По-късно информацията беше потвърдена от компанията, която започна да начислява таксата за нови потребители в Нова Зеландия и Филипините, отбелязвайки една от най-значимите промени в платформата за социални медии, откакто Илон Мъск я придоби преди година.

В изявление акаунтът за поддръжка на X потвърди подробностите и описа хода като начин за ограничаване на разпространението на ботове и спам в платформата, а не като начинание за правене на пари. „Този нов тест е разработен, за да подкрепи вече успешните ни усилия за намаляване на спама, манипулирането на нашата платформа и активността на ботове, като същевременно балансира достъпността на платформата с малката сума на таксата. Това не е двигател на печалбата“, казват от компанията.

Годишната такса от $1 е само за нови потребители и не важи за вече регистриралите се. Не е ясно дали и кога планът за плащане ще бъде разширен за потребители в други страни. Програмата също така е различна от X Premium, която предлага допълнителни функции като "Undo" и "Edit" за публикации за $8 на месец.

Въпреки скромната сума, таксата от $1 за достъп до основните функции бележи голяма промяна за социалната медийна услуга, която е безплатна за използване от дебюта си като Twitter през 2006 г. Според източника на Fortune новите потребители ще трябва да платят $1 за достъп до основни функционалности като туитване, отговаряне на туитове, харесване и маркиране на туитове и създаване на списъци.

Малко след съобщението, от туит на Мъск стана ясно, че четенето е безплатно, но писането е с пари. „Това е единственият начин да се борим с ботове, без да блокираме реални потребители“, посочва Мъск. „Това няма да спре напълно ботовете, но ще бъде 1000 пъти по-трудно да се манипулира платформата.“

Бягство от заешката дупка: Историята на един бивш конспиративен теоретикКак Брент Лий излиза от конспиративния свят след 15 години консумация на „по-истинско“ съдържание онлайн

Ще искат ли потребителите да споделят финансовата си информация с X на Илон Мъск?

Мъск отдавна предлага идеята за таксуване на потребителите на X по $1. По време на предаван на живо разговор с израелския премиер Бенямин Нетаняху миналия месец той каза: „Това е единственият начин да се преборя с огромни армии от ботове, за който се сеща“.

Получаването на информация за дебитна/кредитна карта също би помогнало на визията на Мъск да превърне X в „приложение за всичко“, което позволява на потребителите да правят покупки директно от приложението, наред с други неща. Все пак, като се има предвид бурната репутация на компанията при Мъск, някои потребители изразяват колебание да дадат такава информация на фона на новината за плана от $1, отбелязва Fortune.

Откакто изпълнителният директор на Tesla и SpaceX придоби Twitter за 44 милиарда долара през ноември 2022 г., компанията беше разтърсена от поредица от привидно случайни промени, включително съкращения, които елиминираха 75% от персонала, и охлаждане на усилията за модериране на съдържание. Мъск защити този ход като част от ангажимента си към свободата на словото, но много големи марки спряха да рекламират в X.

Може ли Линда Якарино да укроти Мъск и да върне рекламодателите в Twitter?Новият главен изпълнителен директор на платформата вече е подавала ръка на милиардера в общуването му с брандовете

През май Мъск избра рекламния директор на NBC Universal Линда Якарино да поеме поста главен изпълнителен директор на X, за да привлече рекламодателите на големи марки обратно към платформата. В интервю на сцената на Vox's Code Conference миналия месец, Якарино каза, че 90% от 100-те най-добри рекламодатели са се завърнали през предходните 12 седмици и че компанията наближава точката на рентабилност по отношение на оперативния паричен поток.

Някои анализатори обаче поставят под съмнение способността на Якарино да възстанови рекламния бизнес предвид навика на Мъск да взема импулсивни и потенциално контрапродуктивни решения. Запитана на същата конференция как идеята за абонаментен модел, предложена преди това от Мъск, може да повлияе на рекламните приходи, Якарино отговори: „Той каза ли това или каза, че мисли за това?“