Забраненият плод чатбот - и как служителите търсят таен достъп до него
Откакто OpenAI стартира ChatGPT през ноември 2022 г., доста компании се опитват да контролират използването му на работното място. Притесненията им са свързани с изтичането на данни - не само по отношение на неволното обучение на чатбота с чувствителна информация, но и заради потенциалното споделяне на корпоративни тайни с конкуренти заради невнимателен подход при писането на подканите.
Въпреки това много служители обичат технологията и дори стават зависими от нея, посочва BBC.
Потребителските AI инструменти са много практични, улеснявайки изпълнението на технически задачи, както и при агрегиране на съдържание и предоставяне на полезна първа чернова, коментира Брайън Хенкок, партньор в McKinsey & Co, базиран във Вашингтон. Всичко това облекчава когнитивното натоварване и графиците на служителите, добавя той.
„CheatGPT“: Те използват тайно изкуствен интелект, за да работят по-малкоВсе повече служители работят с AI по-бързо и по-добре, като нарушават правилата на компанията
Все повече служители вече знаят това от първа ръка. BBC разказва за базирания в Берлин бизнес консултант Мат и неговия колега, които са сред първите на работното си място, открили ChatGPT само седмици след пускането му. Мат казва, че чатботът е променил работните им дни за една нощ, олекотявайки изпълнението на много задачи, сред които изготвяне на задълбочени презентации пред клиенти
Единствената уловка: Мат и колегата му трябва да пазят използването на ChatGPT в тайна, обръщайки се към инструмента най-вече в дните на работа от вкъщи.
„Имахме значително конкурентно предимство пред нашите колеги – продукцията ни беше много по-бърза и те не можеха да разберат как. Нашият мениджър беше много впечатлен и говори за представянето ни с висшето ръководство“, разказва Мат пред BBC.
Независимо дали технологията е изрично забранена или на нея се гледа с подозрение, много служители търсят начини да продължат дискретно да използват генеративни AI инструменти. Проучване на професионалната социална мрежа Fishbowl от февруари 2023 г. показва, че 68% от 5067 респонденти, които са използвали AI по време на работа, не разкриват това на своите шефове.
Дори в случаите без забрани на работното място, служителите все пак може да искат да запазят използването на AI в тайна. „Тъй като все още няма установени норми около AI, на пръв поглед може да изглежда, че признавате, че всъщност не сте толкова добър в работата си, ако машината върши много от задачите ви“, казва Саймън Джонсън, ръководител на групата по глобална икономика и управление в MIT Sloan School of Management, в Масачузетс, САЩ. "Естествено е хората да искат да скрият това."
В резултат в платформи като Reddit се появяват форуми за служители, които търсят методи за тайно заобикаляне на корпоративните забрани на инструменти като ChatGPT, включително чрез решения като интегриране на чатбота в собствено приложение, маскирано като инструмент на работното място, или по-прости - добавяне на екран за поверителност или дискретен достъп до технологията през личния им телефон.
Очаква се все по-голям брой служители да търсят такива решения, особено сред вече зависимите. Според проучване на BlackBerry от август 2023 г. сред 2000 мениджъри в глобален мащаб, 75% в обмислят или прилагат забрани за ChatGPT и други генеративни AI приложения на работното място. 61% казват, че мерките ще бъдат дългосрочни или постоянни.
Въпреки че забраните могат да помогнат на компаниите да пазят чувствителната си информация, те може да имат и обратен ефект, особено в по-дългосрочен план, водейки до демотивация сред служителите и текучество.
Що се отнася до Мат и колегата му, те са намерили заобиколно решение, за да останат крачка напред – използват тайно платформата за търсачки Perplexity. Подобно на ChatGPT, това е генеративен AI инструмент, който връща сложни писмени отговори на основни подкани за миг. Мат харесва Perplexity дори повече от ChatGPT, защото, по думите му, предоставя информация в реално време и цитира източници, които могат бързо да бъдат проверени. „Това е идеално, когато презентациите изискват задълбочени, актуални познания“, казва Мат. Добавя, че се надява да може да продължи да използва най-новия си AI инструмент тайно възможно най-дълго, за да запази конкурентното си предимство.