„Дигитален близнак“ може да реши изхода от конфликта в Близкия изток
ООН предприема иновативна стъпка в разрешаването на дългогодишния конфликт между Израел и Палестина, като стартира партньорство с CulturePulse - компания за изкуствен интелект, основана от Ф. Лерон Шулц и Джъстин Лейн.
Начинанието има за цел да използва усъвършенствана технология за изкуствен интелект, за да получава ценна информация за потенциални решения на кризата.
Шулц и Лейн, двама американски граждани, предприемат пътуване до Западния бряг през септември, малко преди нападението на Хамас в Израел на 7 октомври. Тяхната мисия е да разработят модел на изкуствен интелект като част от договор с ООН, който значително се различава от конвенционалните методи за разрешаване на конфликти.
"Основното е, че моделът не е предназначен за разрешаване на ситуацията, а за разбиране, анализиране и получаване на информация за прилагането на политики и комуникационни стратегии", пояснява Шулц в интервю за Wired.
Израелско-палестинският конфликт, със своята десетилетна история и сложна природа, не се поддава на многобройни опити за намиране на политическо решение.
Общо мнение на политици и анализатори сочи, че разрешаването му ще изисква не само сътрудничеството на участващите страни, но и подкрепата на международната общност. Като алтернатива на това, подходът на CulturePulse е да идентифицира основните фактори, които допринасят за конфликта.
Лейн подчертава пред Wired: "Знаем, че не може да се реши толкова сложен проблем с една-единствена система за изкуствен интелект. Според мен това никога няма да бъде осъществимо. Това, което е осъществимо, е да се използва интелигентна система за AI - да се използва дигитален близнак на конфликта - за да се проучат потенциалните решения, които съществуват."
"Дигиталният близнак", споменат от Лейн, създава виртуални представителства на всички 15 милиона хора, живеещи в израелски и палестинските територии, като всяко от тях ще притежава характеристики като демографски данни, религиозни убеждения и морални ценности, които ще отразяват техните реални партньори.
AI моделът на CulturePulse ще включва над 80 категории за всеки "агент", включително емоционални състояния като гняв и тревожност, личностни характеристики, морал, семейни структури, социални кръгове, финансови ситуации, расизъм и език на омразата.
"Тези модели са цели изкуствени общества с хиляди или милиони симулирани адаптивни изкуствено интелигентни агенти, които са свързани в мрежа помежду с, и са проектирани по начин, който е по-реалистичен от психологическа гледна точка и по-реалистичен от социологическа гледна точка.
По принцип имате лаборатория, изкуствена лаборатория, с която можете да си играете на вашия компютър по начини, които никога не бихте могли да направите етично, със сигурност, в реалния свят.", поясни Шулц пред Wired.
Системата CulturePulse ще позволи на ООН да наблюдава как това виртуално общество реагира на различни промени, включително в икономическия просперитет, в нивото на сигурност, в еволюция на политическите влияния и редица други параметри.
Създателите на проекта твърдят, че техният модел демонстрира забележителна точност на прогнозиране, като корелацията му с резултатите от реалния свят е над 95%.