Интернет пропагандатори, свързани с Русия, са подмамили поне седем западни знаменитости, сред които Илайджа Ууд и Присила Пресли.

Целта е била да запишат кратки видеоклипове в подкрепа на нейната информационна война срещу Украйна, според ново изследване на сигурността, проведено от Microsoft, цитирано от The Wall Street Journal.

Звездите са били помолени да изкажат загриженост и подкрепа чрез приложението Cameo към човек на име „Владимир", който има проблеми със субстанции и алкохол, казват от Microsoft. Слето това тези послания са били редактирани, допълнени с емотикони, линкове и лога на медии и споделяни онлайн от троловете, подкрепящи Русия.

Целта на тези клипове е да се създаде впечатлението, че известните личности потвърждават, че украинският президент Володимир Зеленски има проблеми с наркотиците и алкохола - твърдения, които Русия е прокарвала и в миналото.

Факторът AI в пропагандата и дезинформацията по време на войнаРолята на пропагандата и в двете страни на конфликта

В един от видеоклиповете в грубо редактирано съобщение на Илайджа Ууд до "Владимир" се споменават наркотици и алкохол, като се казва „Просто искам да се уверя, че получавате помощ".

Видеото с Ууд се появи за първи път през юли, но оттогава изследователите на Microsoft са забелязали шест други подобни обръщения на известни личности, използвани по същия начин, включително клипове на актьора от Breaking Bad Дийн Норис, Джон К. Макгинли от Scrubs и Кейт Фланъри от The Office.

Това е най-новата тактика, използвана от руските тролове, откакто Москва нахлу в Украйна преди близо две години. Тя отразява продължаващите усилия на Русия да изкриви глобалното възприятие за войната, коментира WSJ.

„Руските оператори в областта на киберсигурността и влиянието демонстрират адаптивност по време на войната в Украйна, като опитват нови начини да получат предимство на бойното поле и да подкопаят източниците на вътрешна и външна подкрепа за Киев", пише Microsoft в доклад, обобщаващ най-новите изследвания на компанията в областта на киберсигурността за конфликта в Украйна.

Анатомия на дълбокия фейк: Как се създават събития, които не са се случвалиСитуационните фейкове са следващия етап на технологиите, които преобръщат възприятията на аудиторията за реалността

Въпреки че публикациите изглежда не са придобили значителна популярност в интернет, някои копия на подправените видеоклипове са открити онлайн от WSJ.

Приложението, чрез което „Владимир“ се свързва с лицата Cameo беше пуснато през 2017 г., за да позволи на известни личности да печелят пари от лични видеоклипове, обръщайки се към феновете си.

Според уебсайта тарифата на Присила Пресли за записване на видеоклип за потребителите е 200 долара. В момента Ууд пък е посочен в платформата като временно недостъпен.