Експертът по недвижими имоти Роб Дикс е готов да отговаря на въпроси по всяко време на денонощието.

Той има хиляди последователи, които постоянно го питат нещо, но той се справя. Защото е клонирал себе си.

Не се тревожете, че поради обичайната си заетост сте изпуснали някакво много важно медицинско откритие. Роб Дикс има стопроцентово свое копие, но лекарите нямат нищо общо с това. Той е клонирал себе си на собствения си сайт използвайки технология, базирана на изкуствен интелект. Резултатът е събеседник от типа на чатбот, но със знанията на Дикс и неговия бизнеспартньор Роб Бенс.

Как AI клонира Дикс?

Технологията е захранена с всички негови книги, седмичната му вестникарска колонка, както и подкаста му.

„В колонката си отговаряме на хората, които искат да инвестират в имоти, в подкаста – също. Но въпросите винаги са много. А голяма част от отговорите всъщност са някъде из огромното по обем по съдържание, което сме произвели през последните десетина години. И тъй като изкуственият интелект е обучен от нашите думи, хората получават отговори на всички въпроси“, казва Дикс пред BBC.

Анимиран аватар с глас на човек - отключва ли Microsoft кутията на Пандора?Microsoft признава рисковете, свързани с подобни технологии, познати като Deepfake

Дикс и Бенс са само двама от над 150-те човека, използвали до момента технологията за клониране. Един от създателите ѝ е компанията Coachvox AI.

„Ние създаваме обучители и ментори, базирани на реални хора. Нашият продукт създава AI версия на самите вас. Вие на практика клонирате себе си като оставате на разположение на другите 24/7“, казва Джоди Кук, основател на CoachvoxAI.

Сред техните клиенти са изпълнителни директори, астролог, нутриционист, фитнес инструктор и дори брачен съветник. Това е малък, но бързо растящ сектор. Coachvox AI не са единствените в него. Сред пионерите са британската Synthesia, и американският стартъп Delphi.

Идеята на AI клонингите е, че по този начин „оригиналите“ могат да имат повече свободно време и да прехвърлят част от задачите на технологията.

Delphi работи по сходен начин. Компанията предлага на клиентите си AI базиран чатбот, който може да бъде обучаван с всякакъв вид информация – текстове, видеа, подкаст, книги и т.н.

Запознайте се с Gemini: Най-мощният изкуствен интелект на GoogleКомпанията планира да лицензира Gemini за клиенти чрез Google Cloud, които да го използват в собствените си приложения

Според Coachvox на база на тези данни клонингът може да „разсъждава“ сам, а не само да преповтаря нещо вече научено. Synthesia отиват още по-далеч – те добавят видео и звук с идеята, че потребителите могат да създадат аватар, който да говори и има свой образ. Това се прави чрез заснемане на главата и раменете на потребителя. Този аватар може да разговаря с клиенти и колеги на 120 езика. Затова фирмата твърди, че можете да създадете „реалистична версия на самия себе си“.

Роуз Радфорд, бизнес коуч във Великобритания, също има свой дигитален клонинг.

„Прекарвам много време отговаряйки на въпроси на клиенти. Затова реших, че с моята AI версия те могат да получават отговори по всяко време без да е нужно да се намесвам“, казва тя.

AI под елхата: Нови чатбот приложения превземат КоледаВсе повече търговци на дребно използват изкуствен интелект в своя инструментариум, за да привличат купувачи по празниците

Дотук добре, но този нов модел си има своите недостатъци.

„Да създаваш полезно съдържание, което ще помогне на някого в кариерното му развитие, винаги е добре дошло. Но хората трябва да имат реалистични очаквания относно качеството му. Реалните ситуации често са много по-сложни, така че не може един чатбот да реши проблемите“, казва проф. Флориан Стал, икономист и експерт по AI, работещ в центъра за научни данни към университета в Манхайм.

Д-р Клеър Уолш, директор на образователната програма на британската организация Institute of Analytics, е още по-предпазлива.

„Съвременните технологии работят на база частично познаване на света, а това може да е много опасно. От друга страна, човешкият опит е безкраен и на машините със сегашните им възможности не може да се вярва“, казва тя.

Дикс, който вече е направил свой клонинг, твърди, че на клиентите винаги трябва да се напомня, че си говорят с технология, а не с реален човек.

„Когато говорим за пари, отговорността е много голяма. Затова се опасявам, че AI може да каже нещо с категоричен тон, докато в реалността нещата не стоят така и всяка ситуация е различна. Някои хора смятат, че с такива предупреждения се отива твърде далеч, но е по-добре хората да проучват допълнително, отколкото да не го правят“, подчертава той.