Възход след падение: Как Cyberpunk изгуби $300 млн., но се превърна в хит
Дни след като Cyberpunk 2077 дебютира през декември 2020 г., шумно рекламираната видеоигра имаше толкова бъгове, че Sony Group я изтегли от магазина си за PlayStation, а играчите заляха социалните мрежи с оплаквания.
Неуспехът изненада геймърите отчасти защото Cyberpunk, за която Киану Рийвс предостави външния си вид и гласа си, беше една от най-скъпите видеоигри, пускани някога.
Миналия месец тя увенча невероятното си завръщане, като спечели наградата за най-добра текуща игра на едно от най-големите изложения за награди в индустрията.
Тригодишният път от провал до феномен изисква харченето на повече пари и представлява един от най-драматичните примери за това как създателите на видеоигри могат да се опитат да изкупят неуспехите си със средства, които не са толкова приложими за други форми на забавление.
"Това е един от начините, по които индустрията на игрите се различава много от киното", казва пред The Wall Street Journal анализаторът на TD Cowen Дъг Кройц. "Лошият филм си остава лош завинаги. Нищо не може да се направи по въпроса. При видеоигрите има втори шанс."
Компаниите за игри са свикнали да произвеждат продължения на успешни франчайзи. Дружествата трябва да приемат риска, че влагат повече пари в потенциално загубена кауза в индустрия, където създаването и пускането на игра от най-високо ниво може да струва стотици милиони долари.
CD Projekt, базираният във Варшава разработчик на няколко други големи хита, решава, че ще е по-разумно да поправи Cyberpunk 2077, вместо да се заеме с друг голям проект, посочва WSJ.
Обратът включва отстраняването на безброй грешки, участието на втора холивудска звезда - Идрис Елба, както и цялостна промяна на начина, по който компанията прави мащабни, кинематографични видеоигри.
Михал Новаковски, един от главните изпълнителни директори на CD Projekt, казва, че служителите са били мотивирани от желанието да постъпят правилно спрямо геймърите. Осем милиона клиенти правят предварителна поръчка на играта за 60 долара, а още пет я купуват в рамките на 10 дни след пускането ѝ на пазара.
AI ще контролира съзнанието на персонажите в гейминг индустрията
Първоначалното пускане на играта беше отменяно няколко пъти, отчасти заради предизвикателствата за служителите, работещи от дома си по време на пандемията.
Ръководителите на CD Projekt заявиха, че компанията е похарчила около 330 млн. долара за създаването на играта преди нейното пускане през 2020 г., което е много повече от 80-те млн. долара, които тя похарчи за предишната си игра The Witcher 3: Wild Hunt. Предварителната работа по Cyberpunk е започнала още през 2012 г.
Някои анализатори прогнозираха, че тя ще бъде най-продаваната игра за 2020 г. Но изключително натовареното ѝ с бъгове пускане на пазара накара компанията да предприеме необичайната стъпка да предложи на играчите възстановяване на суми заедно с публично извинение.
Цената на акциите ѝ рязко се понижи, изтривайки 2 млрд. долара пазарна стойност, и оставяйки я със 76% спад от най-високата ѝ оценка през август 2020 г.
Въпреки че играта прави успешно възраждане, това струва ресурси, които биха могли да бъдат използвани за разработване на нови допълнения или други заглавия, коментира WSJ.
За да поправи Cyberpunk, CD Projekt трябва да се справи с планина от отзиви на клиенти. Ръководителите първо да адресират най-критичните проблеми, като например това, че при продължителни игрални сесии екранът внезапно се срива, изтривайки последния напредък на играчите. След това създават редовен график за решаване на останалите недостатъци.
През юни 2021 г. най-съществените промени са завършени и играта се връща в магазина на PlayStation, като отново става достъпна за потребителите на най-популярната конзола.
В крайна сметка CD Projekt пуска 24 софтуерни актуализации за отстраняване на недостатъци.
Компанията преминава към процес на разработване на софтуер, известен като Agile, който реорганизира екипите да си сътрудничат по-тясно и да изпълняват задачите в кратки спринтове, за да могат да се правят постепенни промени.
Трансформацията означава, че около три четвърти от служителите на CD Projekt трябва да се адаптират към новите начини на работа. Новаковски споделя, че изтощителният преход е улеснил ранното справяне с проблемите и избягването на повтарянето на предишни грешки.
През септември компанията достави голямо попълнение към Cyberpunk 2077, наречено Phantom Liberty. То има различна история и в него участват както Елба, така и Рийвс. За да имат достъп до експанзията, купувачите трябва да притежават оригиналната игра.
От CD Projekt казват, че създаването и пускането на пазара е струвало малко под 100 млн. долара.
Възраждането на франчайза идва в момент, в който световните потребителски разходи за софтуери на игри са останали непроменени през 2023 г., след спад през предходната година за първи път от повече от десетилетие, според данни на Newzoo.
Продажбите на Phantom Liberty надхвърлят пет милиона броя през 2023 г., според CD Projekt.
Преди пускането на новия продукт, Новаковски и екипът му били уверени, че нещата ще минат гладко заради уроците от 2020 г. Новият процес на разработка е позволил по-ранно и по-обширно тестване на бъгове, а няколко критици от индустрията, на които са го показали предварително, са дали положителни отзиви.
"Това беше най-спокойната премиера в живота ми", казва още Новаковски.
През октомври продажбите на Cyberpunk 2077 надхвърлят 25 милиона бройки. Инвестиционната банка Stifel изчислява, че тази сума се равнява на близо 770 млн. долара, което я прави солиден хит и е наравно с продажбите на най-популярните игри от франчайза Call of Duty, отбелязва WSJ.
Репутацията на играта е повишена и от победата на наградите в Лос Анджелис, където тя беше номинирана в още четири категории, включително за най-добра история за Phantom Liberty.
"Повечето компании умират при такъв лош старт. Тази всъщност излезе по-силна", казва в заключение Йост ван Дрюнен, главен изпълнителен директор на компанията за анализ на видеоигри Aldora.io.