Офисен световъртеж: Как да се измъкнем от въздействието на негативни емоции
Ако някога сте се чувствали претоварени от емоции в офиса, може би знаете какво означава "световъртеж" на работното място, обяснява Дан Л. Шапиро, директор на Програмата за международни отношения в Харвард.
Световъртежът често се случва в определени ситуации, например когато преговаряте за повишаване на заплатата или представяте идеята си и срещнете неочаквана обратна връзка или критика.
Дори мислите ви да са рационални, действията ви може да представляват по-емоционална реакция в този момент.
"Голяма част от разсъжденията ни имат емоционална основа и тя идва от това, което чувстваме в телата си", казва експертът. "Ако не сте наясно с това, в повечето случаи ще реагирате неправилно", допълва той, цитиран от CNBC.
Ето как да разберете, че изпитвате световъртеж на работното място и как да запазите самообладание по време на потенциално проблемни ситуации.
Да си представим, че разговаряте с мениджър, който не знае каква роля сте изиграли в скорошен успешен проект.
А може би колега се опитва да ви натовари с работата си.
Подобни ситуации могат да бъдат разочароващи и да ви накарат да се чувствате недооценени.
"Световъртежът е онова чувство, когато наистина сте погълнати от даден конфликт", твърди Шапиро.
"Може би шефът ви поставя на по-ниско ниво съвсем целенасочено, а може би не. Така или иначе, мозъкът ви сякаш ще се пръсне от емоции. Сърцето ви може да започне да бие по-бързо и мислите ви да се ускорят.
Ако не разпознаете, че изпитвате световъртеж, може да реагирате по-темпераментно, отколкото е уместно".
За да избегнете това, преди всяка служебна среща от подобен характер, си дайте кратък съвет. Спомнете си какво точно се опитвате да съобщите по време на този разговор.
"Още преди да влезете в кабинета на шефа, се запитайте: "Каква е моята цел и какъв е моят дневен ред?", съветва Шапиро.
Ако и когато нещата се разгорещят, "направете пауза и си поемете дъх". Това може да помогне да си върнете контрола.
След това си припомнете целта, която сте си поставили по-рано.
"Върнете се в рационалното пространство на мозъка. Целта е да съобщите на шефа колко усилено сте работили. Целта ви е да му покажете, че го уважавате. Да получите съвет как да се справите с този период от кариерата си".
Ако искате срещата наистина да бъде продуктивна, съсредоточете се върху това, което искате да постигнете, и не се разсейвайте с концентрация върху дадено изказване или възприятие.
Това може да ви помогне да се измъкнете от състоянието на световъртеж и да се върнете към нагласата, с която да проведете разговор в сътрудничество, а не в конфликт, допълва експертът.