Хората, които живеят в самолети
След като губи къщата си в пожар на Джо Ан Юсери ѝ хрумва, че иска да живее в самолет. Тя се заема съвсем сериозно със задачата. Купува си стар Boeing 727, а после го откарва в имот, който притежава.
Прекарва следващите шест месеца в ремонти, които извършва предимно сама. Накрая има около 140 квадрата жилищна площ – три спални, две бани и даже вана на мястото на някогашната пилотска кабина. Цялото удоволствие струва около 30 хил. долара. Днес биха ѝ трябвали двойно повече пари.
Джо Ан е козметичка от Мисисипи. Тя никога не е имала нещо общо с авиацията. Нейният зет обаче работи в сектора и веднъж ѝ подхвърля идеята за самолета. Тя живее в машината продължение на четири години – от 1995 до 1999 г.
Джо Ан не е първата, която се решава на тази авантюра. Но при нея нещата се получават без сътресения и даже опитът ѝ се превръща във вдъхновение за други, разказва CNN.
Един ден в края на миналия век Брус Кембъл шофира, когато чува историята на Джо Ан по радиото. После си спомня:
„Почти изялзох от пътя, защото ми стана толкова интересно, че цялото ми внимание бе насочено към радиото. Още на следващия ден започнах да звъня по телефона и да проучвам“.
Към днешна дата той също живее в Boeing 727. Самолетът е „приземен“ в една гора в района на град Хилсбъроу, Орегон.
„Благодарен съм на Джо Ан, защото ми показа, че е възможно. Не бих живял в обикновен дом“, казва той.
Но макар да харесва самолета си, той признава, че е направил немалко грешки, когато го е превръщал в място за живеене. На базата на опита си той обяснява, че е грешно да се търси специализирана фирма за транспорт на машината, защото имало и по-евтини варианти.
Кембъл плаща около 220 хил. долара за своята къща с крила. Половината от тях отиват за самолета, а останалите за ремонти. Разказва, че неговият самолет е бил собственост на гръцката национална авиокомпания Olympic Airways. През 1975 г. с него е превозван трупът на милиардера Аристотел Онасис.
„Не знаех историята на машината, когато я купувах. Нямах представа и че е оборудвана по остарели стандарти, което е истински комшмар в сравнение с днешните. Не че не е функционално, но просто изглеждаше много старо. Доста лош избор за бъдещ дом“, разказва Кембъл.
За да го превърне в нещо годно за обитаване, той ремонтира в продължение на две години. Резултатът не е впечатляващ интериор, душът му например е направен от пластмасова тръба, а спалнята е диван. Но той си го харесва. Преди пандемията има навика живее в Япония през зимата. Но заради ковид ограниченията през последните години се пренася за постоянно в самолета.
През 2018 г. почти си купува още един самолет с намерението да си направи такъв дом и в Япония. В последния момент сделката се проваля, защото авиокомпанията решава, че може да ползва машината още.
Освен като дом Кембъл ползва самолета си и като атракция и място за събития. Особено през лятото къщата му се превръща в нещо като панаир.
„Артисти изнасят представление на крилото, гостите танцуват пред него или в гората, която е превърната в място за отдих. Не си представяйте Дисниленд, просто няколко павилиона с развлечения, но вършат работа и са забавни“, разказва той.
И ако Кембъл има самолет и минава за екстравагантен човек, Джо Акслин има два. Оставил ги е на един парцел в Тексас, а плановете му са да създаде цял проект, наречен „Свобода“.
Ремонтира машините, за да ги оборудва с кино и музикална зала, както и зона за отдих. Досега е инвестирал около 250 хил. долара. Акслин е късметлия, защото притежава терена, което го спасява от разходи за наем. Изградил е собствени кладенец и канализация. Остава му да електрифицира.
Години наред Акслин живее в един от самолетите с децата си. След като порастват, той остава сам. На база на дългогодишния си опит казва, че да живееш в къща е „загуба на пространство“. Има си достатъчно място в самолета, но пък няма отваряеми прозорци. Затова проветрява през вратите.
Подобно на Кембъл, който организира „панаири“ в своя самолет, Акслин има туристи. Понеже машините му са паркирани в близост до натоварен път, почти всеки ден по трима-четирима любипитни спират за оглед. Той няма нищо против и ги развежда из дома си.
„И какво, ако не съм си оправил леглото? Нека видят как живеят истинските хора“, обобщава Акслин.
Той мечтае да си купи Boeing 747, който нарича „Кралицата на небесата“, но цената му се оказва прекалено висока – 300 хил. долара за машината и още 500 хил. долара за доставката. Сумата за преместване е огромна, защото и самолетът е огромен. Той не може да се транспортира по обикновени пътища, защото би разрушил околната инфраструктура. Трябват и специални машини.
Манията да се превръщат самолети в домове не е от вчера. Един от първите, които се захващат с подобно нещо, е ексцентричният милионер Хауърд Хюз в средата на миналия век. Той харчи цяло състояние, за да превърне своя Boeing 307 в „летящ Пентахус“.
Кънтри-певецът Ред Лейн, който е бил и самолетен техник преди да стане известен, години наред живее в пригоден за целта Douglas DC-8. В свои интервюта казва, че никога не е съжалявал.
А за онези, които биха искали да спят в самолет, но без да се пренасят там постоянно, има такава хотелска услуга. Хотел в Коста Рика ремотнира изцяло един Boeing 727, за да го превърне в пространство с две спални и гледка към морето. В Швеция се предлагат нощувки в огромен самолет, паркиран на летище. А във Великобритания предлагат самолет под наем за различни събития.
Но животът в самолет 24/7 не е за всеки. Както казва Акслин: „Трябва да имаш желание, защото може да възникнат много проблеми."
Вероятно поради тези трудности няколко от посетителите на Кембъл са се заричали през годините да заживеят в самолет, но никога не са го правили.
Снимки: Getty Images