Кирил Кирилов, Kalos Estates: Имотният пазар ще става все по-динамичен, до следващия март очаквам 10% увеличение на цените
Сделките с недвижими имоти ще останат една от най-добрите инвестиционни възможности, смята експертът
През 2017 г. Кирил Кирилов решава, че е дошло времето да си купи собствен апартамент. След дълго търсене той успява – по-късно го продава и купува нов, като целият този процес го оставя с изцяло негативно отношение към брокерското съсловие.
И въпреки че към онзи момент има успешна кариера във фармацевтичната индустрия, а автобиографията му включва имената на някои от водещите глобални компании в нея, той си задава въпроса: „Ами какво ще стане, ако направя една агенция за недвижими имоти, вкарам нови стандарти и променя основите на тази професия?“
Така през 2023 г. се ражда Kalos Estates – компания за недвижими имоти, която на практика е „много повече от компания за недвижими имоти“.
„Има много професионалисти на пазара, но Kalos Estates е много различна компания. При нас сделките не се случват на всяка цена, тъй като етиката е на първо място в цялата ни комуникация както с клиента, така и с продавача“, обяснява Кирил Кирилов.
„Държим хората да ни имат пълно доверие. Затова и когато ходим на огледи, ние никога не спестяваме негативите на даден имот. Напротив, винаги първо показваме тях – били те конструктивни или козметични, защото клиентите в еуфорията си обикновено са склонни да виждат само хубавото. Но ние сме тук, за да им покажем негативите и това, което би било по-голям риск за тяхната инвестиция. По друг начин казано, ние не сме брокери на комисионната“.
Основателят на Kalos Estates ще сподели своята визия за това как се създава успешна организация в рамките на Sales Club Conference 2024, която ще се проведе на 19 април в Inter Expo Center. Разговаряме предварително с него, за да повдигнем леко завесата над рецептата за успех, която споява екипа на компанията.
В какъв момент основахте агенцията – какви бяха тенденциите в недвижимите имоти тогава и как се променят те от стъпването ви на пазара?
Kalos Estates беше създадена март месец 2023, в период на затихване на пазара на недвижимите имоти. За мен това беше най-подходящият момент, тъй като исках да покажа на себе си и на пазара, че ние ще устоим и можем да стартираме в по-труден момент, а не когато пазарът е най-бурен и всеки се опитва да вземе парче от него. Професионализмът се доказва в трудни времена.
През тази една календарна година динамиката на пазара беше със затихващ характер, но в края на 2023 г. се усети леко раздвижване и тръгване нагоре. Очакванията са, че няма да има съществено повишаване на лихвите и те ще останат на нива от 2,5-2,6%, а основната причина за това е голямата конкуренция между банките.
България е изключително стабилна икономика, банковата ни система също е стабилна, така че клиентите могат да са сигурни, че ако имат добра финансова култура и управление на своите финанси, сделките с недвижими имоти ще останат една от най-добрите инвестиционни възможности. Никой в бранша не очаква резки движения. Времената са добри.
Какви са в профилът и сегментът на предлаганите от Kalos Estates имоти? Какви водещи тенденции отразява вашето портфолио?
Kalos Estates се фокусира в премиум сегмента и специално подбрани луксозни имоти. Ние вярваме във възможно най-иновативните и модерни технологии в сградното строителство. Недвижимите имоти са най-добрата инвестиция и ние искаме нашите клиенти да инвестират в най-доброто. Работим с най-добрите строители и сгради, отличавани с награди като „Сграда на годината“, разположени в предпочитани локации. Всички наши обекти са проверени и гарантираме за тяхното качество.
Какво очаквате да се промени на пазара у нас в следващите 9 месеца по отношение на цени, търсене и предлагане?
Пазарът ще става все по-динамичен. Цените ще продължат да растат, макар и не толкова бързо, но до следващия март очаквам 10% увеличение.
Що се отнася до офис площите, България следва световните тенденции. Пазарът е изключително муден. Едни и същи имоти стоят повече от година без да могат да бъдат продадени или отдадени под наем. Това се случи заради периода на хиперстроителство на офисни сгради. Пазарът се насити, а пандемията оказа допълнително огромно негативно влияние. Все пак има възможност за раздвижване при големите офис сгради, които са с много модерна визия, атрактивни инвеститори и строители и са много рекламирани. Но при останалите кризата ще продължи.
От какво се ръководят клиентите, когато избират имот?
Като цяло клиентите се ръководят от това да вземат възможно най-доброто за бюджета си. Категорично не се вижда увличане по екологичните фактори и по-зелените сгради. Те нямат толкова голяма тежест, колкото трябва да имат, тъй като клиентите мислят по-скоро практично, отколкото зелено.
По отношение на енергийната ефективност обаче – тя е водеща. Хората се интересуват, защото този аспект води до съпътстващи разходи, които всеки иска да предвиди. Колкото по-висок клас е една сграда в енергийно отношение, толкова по-предпочитана, но и толкова по-скъпа е тя.
Каква динамика очаквате по отношение на чуждестранните инвестиции в български имоти?
Към днешна дата изоставаме от световните тенденции. Чуждестранните инвестиции остават твърде малко, но се увеличават постоянно. Откакто сме активно на пазара, сме имали няколко чуждестранни клиента, които купуват чисто с цел инвестиция, защото знаят, че пазарът в България не е достатъчно развит и това е една чудесна възможност. След влизането на страната в еврозоната със сигурност ще имаме повишение на интереса за инвестиции в България, тъй като самата мисъл, че еврото е официална валута у нас, ще даде усещане за спокойствие на потенциалните инвеститори, за да правят по-смели ходове.
От кои икономически фактори ще зависи най-силно устойчивостта на пазара?
Различни непредвидени обстоятелства биха променили пазара, но на първо време е най-важно да има стабилно правителство. Както чуждестранните инвеститори, така и ние самите се чувстваме по-спокойно, когато има стабилно управление. Ако България влезе пак в цикъл на неяснота, избори и временни правителства, това със сигурност ще рефлектира върху пазара.
При този сценарий ще се появявт двете крайности – хора, които ще предпочетат да заложат на инвестиция в недвижими имоти с цел превенция от обезценяване на спестяванията им, и такива, които ще влязат в групата на чакащите, които ще следят какво се случва на пазара, за да преценят дали да инвестират.
Ние не препоръчваме на хората да се включват във втората група, защото вярваме, че винаги е късно да купиш имот. Още повече, че в България цените все още са ниски, имаме да догонваме другите европейски държави. В следващите 10-15 години ще става все по-трудно да се закупи имот. Доходите няма да растат с такава скорост, с която ще растат цените и тези, които чакат, ще се окажат в ситуация, в която средствата им ще са крайно недостатъчни.
Какви са основните предизвикателства пред играчите в сектора?
Нашият бранш не се различава по нищо от останалите – страдаме основно от липса на квалифициран персонал. Няма хора, които да искат да работят, да се развиват, да полагат усилия. В Европа няма област, която да не страда от липса на кадри. Безработицата е на нездравословно ниски нива – под 3%, което влияе на пазара на труда, тъй като хората знаят, че винаги ще намерят работа, защото има недостиг. От това страда качеството.
Друго предизвикателство в сектора е нелоялната конкуренция. Но в последно време се наблюдава позитивна тененция. Индустрията ни върви в правилна посока и аз много се надявам хората наистина да започнат да променят представата си за брокерите. Те масово не знаят какво всъщност правим и виждат само взимането на едни комисионни. Това обаче далеч не е така. Поне при нас в Kalos Estates.
Вие сте част от тазгодишното издание на Sales Club Conference. Какви ще бъдат акцентите във вашето участие?
Ще говоря за етиката в бизнеса и как компаниите да изберат да бъдат различни. Имал съм късмета, докато работех във фарма индустрията за големи глобални компании, да видя организации, в които етиката е на първо място. Благодарение на това смятам, че каквото и да прави човек, трябва да го прави с етика и морал, а успехът ще дойде. Дали става дума за пациент или клиент, най-важното е услугата, която предоставяш, да е в негов интерес. Най-важното е твоята работа да говори за теб и да ти носи нови клиенти.
Ако трябва да обобщя, ще говоря за това как можем да бъдем етични, да правим честен бизнес и той да бъде на печалба, без да използваме нелоялни практики.
Как се променя ролята на екипите, отговарящи за продажбите, във вашата индустрия; какви нови качества и инструменти са необходими за по-добро обслужване на клиентите?
Търговец се раждаш. Много е трудно, ако човек го няма отвътре това усещане. Това е една от най-трудните и древни професии, защото търговия има откакто свят светува. А най-успешните са били тези, които са имали най-добра комуникация. Това дали ще продадеш нещо зависи от това как ще го представиш през своята лична призма. Но задължително с персонално отношение. Индивидуаността и специфичният подход към всеки клиент прави впечатление и се превръща в конкурентно предимство.
Ако трябва да изброя три основни качества на един успешен търговец, това са комуникация, лично отношение и упоритост.
Защо представителите на бизнеса трябва да посетят Sales Club Conference? С какво се различава тя от други подобни?
Това е единствената по рода си конференция, която се прави от предприемачи за предприемачи. Нейната идея е хора, успели и успяващи в сферата, в която се развиват, да представят своето ноу-хау, за да подпомогнат появата на още такива като себе си. Всички, които ще бъдем там, вярваме, че допринасяме позитивно за своите индустрии.
Предприемачите, които искат да са успешни в бизнеса си, трябва да бъдат там, за да се запознаят с похвати, които могат да им помогнат. Дали става дума за онлайн магазин, за имоти или реклама, продажбите са неизменна част. Има ли търговска сделка, има и продажба. Затова добрите практики в тази сфера са изключително важни.
Какво отличава успешните компании в тези динамични и постоянно променящи се условия за бизнеса?
Успехите на всяка една компания са свързани с упоритостта на нейните създатели и вярата им в това, което правят. Когато си убеден в правотата на нещо, а не го правиш само с комерсиална цел, тогава то е успешно. Трябва всеки да се запита: Бих ли правил това за собствено благо? Ако отговорът е положителен, няма да сбърка, когато го предлага на другите.
Интервюто е проведено в рамките на медийното партньорство между Profit.bg и Sales Club Conference 2024